Stockenträffen

Orust 080828-31 I år var vi några stycken från klubben som lyckades komma loss redan efter lunch på torsdagen, för att få en extra dag uppe på Stocken. Tanken var att komma upp i rimlig tid och hinna ut till nån ö innan det blev alltför mörkt.
På vägen upp snackade vi med Jesper och bestämde oss att sikta på Vallerö. Jesper som hade paddlat upp från Malmö för tre veckor sen var redan på plats och även om han sa att det var en del folk där så är det ju en stor ö med ganska gott om plats..

Packa kajaker Stocken

Snabb lossning av kajakerna och sen iväg. Solen höll precis på att dyka ner under horisonten och sista biten började det skymma ordentligt. Lite motvind första biten eftersom det hade blåst rätt bra hela dagen, men snart kom vi ner i lä bakom Tistholmen och det skulle mojna mer senare under natten.
När vi kom fram såg vi att, förutom hela Fostergänget, så var där 17 finska paddlare, några andra campare och en hel del kor. Det gällde alltså att kolla ganska noga var man ställde upp tältet..
Sen middag och lite eftersnack.

Vallerö torsdag kväll

Fredag morgon

Var lite orolig att korna skulle komma förbi på en morgonrunda (man såg tydliga spår från föregående dagar precis utanför tältet..) men nu tycket dom tydligen att det började bli lite väl trångt.
En sväng runt toppen av ön innan det var dags för kaffe & frukost. De andra grupperna kom iväg ganska tidigt, MKKarna något senare och Leif, Marja och jag satt kvar i solen ända fram till lunch. Det går inte alltid fort men det ska ju vara lite trevligt också..

Kurs med Foster

Härmanö huvud

Vallerö ut mot havet

Poul, Leif, Dagmar, Kerstin, Carin & Jesper fikar på Kärringön

Vi hade bestämt möte med de andra på Kärringön och vi hittade dem på en klippa nere i hamnen. Det var lite olika förslag på vad folk ville göra sen men tillslut kom vi fram till att Jesper hängde med oss för att kolla lägerplats på Fågelskär, medan resten tog en sväng runt Härmanö.

Fika Fågelskär

Fågelskär är den sista större ön ut mot havet, innan hoppet till Måseskär. Ganska flack och i stort sett utan vindskydd, men med strålande utsikt, tji kor och ingen bebyggelse.
Vi gick en sväng runt och kollade möjliga tältplatser och enades om en plätt mitt på som var hyggligt plan – plats för ett par tre tält om man känner varandra bra..
Extralång eftermiddagsfika innan Jesper och jag tog oss i kragen och paddlade in till stocken strax innan sexblecket. Tanken var att få några kilometer i kroppen, bara fylla på vatten & mat och hinna ner igen innan det blev alltför svart. Medan Leif och Marja snurrade runt lite i närområdet och fixade med tälten.

Jesper på väg till Stocken

Tillbaka mot Kärringön

Jesper beslöt sig för att stanna i civilisationen medan jag paddlade tillbaka igen. Det blev en jättefin runda fram och tillbaka – skönt att få sträckpaddla lite i den ljumma kvällen.
Hann ner precis innan solnedgången och vi tog ett snabbt dopp i viken ut mot havet innan vi började med maten. Mycket mat, dryck och snack uppe på berget – fantastisk kväll!

Måseskär

Leif badar

Soluppgång över Kärringön

Vaknade ganska tidigt av att solen stekte tältduken och gick den vanliga morgonpromenaden. Det är skönt att kunna strosa runt lite själv i lugn och ro, och hinna med en kopp kaffe innan dagen kör igång på riktigt..
Efter ett tag dök Leif & Marja också upp och det blev ännu en lång förmiddag med bad, frukost, snack och en hel del slappande i solen innan vi packade ihop. I kajakerna runt lunch och planen var att paddla norrut mot Härmanö huvud och se om vi hittade några kändisar..
Utanför Tornö träffade vi Erik & Pia, Jesper, Peter, Johan och några till, som var på väg söderut till Måseskär. Eftersom vi redan kom därifrån hängde vi inte på – dumt val skulle det visa sig..
Lite gammal dyning annars ganska lugnt. In i viken vid Härmanö huvud för lunch och där stötte vi på fler paddlare bl a Kenneth från Blekinge.

Fågelskär lördag morgon

Marja badar

Marja paddlar

Hela vägen tillbaka till Stocken hade vi manöverträning och gick igenom alla styrtagen vi kunde komma på..
Upp med tälten och kolla igenom kajaker & besökare (i den ordningen..). En eftermiddagsöl med kajakbyggarsnack, träffade Jim från Götet och lite allmänt mingel på campingen. Därefter en snabb dusch innan kvällens middag och Freyas föreläsning på Tofta gård. Nån kilometer att gå men mycket trevligt och betydligt bättre mat än föregående år – ett bra byte!
Sen kväll med mycket snack bland tälten.

Många kajaker..

Freyas bildspel

Utanför Tornö och Vedholmen

Söndagen började varmt men gråmulet och det låg redan lite uppbrottsstämning i luften – många som hade långt att åka hade redan börjat packa. Vi bestämde oss för en sväng ner till Kärringön igen.
Jag fastnade kvar en stund och paddlade ikapp resten av MKKarna halvvägs till Vallerö. Resten av gänget körde utomskärs i hopp om lite val medan jag trasslade runt inne bland stenarna. Köpefika ner i hamnen och sen tillbaka via bad på Vallerö.
Snabb rivning av tält, packning av kajaker och sen söderut mot Malmö igen.

Fågelskär

Orange

Packat & klart..

Stockenträffen är sensommarens höjdpunkt och är ett måste om man gillar skärgårdspaddling, långfärdspaddling, grönlandspaddling, paddling i största allmänhet eller bara vill ha en trevlig helg!
I år var vissa av oss lite mer osociala och jag missade en hel del, både Svante Lyséns föredrag och rolltävlingen smög sig. Det fina vädret gjorde det väldigt svårt att dra sig in till en campingplats i stället för att vakna upp med en fri horisont ute på Fågelskär..
Lite paddling lyckades vi i alla fall klämma in mellan allt snackandet och slappandet – 5+17+10+18 km ungefär. Hårt liv..

Erik & Pia, Peter, Kenneth och Björn har skrivit mer..

Syns igen nästa år va..?

7 kommentarer till “Stockenträffen

1. jim s

Ulf, kul att ses igen, fina bilder som vanligt.
    Tack till dig och till övriga malmöiter för en fin helg och trevligt sällskap!
    Jim S

2. patric

Shyrrans bilder! Lurigt av dig att hålla dig undan på lördagsbildvisning o söndasgsovmorgon. Söndagsfrulle kör vi ju på Hermannöhuvud!

(Hade också varit kul med kajakspaning, en annan gång hoppas jag.)

3. Ulf Inläggsförfattare

Jim; Ja det var verkligen kul att se igen – det blir alldeles för sällan mellan gångerna bara..

Patric; Konstigt att vi inte sprang på varandra åtminstone nån gång under helgen – om inte annat så borde jag ju noterat din diskreta stämma genom paddelbruset.. Men som sagt, en annan gång (typ nästa gång då alltså va..?)..

Erik; Jo den däringa orange färgen sprider sig oroväckande fort i kajakkretsarna – har till o med hittat spår i min egen tvättkorg..

4. patric

min diskreta stämma… och inte ens på internet kan jag hålla mig lugn. undrar om jag kanske borde ta reson på något vis… det verkar inte räcka med nyårslöftet ”att jag skall skärpa mig”.

5. Ulf Inläggsförfattare

Näe, det är bra att någon talar om hur det ligger till – annars kan det lätt bli för tyst, och definitivt alldeles för tråkigt..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>