Finland – Oulu till Vaasa

Finland 180714-01 Efter att ha fått i alla grejer var det dags att fortsätta söderut. Klockan var bara strax över tre och vi hoppades hinna ett antal mil till innan kvällen. Fast eftersom Oulu ligger en bra bit in i älvdeltat, blir det ungefär lika lång paddling tillbaks ut innan man är på öppet vatten igen. Det gick dock att ta en annan väg, rakt igenom staden. Bara några få stenskott i botten, innanför bibliotek och stadsteater, och så förbi ett nytt industriområde. Väl där ute, rak västlig kurs, nu med vind i ryggen och sikte på horisonten.

Ut runt färjan till Karlö
stor bild

Vi gick mellan Koivukari o Pyydyskari, och mot udden med färjeläget till Karlö. Lite skuttig sjö precis runt piren men sen lä igen. Och grunt, riktigt grunt. Dock med mindre storlek på stenarna nu. Omväxling förnöjer. Jacobs roder ville inte fällas tillbaks ner ordentligt så det fick bli en kort meckpaus på vattnet. Extra gummicord installerades.
En halvmils hopp över öppet vatten till nästa udde. Fortfarande med en del sjö från ostanvinden, innan vi vek västerut efter vindkraftverket vid Varjakka. Nu var det bara att följa kusten igen. En bra bit ut.

Roderfix
stor bild

Väldigt långgrund fikapaus, obs parkerade kajaker vid horisonten..

Efter ett tag tyckte vi det var dags för en sen eftermiddagspaus och vi började spana efter nån stans att gå iland. Men här var det om möjligt ännu grundare. Nästan ingen sten utan mer sand och dy. Och först efter några hundra meters promenad, något som liknade fast mark. Skulle vi letat tältplats hade vi nog fått fortsätta ett par kilometer till. Ja ja, vi hittade något att sitta på, utan att bli alltför blöta i baken, och fick i oss lite fika.
Fast klockan bara var något över åtta, började vi redan fundera på kvällsläger. Inte mycket att välja på härute men en liten bit längre fram såg det ut att finnas en småbåtshamn. Där borde gå att hoppa iland på torr mark. Annars verkade det vara lika långgrunt en bra bit ner mot Raahe.

Kvällsläger småbåtshamn vid Kurikka
stor bild

Så fortsatt söderut. Fast vi låg ännu längre ut nu kunde man då o då se grundbankar dyka upp under kajaken. Och då vinden dött ut helt fick vi följe av några tusen miljoner insekter. De såg ut som nån slags blandning av mygg o flugor, men bets inte och surrade mest runt o mellanlandade då o då på kajakerna.
Jo det var en liten hamn och man kunde campa en bit upp. Det fanns eldstad, toaletter och en del badgäster som utnyttjade den fina kvällen. Rimligt långgrunt och fin röd sand. Just när vi slagit upp tältet dök det upp en stor husvagn på parkeringen bredvid. Hela familjen med hund o barn. Vi pratade inte mycket på kvällen men bytte några ord på morgonen sen, då de också bjöd på riktigt kaffe i stället för bara pulver. Trevligt!
47 km paddlat, nån timmes stadspromenad, lunch och dubbel glasspaus.

Kvällsmat, ris med friterad siklöja

Fortsatt söderut, fortsatt grunt..
stor bild

Dag 6 180719 Ännu en fin morgon, och det såg ut att bli lika varmt idag. I kajakerna innan nio och ut på vattnet. Långt ut, för att få lite djup under kölen. Det var tur vi slog läger där vi gjorde, för det hade varit pyssligt att gå i land här nere. Särskilt utanför utloppet till Sijkajoki var det väldigt grunt.
Men när vi rundade udden vid Kullinkari började landskapet ändras. Förutom mer spår av civilisation låg här plötsligt några riktigt fina sandstränder med massor av badgäster, tillbaks till verkligen liksom. Dags för förmiddagsfika och bad.

Sandstrandsfika Tauvo

Inomskärs

Fortsatt söderut i ganska svag vind, och in mellan öarna utanför Raahe. Nu blev det ett helt annat landskap. Från öppet vatten & kust, var vi plötsligt inne i en tät lummig skärgård. Här mötte vi också de första kajakerna. Försökte fråga om det gick att gå iland o fika nånstans, men de var också turister..
Vi paddlade i alla fall in i hamnen och kollade runt. Såg en smal ramp att dra upp grejerna på och sen promenad runt stan. Det var många smala gator o låga trähus, och vi hittade ett lite pittoreskt fik. Kaffe o jättetårtbit. Först tänkte vi besöka en affär också, men efter att ha fått massa vägbeskrivningar och erbjudande om skjuts, beslöt vi att hoppa det. Tiden sprang iväg fort nog ändå. Lite pinsamt, men vi tröståt en glass till i hamnen.

Raahe, Brahestad

Fika med jättetårta

Efter att ha passerat ännu en industrihamn var vi åter ute på öppet vatten igen. Vinden mojnade mer o mer, och tillslut blev det ännu en helt stilla kväll.
Nästan rak sydlig kurs till udden på Lohikari och sen vidare mot Pohjaskari. Här gick vi iland igen för en sen kvällsfika innan sista hoppet. Man är rätt mör i kroppen men får man bara lite kaffe o några mackor i sig, är man snart redo att rulla igen. Och sådana här fantastiska kvällar är det verkligen skönt att paddla.

Måne & Jacob

Första skären

När vi närmade oss Hanhikivi dök de första skären upp. Kanske skulle vi slippa sand o sten, och få klipptälta för första gången. Strax därefter passerade vi en enorm arbetsplats med massa stora konstruktioner, helt ute i obygden. Vi fick höra senare att det var Finlands senaste kärnkraftsanläggning, som de uppför med rysk hjälp. Kanske därför de verkade lite upprörda när vi paddlade förbi rätt nära land. Precis som typiska kajakspioner brukar göra.

Tarja, Jurki & hund
stor bild

Efter ett tag såg vi flera fina klippuddar och beslöt att kolla närmare. Det kan se ok ut från vattnet, men särskilt när det börjar bli mörkt måste man gå iland o kontrollera ordentligt. Det som verkade slätt o fint kan visa sig vara ett klapperfält.
Just när vi skulle dra upp kajakerna började en hund skälla, och vi träffade på Tarja och Jurki som var nere o kollade solnedgången. Efter en stunds samtal (knackig engelska..) blev vi inbjudna på bastu i deras lilla stuga, några hundra meter in i skogen. Det blev mycket snack, vedeldad bastu och nygrillad nattamat. Fantastiskt trevlig kväll! Vi vart sittande halva natten och kom inte tillbaks till tältet förrän tvåblecket nånting..
67 km paddlat, nån halvtimmes bastu.

Klipptältning söder Pyhäjoki

Liten fiskarstuga

Dag 7 180720 Vi var väl lite mosiga på morgonen och efter en kort promenad för att kolla några fiskestugor, käka frukost o packa grejerna, hamnade vi i kajakerna först efter tio. Ja ja, vi luktade i alla fall något bättre nu. Och ännu en fin morgon, även om det började hotas med sämre väder till helgen. Samma högsommarvärme men med mer vind, och regn. Gärna lite regn, dock helst inte för mycket vind. Vid hård blåst verkade rådande vindriktning här uppe bli motvind..

Dags att paddla igen

Isoklippi

Så fortsatt följa udde efter udde. Enklare nu eftersom det var hyggligt djupt, och ännu inte fullt så stenrikt som komma skulle. Efter att ha passerat den lilla fiskarön Isoklippi, dök det upp en fin sandstrand igen. Tur att det var dags för fika precis här.

Ännu en snabb sandstrandsfika

Grunt runt Letonnokka

Runt Letonnokka sträckte sig dock sanden en bra bit ut. Man hoppas som vanligt på att kunna gena igenom nånstans, men det slutar alltid att man får gå längre ut. Eller kliva ur och leda kajaken.
Nu hade det börjat dyka upp mer moln på himlen och halvvägs över fjärden till Jätkälä, ökade också vinden hastigt. Snabb snedsurf ner till ännu en liten skärgård. Vi tråcklade oss igenom den yttre hamnen och in i nästa, då vi plötsligt såg en låg brygga med några kajaker bredvid. Jodå, det var en uthyrning, och det var ok att lägga till, käka lunch o fylla vatten. Här kunde de dock noll engelska, så det var inte helt enkelt att kommunicera..

Kajakuthyrning Jätkälä

Fortsatt söderut genom en mycket grund innerskärgård, tidvis kändes det som vi plöjde upp allt sjögräs som fanns. Till slut hittade vi rätt och kom ut på öppet vatten igen, kurs västerut. Genom Pauhanprunti och ner förbi Pohjanniemi, där det åter blev riktigt stenigt. Och som vanligt går man för nära land och lyckas träffa ett antal.
Nästa mål Iso-mansikka, där vi kunde sikta på Ohtakari. Först trodde vi att det kanske skulle gå att gena i mellan, men när vi närmade oss såg vi biltrafiken på väg ut. Jag lyckades ta mig innanför Piukki, stenigt, fast sen blev det att gira ut igen. Vi kämpade oss förbi en segelbåt som låg o stampade i den gamla sjön på utsidan, innan vi kunde falla av i lä.
Här åter en total förändring! Med vinden i ryggen närmade vi oss nu långa jättestora sanddyner. Som lyste gulorange i den nedgående solen. Fikaläge igen alltså..

Sanddyner efter Ohtakari

Stenskärgård igen

Sand är fint fast helst inget man vill tälta på. Så vidare igen. Vi kollade snabbt vid Hakunti men det såg lite väl militärt ut för oss. Nästa udde verkade bättre dock. Höga klippor med små vikar som man kunde gå iland i.
Upp med tält, mat och kolla väderrapporterna. Jo det skulle fortfarande bli regn under morgondagen. Och nordlig vind. Bara hoppas vi kunde hinna passera de mest utsatta ställena.
75 km paddlat, hyggliga distanser nu.

Kvällsläger Kallioniemi

Morgontält

Dag 8 180721 Lite disigare den här morgonen men ännu fortfarande mestadels blå himmel. Först ner till Pirskeri och sen mot Pohjoiskuku. Svag vind i ryggen och skön paddling. Utanför Kokkola kollade vi först Norra Trutklippan för att sen fikalanda på Södra Trutklippan, precis bredvid stora farleden.
Nu hade vinden ökat upp och vid hoppet vidare västerut fick vi halvhög sjö in från sidan. Särskilt vid inloppet innanför Långskäret var det ganska stökigt. Därefter följde vi farleden ner, snabb fika Björkören och sen ut mot öppet vatten igen.

Söderut i solen

Söderut, lite mer moln

På Kallbergsgloppet började även molnen samlas, in över land såg det riktigt mörkt ut. Just när vi passerade Orrskäret kom ovädret till oss också. Först bara några kraftiga vindbyar och sen rejält med regn. Som tur var hann vi precis in i det smala sundet vid Fallskäret in mot Dissören. Här fick vi vänta invid stranden när åskan passerade ovanför våra huvuden. Blixt & dunder kom nästan samtidigt och vi var rätt glada att vi inte var kvar ute på fjärden..
Efter ett tag lättade både vind o regn, och vi kunde fortsätta genom de trånga kanalerna. Väldigt speciellt område med smala sund, grunda insjöar och med en konstig lukt överallt. Typ en blandning av svag surströmming och lera. Vet inte om det var ovädret som rört upp bottenvattnet kanske.

Och regn

Vänta ut blixtarna

Mässkär
stor bild

Tillslut kom vi fram till Hälsingön och öppet vatten. Vi hade fortfarande solpaddlingskläderna på oss och var helt genomblöta. Fast att byta nu kändes inte lönt, bättre öka farten o paddla sig torr & varm.
En fika skulle dock sitta fint och vi svängde in mot Mässkär, en gammal lots & sjöbevakningsstation. Det var lite trångt och låg sommarhus nästan överallt i viken. Då såg vi några som var på väg i en båt, och vi passade på o fråga en kvinna där om det var ok att låna hennes klippa en kort stund. Jodå, inga problem. Men ska ni inte följa med upp till stugan så kan ni sitta vid ett ordentligt bord på altanen i stället. Och jag ska ändå hem i morgon så ni kan väl äta upp de sista smörgåsarna också.. Vääldigt uppskattat!

Ut mot havet igen

Fin kvällspaddling

Strax efter åtta fortsatte vi söderut, mätta o belåtna. Förbi Näsiskatan och Paradiset, och framme vid Rävstenen var det dags att börja leta tältplats för kvällen. Här var det åter grunt och mycket vass, inte helt enkelt alltså. I viken vid Söderskatan såg det halvok ut men det låg hus nästan överallt. Granskäret mittemot var också bebyggd och det lyste i nästan alla fönster.
Vi följde leden förbi Hästskäret, kollade Björkholmarna och hamnade till slut på Fiskar-Lamalot. Stenigt men med en någorlunda slät plätt en bit upp i gräset. Sen kväll och vi var båda trötta efter dagen. Varierat väder, som skulle hålla sig några dagar till.
82 km paddlat, rekord.

Morgon på Fiskar-Lamalot
stor bild

Dag 9 180722 Vi låg i hyggligt lä och kunde först inte riktigt avgöra hur mycket det blåste. Fast ökad molnighet och några regnskurar, varav den sista precis när vi skulle riva tältet, skvallrade om sämre väder. Ja ja, det var bara att bege sig ut och känna efter på plats.
Sydvästan gav motvind snett in från sidan. Inte jättehöga vågor men rejält stampigt och tungjobbat. Vi försökte hålla oss nära land utan att råka irra in sig bland stenarna.
Det tog oss nästan två timmar kämpa oss fram till lä nere vid Storsanden. Även om det egentligen var en rätt kort sträcka tog vi paus, fika och vila på klipphällarna. Om det fortsatte så här skulle det kosta mer än det gav, man riskerar skador för nästan ingen sträcka alls. Vi träffade dock en hemvändande sommargäst som bjöd på sitt sista färskvatten.

Motvindspaus Storsanden
stor bild

Det brukade ju mojna framåt kvällen och efter ett tag beslöt vi prova igen. Om inte annat för att hitta nån tidig tältplats. Första biten kändes ok fast när vi kom ut ur sundet vid Klubbskatan märkte vi att det snarare hade ökat. Vi tog oss ner till Bergkubban och hoppade iland igen. Nu var klockan fem och vi bestämde oss för att slå läger här, för att kanske kunna starta riktigt tidigt nästa morgon i stället. Vinden skulle visserligen fortsätta under dagen men morgonen verkade lugn.
Ut med alla grejerna och sätta upp tältet i lä. Och tarpen, ville prova och här var bra träd att knyta i. Jag hann även med lite tvättstuga innan kvällsmaten.
19 km paddlat, tröga kilometer.

Busväder Bergkubban

Morgonpackning

Dag 10 180723 Vi hade satt telefonen tidigt, och redan klockan 5 hoppade vi upp. Jodå, mycket lugnare och klarblå himmel. Snabb frukost o packning, för att åtminstone hinna över de öppna partierna innan vinden skulle öka igen.
Förbi Dömansskäret ner till Ryttarviken. Snabbt kisstopp och sen vidare utefter Västerö.

Börjar närma sig stenriket, Lillryttarskatan

Snabb lunchpaus Räsbådan

Vid Räsbådan längst ner tog vi en fika på en pytteliten platt sten. Det gick knappt att dra upp en kajak, och om vi skulle hoppa upp båda två samtidigt blev det fullt. Nu åter mer vind men fortfarande görbart. Eftersom vi var mer skyddade nu blev det inga vågor utan det handlade mer om att hoppa från ö till ö och försöka hitta så mycket lä som möjligt.
Fortsatt ner runt Teilot och in mellan Tistronrevet och Domarskär. Lunch i lä på Storkankmoskatan. Vidare runt hörnet ner till Lillkankmoskatan och sen innanför Långören. Ny paus för att vila lite. Maten började tryta nu och ingen affär förrän Vasa. Det blev att dela på en pulvermos o pulverkaffe. Inte blandat dock.

Inblåst, pulvermospaus Långören

Norrut Höuvsund

Även om det inte lagt sig ännu beslöt vi försöka en bit till. I lä bakom Hyplet var det ok fast sen tufft igen. Nytt stopp Katholmarna ett par kilometer bort. Nu blev det längre slummerpaus i något stökig vik, medan vinden fick blåsa av sig. Och jo, det funkade. Efter ett tag mojnade det, först bara lite men sen nästan helt. Perfekt, snabbt vidare.
Ner runt Långgrund och sen mot Höuvskatan och följa sundet norrut. Här var det helt stilla och kvällssolen färgade allt i varma färger. Hela vägen upp, runt Bässörsskatan och så söderut igen. Åter en fantastisk kväll!

Söderut utanför Iskmo Lillön

Stenigt kvällsläger

Vi höll utkik efter lämpliga lägerplatser hela vägen ner utefter Iskmo, men det märktes att vi nu var i stenriket. Mycket sten alltså. Överallt där det inte låg hus. Vi misstänkte dessutom att det skulle bli värre ju närmare Vasa vi kom. Man får hoppa iland gång på gång o försöka reka läget. Till slut hittade vi faktiskt en liten plan häll, gömd mellan alla stenar. Och genom att flytta några bumlingar kunde vi precis klämma in tältet, ungefär två meter från vattnet. Bara hoppas inga stora färjor passerade under natten.
Bad och sen matlagning. Det hade varit några tuffa dagar, men nu skulle vi in till Vasa under morgondagen och käka glass igen..
60 km paddlat, motvind o pulvermos.

Bro & måne

Replotbron

Dag 11 180724 Åter en strålande sommarmorgon, i båtarna redan klockan åtta och kurs mot Vasa. Under Replobron och sedan följa farleden in. Fler båtar ute nu och bebyggelse på nästan alla öarna. Fast man kunde inte urskilja själva staden förrän vi kom ut på Kråkfjärden.
Vi fortsatte in mot centrum och efter att ha passerat några låga broar, hittade Jacob en perfekt liten strand nedanför Fiskstrandsparken. Upp med kajakerna och byta om till något mer presentabla kläder. Fast frisyrerna och solkrämskladdet avslöjade oss nog ändå. Promenad upp på stan. Här var allt mycket enklare, alla pratade plötsligt svenska igen..

Köpelunch i Vasa

Vi letade upp en bra lunchrestaurang, där vi både kunde äta o ladda batterier, Clas Ohlson för foppatofflor till Jacob o t-röd till mig, och till sist en stor mataffär. Mycket att fylla på nu. Vatten hittade vi strax efter fängelset vid Lindparken. Lägligt nog låg här också en glasskiosk. Tyvärr ingen lyx utan bara den vanliga sorten.
Tillbaks vid kajakerna sedvanliga rutinen. Ut med rubbet, skala av onödiga förpackningar och slänga ev skräp, och sen hoppas inget blev kvar på gräsmattan när man packat in allt klart. Så dags att paddla vidare söderut..