Nytäppet

Nytäppetträffen 080607-08 Var tvungen att komma ikapp med en del grejer under fredagen så jag var inte uppe i Nytäppet förrän strax innan elva på kvällen. Det var fortfarande hyggligt ljust och helt vindstilla när jag paddlade ut till Östra Bokö.

Nytäppet fredag kväll

När jag kom fram såg jag att lågvattnet hade torrlagt hela viken nedanför gräsplanen så jag paddlade vidare runt Ideholmen till stora bryggan på andra sidan. Uppe på berget ligger en liten plätt med morgonsol och fin utsikt. Dessutom perfekt ställe för morgondopp och sen sitta och äta frukost..
Efter första sjövädret gick jag en promenad ner till tältlägret där jag träffade Göran från Kajaksyd. Han hade kollat om det var några som var sugna på morgonpaddling men eftersom det var aningens klent med intresset fick det bli lite fika och en stunds snack innan folk började vakna..

Östra Bokö lördag morgon

Morgondopp
stor bild

Tältlägret

Efter en ganska utdragen frukost-fika-förmiddag där jag lyckades missa de anordnade aktiviteterna som Andis grönlandspaddling och meteorologiföreläsningen, kom jag ändå tillslut ner i kajaken igen.
MKKarna hade kört på det reguljära tioupplägget men Erik & Pia och några till mjukstartare var kvar och redo för lite paddling. Det hade tydligen varit glass på Tärnö under fredagen så dagens uppgift blev naturligtvis glass på Tjärö..
Eftersom det varken var någon vind eller vågor utan bara gassande sol blev det en lugn paddling runt Allböle och förbi Dragsö innan lunchen på Tjärö. Lite styr och rollträning både på vägen dit och hem..

Timo & Göran

Lunch Tjärö

Göran & Pia

Champagne på berget, lördag kväll

Efter lite bad och allmänt slappande blev det kvällsträff uppe på berget där Erik & Pia bjöd på champagne. Något oklart vad som egentligen skulle firas men vi kom väl fram till nåt i stil med ”Dagen efter alla flaggors dag” typ.
Göran och Timo tog en extra sväng i kajakerna och passade på att öva ståpaddling medan vi andra slappisar satt och applåderade..
Trevlig kväll.

Janina äter frukost, söndag morgon
stor bild

Söndagen började i ungefär samma tempo som morgonen innan, bad och långsam frukost. Efterhand började folk packa ihop sina grejer och ta avsked av varandra, innan en sista sväng runt öarna.

Ihopapackning..

Lunch & bad Tärnö

På vägen runt Tärnö träffade jag resten av MKK-gänget och Kenneth & Kerstin. Hängde med på lunch & bad på nordostspetsen och sen glasspaus i hamnen innan vi skildes igen.

Jesper förtöjer

Tärnös sydspets

Efter att ha rundat Tärnö kajkade jag omkring lite bland öarna innan jag kom fram till viken på Bockös ostsida. En timmas slummerpaus i eftermiddagssolen satt fint..
Tillbaks till bilen runt femsnåret.

Bockö

Fikapaus

Iona Matvik

Det har varit lite mycket på jobbfronten de senaste veckorna men skönt att det ändå gick att klämma in några lediga dagar. Perfekt väder, lagom tempo och trevligt umgänge..
2+14+19 km paddlat.
Det finns mer om Nytäppetträffen hos Erik & Pia, Björn, Björn och Magnus.

/ Ulf

6 kommentarer till “Nytäppet

1. Ulf Inläggsförfattare

Tack! Jo det var kul att ses igen – var ju ett tag sen sist tyvärr.. Men nu vill jag också ha ett sånt däringa stoort objektiv till min kamera..
    / Ulf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>