Bockö

Blekinge Matvik 080509-11 Efter att ha suttit fast i verkstaden hela vinter-våren och sen bara varvat runt i kanalen kändes det som pingsten var helt rätt tid för tält & skärgård. Nu dessutom med utlovad högsommarvärme..

Leif och Marja kom iväg lite tidigare på fredagen medan Charlotte och jag inte sjösatte i Nytäppet förrän runt nio. Lite svalare i luften men bleke och fortfarande ljust under paddlingen ut till Bockö. När vi kom fram träffade vi Kenneth och Kerstin som också hade tänkt spendera helgen med kajak.
Tältuppsättning, mat och diverse diskussioner om typ kroppkakor och sånt. Det vart ganska sent..

Sjösättning Nytäppet

Fredag kväll Bockö

Promenad

Tältplatsen på Bockö är även ett populärt tillhåll för alla fåglar och en näktergal höll oss sällskap hela natten. Men den ligger lite skyddad så det tar ett tag innan solen når över berget och börjar steka tälten.
Efter en ganska utdragen frukost bestämde vi oss för en promenad upp till kummeln. Utsikten på toppen är fantastisk, man ser hela Hällaryds skärgård och långt bort mot Ronneby. På vägen tillbaka vart det ett antal bad i viken på ostsidan. Det brukar vara svinkallt i vattnet så här års men nu var det nog upp mot en 15-16° – helt badbart..

Utsikt

Bad & tvätt

Hanö

När vi kom tillbaka bestämde Kenneth och Kerstin sig för att paddla bort mot Allböle för att leta nytt nattläger medan vi drog oss söderut mot Tärnö. Långsam paddling i svag sjöbris runt Tärnös sydspets och sen en rejäl glasspaus vid Laxboden i hamnen.
Vi satt där i solen och funderade på var vi skulle tälta i kväll, tills vi till slut bestämde oss för Leifs förslag om att kolla uppe vid kummeln på Bockö. För att ändå få något paddlat tog vi svängen bort till Allböle för att se var Kenneth och Kerstin höll hus. Vi lyckades inte hitta dom men i alla fall klämma ner några droppar kaffe till i viken precis bakom udden..

Glasspaus Laxboden

Fikapaus Allböle

En bit att bära..

Tillbaka på Bockö gick vi iland vid badviken och började bära upp alla grejer. 150 m snett uppåt. Kanske inte helt lämplig som tältplats när det blåser men gott om plats och utsikten är som sagt helt ok..
Först en rätt lång sittning med chips & öl och sen matlagning. Det vart antagligen ganska sent den kvällen också..

Sätta upp tält
stor bild

Kvällssol

Leif, Marja & Charlotte..

..äter chips..

På söndagsmorgonen vaknade jag rätt tidigt, så fort solen började krypa över horisonten steg värmen i tältet. Ljummet i luften, helt stilla och fortfarande dagg kvar i gräset. Bara fåglarna var vakna och i full gång..
Efter att ha legat och småslumrat ett tag tog jag en promenad runt ön.

Soluppgång..
stor bild

..söndag morgon..

Morgonpromenad

När jag kom tillbaka till tälten hade de andra vaknat och vi började med frukosten. Det var ingen direkt brådska nu heller utan klockan hann nog passera tolv innan vi kom ner till båtarna.
Efter ett snabbt dopp var det ju hög tid för lunch. Och sen bad igen. Och eftermiddagsfika. Och hoppsan, nu är det nog dags att dra sig tillbaka till bilarna igen. Ibland hinner man nästan ingenting..
Däremellan nånstans kom Kenneth och Kerstin förbi igen – de hade också legat på Bockö fast på den andra tältplatsen ännu en natt..

Kenneth & Kerstin

Något senare, ungefär samma plats..

Får & Leif

För att variera oss lite och putsa siffrorna tog vi vägen runt Bockö och Bokö tillbaks mot Nytäppet. Marja och Charlotte rollade några gånger medan Leif och jag erbjöd oss att ta hand om deras kepsar. Så vi slapp..

Marja & Charlotte utanför Östra Bokö

Efter badet på Nytäppet..

När vi hade lastat klart bilarna klämde vi i oss resterna av Leifs blåbärspaj och tog ett sista bad nere vid hopptornet på badplatsen. Tillbaka i Malmö strax efter nio. Välbadade men något röda om kropparna..

Kanonhelg! Mycket sol, bad och mat, och några fjuttiga km paddlat – 3+17+4 km. Hoppas verkligen det blir mer sånt snart igen..

8 kommentarer till “Bockö

1. Ulf Inläggsförfattare

Jo lite småkvalmigt var det faktiskt tidvis. Men det var bara att härda ut..
    Nya kajaken har bara 10 kg extra deplacement så den är lite campingbegränsad. Men framför allt, tunn botten och underliggande roder känns inte helt hundra uppe bland stenarna i Blekinge. Helgens vågor borde jag dock ha klarat..

2. Jonas Lindström

Hej,
    Det är inte första gången jag läser på din eller Eriks och Pias hemsida om missade kanonhelger i mina hemmavatten.
    Paddlade dock några turer där i fint väder helgen innan.
    Hälsningar
    Jonas L

3. Ulf Inläggsförfattare

Tyvärr lyckas vi ofta inte samsas om var vi ska paddla förrän i bilen på väg upp. Men nu till Nytäppetträffen lär det nog bli, ganska säkert..

4. Jonas Lindström

En morgontur längs kusten Matvik-Vettekulla blev det i går morse. Fint väder men inte som helgen ni lyckades pricka in då vi var kvar i Lund.
    /Jonas

5. Ulf Inläggsförfattare

Då är det väl bara upp med lite bilder på nätet också, så vi stadspaddlare har något att trösta oss med..? ;)
    /Ulf

6. Jonas Lindström

Jag fortsätter nog att paddla lite ”hemligt” men vi ses nog nån gång i skärgården.
    Kanske möter jag er seglande. Har dristat mig till att ta upp seglingsintresset genom att skaffa en Laser. http://www.lasersailing.com/img/gallery/laser/lrg/scoobyDownwind.jpg
    Även det en aktivitet nära vattnet om man vill bli blöt. Morgontur med kajak, lite segling under dagen och kvällstur med hustrun i motorbåt med picknick i solnedgången på någon ö . Så kanske man kanske fylla några dagar på semestern.
    /J

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>