Veckotur i Bohuslän – medvind

Norra Bohuslän 080712-20 Så var det dags för MKKs årliga veckotur och efter förra årets utflykt i Stockholms skärgård var vi nu tillbaka till norra Bohuslän igen. Två grupper, sjösättning i Bovallstrand och sen norrut, lite efter behag och behov..

Årets normalgrupp, som bestod av: Carin, Marja, Magnus, Poul, Kjell, Saied och jag, samt de tre debutanterna, Janina, Boel och Jesper, lämnade i vanlig ordning Bovall strax efter Kustjägarna.
Vi hade haft en del skurar på väg upp men nu sken solen igen och med lagom vind i ryggen paddlade vi norrut. Runt Valön, innanför Dannemark och en kort fika i sundet mellan Lilla Hamburgerö och Kiddön. Här brukar vi tälta, både på vägen upp och ner, men nu beslöt vi att fortsätta en bit till. Vinden skulle öka under morgondagen och vi ville kunna passera Tjurpannan innan eftermiddagen, om möjligt..
Trinsla såg lite trångt ut men på norra spetsen av Gåsön hittade vi en trevlig tältplats. Upp med tält, bad, öl, chips och en kort skur innan maten. Under natten hade vi en del regn men åskan höll sig innåt landet.

Äntligen på väg.. Marja och Janina

Saied eldar efter regnet.. Gåsö

Boel & Janina

Magnus & Jesper utanför Valön

Söndagsmorgonen började lite molnigt men efterhand klarnade det upp. Prognosen löd; sydväst uppmot kuling, men än så länge kändes det hanterbart.
Vi paddlade norrut via Fotsillen, mellan Hjärterö och Valön, och sen mot Musön. Runt Musörumpan fick vi känna på lite sjö men sen var inomskärs igen. Fika på Björnåsen där jag och Saied sprang runt på toppen och kollade in alla stenrösen – säkert ett hundratal!

Björnåsen

Havstenssund, efter Tjurpannan..

Efter rasten fortsatte vi innanför Otterön, förbi Grebbestad och stannade till igen vid Käften, sista stoppet innan pannan.. Vi tog ett litet snack och gick igenom alternativen – paddla, bära eller stanna kvar. När man gick upp på toppen och spanade så syntes det att vinden inte hade ökat så mycket som väntat och det såg fortfarande rimligt ut. Vi beslöt att ge det en chans..
För att få lä så länge som möjligt valde vi insidan av leden och innan Klätten var det ganska lugnt – stora vågor men ingen direkt vindsjö. Men därefter började spegelsjön bråka lite mer.. Så ungefär två km paddling i ganska stökig sjö, ibland upp mot två meters våghöjd, innan vi kunde halvsurfa in mot Havstenssund.
Måste säga att jag var väldigt imponerad av hur gruppen betedde sig och höll ihop hela tiden – alla skötte sig utmärkt! Även om det inte var någon direkt fara är det ganska mäktigt att passera Tjurpannan under rådande förhållanden och de nya visste nog inte riktigt vad som väntade dem..
Efteråt var vi alla lite tagna och vi fortsatte långsamt upp mot Bissen som var slutmålet.

Efter ett tag när vi höll på och pysslade med tälten dök andra gruppen upp. Fast först bara hälften, andra halvan hade lyft över Edsvik..
Blåsig men fin kväll med utsikt mot Koster. Morgondagens prognos lovade fortsatt kuling..

Bissen

Solnedgång över Koster
stor bild

Måne över Bissenrännan

Marja och Boel fyller vatten

Måndagsmorgonen började med en halv kilometers rask paddling till affären på Resö, för att fylla på mat & vatten. Kustjägarna först..
I strålande sol och än så länge hygglig vind fortsatte vi så norrut. Vi gick utomskärs, sneddade bara in bakom Stora Arsklåvet, innan lite dyning utanför Saltö. Bara dryga metern kändes ju knappt efter gårdagen..

Trutar

Boel utanför Saltö

Fika Långholmen

På norrsidan av Saltö satt de andra och fikade så vi beslöt att ta över ledartröjan en stund. Typ 500 m till Långholmen där vi pausade..
Vinden hade mojnat under dagen och när vi sen fortsatte utanför Styrsö var det riktigt behagligt. Men molnen började långsamt krypa tillbaka och man kände att det låg något i luften. Efter att ha rundat Norra Öddö korsade vi inloppet till Strömstad och gick upp i rännan mellan Holmen grå och Södra Långön. Precis när vi skulle hoppa över till Nord Hällsö kom så vinden tillbaka igen – kraftigt och bestämt..
När vi kom fram såg vi att Kustjägarna precis anlänt och eftersom tältytan på Hällsön är ganska begränsad var det bara att fortsätta norrut mot Tjurholmen.
Nu hade vinden hittat kulingstyrkan och sjön steg snabbt. Först hade jag tänkt smita runt holmen på utsidan men där ligger några rejäla brott så precis innan vi var framme la vi om kursen mot öster. Lite svårigheter att kommunicera gjorde att halva gruppen valde att gena in mellan de södra stenarna och där fick Saied ett extra bad i surfen.
Nyttig påminnelse om vikten att hålla ihop och sen lite extra träning i kamraträddning – inte helt enkelt i vinden fastän det var våglä..

Poul & Magnus, Södra Långön

Jesper och Carin på väg mot Nord Hällsö

Tjurholmen
stor bild

Solnedgång över Säcken

När vi kom iland vid den norra viken på Tjurholmen började sökande av mesta möjliga vindskydd för tälten – vissa av oss lyckades mer eller mindre bra bland dynerna..
Några norska barnfamiljer hade också bokat plats och medan vi satt rätt påpälsade i lä och åt kvällsmat sprang en hel drös bara lintottar runt på stranden, ut och in bland vågorna – helt oberörda av väder och vind! De sov nog rätt gott den natten..
Tjurholmen är en ganska speciell ö och det blev en fin (om än något blåsig..) kvällspromenad i solnedgången.

Paddlingen upp hade gott rekordfort – på dryga två dygn hade vi nått halvvägs och det var redan dags att fundera på nedresan. Fortsatt kulingvarning gjorde att alternativet Norge föll bort – Katten som slutdestination är inte kul i sydvästan och dessutom skulle det nog gå fort dit men rejält trögt tillbaka.
Lite sorgligt att behöva vända redan men dagarna upp hade varit ovanligt händelserika och packade med upplevelser – och återfärden blev inte direkt lugn den heller..