Nytäppet

nytappet090522-24_01

Nyttäppetträffen 090522-24 Efter några fullpackade veckor nu i maj var det äntligen dags för ett par dagars ledighet – bara slappa runt, snacka med folk och kanske även lite paddling i mellanåt..

nytappet090522-24_02
Framme vid Östra Bokö

Leif och jag bilade upp från Malmö på fredagseftermiddagen och var framme på Östra Bokö först runt fem nånting. Det var redan rätt mycket folk på plats och fler dök upp efterhand. Upp med tälten och sen varva ner med några öl & chips innan kroppkakorna till middag. Även Viktoria som bodde på Bockö med några andra kamrater var förbi en sväng. Lite småstänk under kvällen men mest uppehåll.

nytappet090522-24_03
Packa upp livets förnödenheter..

nytappet090522-24_04
Leif, Pia och Charlotte fredag kväll

nytappet090522-24_05
Morgonkonsert med svan och två kanadagäss

På lördagsmorgonen vaknade vi ganska tidigt av en svan som jagade runt två ljudligt, men ovanligt entonigt trumpetande, kanadagäss fram och tillbaka i viken. Ingen direkt risk att försova sig liksom..
Tunga moln på himlen gjorde att det blev en långsam start med mycket fika och snack innan de olika gängen började skingra sig runt om i skärgården. Leif, Jesper, Carin, Charlotte, Dagmar, Erik och jag var väl i vanlig ordning bland de sista som kom i kajakerna. En hygglig västlig vind rev upp roliga vågor på strax under metern utanför Tärnö och gav oss några trevliga surfar på vägen runt. Lunch på nordostspetsen, fortfarande med ganska mörk himmel men bara nån enstaka droppe då och då.

nytappet090522-24_06
Mörka moln utanför Tärnö

nytappet090522-24_07
Fika Tärnös nordostspets

nytappet090522-24_08
Andra varvet runt Tärnö..

Efter maten beslöt vi att gå ut och kolla vågorna igen så det fick bli ett varv till runt ön, innan det var dags för glass i hamnen på insidan. Och efter glassen krävdes naturligtvis mer kaffe. Hårt liv..

nytappet090522-24_09
Bryggparkering

nytappet090522-24_10
Fika i solen, strax efter glasspausen..

nytappet090522-24_11
Snabbt dopp..

På vägen hem så började det långsamt klarna upp, solen tittade fram mer och mer, och vinden mojnade. Tillbaka vid tälten beslöt Leif och jag oss för att snygga till oss lite innan maten så det blev ett snabbdopp borta vid bryggan. Friskt..
Dagmar och Leif dukade sen upp en riktig festmåltid med sill, nypotatis och alla tillbehör nere vid strandkanten. Efter maten satt vi kvar en ganska lång stund och snackade i solnedgången, och först därefter flyttade vi upp på berget tillsammans med de andra. Trevlig uppesittarkväll men ner i sovsäcken innan midnatt..

nytappet090522-24_12
..massage..

nytappet090522-24_13
..innan middagen..

nytappet090522-24_14
..och sen lite eftersnack

nytappet090522-24_15
Lördag kväll på berget, och, några timmar senare..
stor bild

nytappet090522-24_17
Frukost på berget

På söndagsmorgonen körde Leif och jag igång igen med ett nytt snabbdopp innan frukosten uppe på berget. Lite molnigt men ganska behaglig temperatur, inget regn i luften och bara svag vind. Men man kände av uppbrottsstämningen och en del hade redan börjat packa för hemfärden.

nytappet090522-24_18
En Ikeakasse, rejält med maskindisk, en citron och lite tetravin så är helgen räddad..

nytappet090522-24_19
Teresia & Jesper och..

Vi fick ner tälten i kajakerna och strax innan elva stack Dagmar, Janina, Teresia, Jesper, Leif och jag iväg för ännu en sväng runt Tärnö. Mycket mindre sjö den här gången men kul ändå att snirkla runt bland stenarna på utsidan. För att förnya oss något så fortsatte vi norrut sen och tog lunch i viken på Bockös ostsida. Också nu kom det ett par stänk innan solen kom tillbaka igen.

nytappet090522-24_20
..Dagmar & Janina utanför Tärnö – tredje varvet

nytappet090522-24_21
Sista fikan på Bockö och..

nytappet090522-24_22
..sista badet i Nytäppet innan bilresan tillbaka till Malmö

Tillbaka i Nytäppet var bara att packa ur kajakerna och in i bilarna igen, efter det obligatoriska badet förstås..

Jätteskönt att få komma ut igen – att vara ledig, träffa gamla kompisar och få paddla runt i lite skärgård med nya kajaken. Den läcker fortfarande några retfulla droppar i bakre skottet men annars är jag jättenöjd – sitter bra och den är en dröm att packa genom de generösa luckorna..

Det kändes som det var något färre deltagare än förra året och kanske berodde det på lite sämre väderleksprognoser, fast som vanligt hade vi ju mest sol och det var toppentrevligt som alltid! Stort tack till Göran som drar i hop det hela!

Nu vart det kanske inte så jättemycket paddlat men 1+18+13 km fick vi nog ihop. I lagom tempo..

Erik, Björn och Magnus har redan skrivit om träffen på sina sidor och det kommer säkert fler..

9 kommentarer till “Nytäppet

1. Jonas Lindström

Fina bilder som vanligt! Ert snabba dopp på Bokö inspirerade mig till ett ännu snabbare dopp hemkommen vid bryggan. 11 grader i vattnet. 10 grader på söndagen.

2. Ulf

Jo dom nämnde något om 11° när vi hoppade i och jag hade efteråt ingen anledning att betvivla det.. Men i går när jag badade (med kajak..) vid Ribban här utanför Malmö var det nog uppe i 14-15 nånting – klart behagligare!

3. Jonas Lindström

Det var jag som kommenterade att det var 11grader när ni hoppade i men ert bad inspirerade till att göra detsamma.

4. Ulf

Kanske inte ända in i tältet men vis av tidigare erfarenheter vill jag gärna ha kajaken inom någorlunda räckhåll..
    Har egentligen svårt att märka några större skillnader mot Corsan, förutom förutom sittbrunn och luckorna då, så inga direkta inkörningsproblem utan bara att sjösätta och paddla vidare som vanligt. Låter lite trist kanske men det är ju samtidigt så jag ville ha det..

Ska se om jag inte kan få till en mer utförlig utvärdering och mer närbilder nån gång framöver..

5. eriksjos

Du får bygga en till helt enkelt!!! Med större skillnad. Så du i alla fall märker skillnaden ett par turer! DU måste ju ändå ha något att göra till hösten 😉