Veckotur Åland – norrut

aland090711-19_29

Åland södra skärgårdshavet 090711-19 Onsdag eftermiddag och dags att påbörja resan norrut igen. Men först österut söder om Korsö, förbi Flatskär, Söderkobben och Långkuggskär, och först efter Långskär vek vi av mot nordost. En väldigt öppen skärgård, hela tiden med Kökars låga profil på insidan men bara enstaka skär utanför oss. Fin paddling med klarblå himmel och svag medvind som omväxling.

aland090711-19_30
Långsamt österut

aland090711-19_31
Fika nu igen..

aland090711-19_32
Teresia badar Östra Måseskär
stor bild

Efter Östra Kuggskär stannade vi till för en snabb fika innan hoppet över leden. Förbi Själtroskär, Örhärorna, Gloskär och Nasskär (bara namnen öarna har här ute..) innan vi kom fram till Östra Måsskär. Inte helt enkelt att hitta tältplatser här men efter en inspektion av nordsidan fann vi några fina klippor som funkade helt ok. För att undvika orm & fästingskogen längre in på ön och kunna gå torrskodd mellan tälten byggde vi, inspirerad av Åkerheims Källskär, snabbt en liten improviserad stenbro över en smal vik..
Sen den vanliga visan, upp med tälten, bad och mat i solnedgången. Under kvällen dök det upp en molnfront i söder och vinden friskade i lite grand men vi låg väl skyddade i lä och det kom inget regn.

aland090711-19_33
Middag

aland090711-19_34
Kväll

aland090711-19_35
Morgon

Torsdagsmorgonen började lite mulet och sjövädret rapporterade om något ökande vind, vridande mot väst.
I båtarna runt tolv och kursen mot väster. Förbi Sundkläpparna, Hundskär, Storbuskär, Gottskär och mellan Svartskär och Alskär. Ett litet hopp till Kuggkobb och sen rast precis efter Kuggholm. Molntäcktet glesnade efterhand och gick mer över till ett tunt soldis, medan vinden höll sig fortsatt beskedlig.

aland090711-19_36
Ensam

aland090711-19_37
Brunnsfjärden, på väg hem från Kökar
stor bild

Efter lunchen fortsatte vi västerut utefter Kökars nordsida. Vid Björnsöran vek vi av mot nordväst och började hoppet över Brunnsfjärden via Baggskär, Yttre Bredskär, Brunnshäran, Träskskär och Södra Kallhäran. Kanonfin paddling ute på fjärden i soldiset med lite rolig medsurf som extra bonus. Eftermiddagsrast & slummer innan Trännskär.
Nu hade vinden börjat vrida mot väst och öka i styrka. Inte så att det påverkade paddlingen men något att tänka på när vi skulle kolla lägerö.

aland090711-19_38
Hårt liv.. Innan Trännskär

aland090711-19_39
Nytt liv

aland090711-19_40
Morgon Måsbo

Vi korsade leden strax ovanför fyren vid Trännskär och gick norrut runt Skattskär. Lugnt inne i den grunda fladen men några båtar låg på utsidan. På baksidan av Långskär såg man också för mycket civilisation men i viken på Måsbo var det fint. Tyvärr blåste det lite för mycket för de tältplatserna med den bästa utsikten men det fanns även gott om plats på en stor häll på insidan. Jättefin tältö med vatten åt båda hållet – lite grumsigt i viken och något dragit på utsidan för tillfället..

aland090711-19_41
Rast nu igen, Ärnklobba

På fredagsmorgonen hade vinden mojnat och solen var tillbaka. Eftersom vi behövde fylla på vatten och gärna få tag på lite färsk frukt och grönsaker stod affär på önskelistan. Antingen kunde vi gå direkt norrut mot Sottunga men det skulle innebära tråkigare väg därefter, alternativt hitta campingen på Finholma och hoppas dom hade någon slags handelsbod. Vi fortsatte västerut..
Först mot Österön, Notklobba, Dragsö och runt Lammörarna innan stopp på Ärnkobba. Nu hade vinden plötsligt vridit upp mot nord och vi hade lite sidsjö över mot Föglö. Sikte på Gåsskär och sen vidare mot Brännfjärd. Vi visste inte exakt var campingen låg så vi tog en sväng ner i sundet mellan Sonnboda och Brändö innan Marja fick tipset att den nog låg på ovansidan av Finholma vid Kalvholmsfjärden. Tillslut hittade vi vad som måste vara Ålands minsta camping som dessutom skulle upphöra näst år eftersom ägaren inte hade hittat någon som ville ta över..

aland090711-19_42
Finholma camping

Ingen affär direkt men någon slag servering kunde man väl kalla det, typ kaffe och glass. Och vi länsade i vanlig ordning de livsmedel som fanns dvs yoghurt och öl.
Därefter ut på öppet vatten igen och vidare norrut för att leta tältplats. Glosholmen utanför Bänö kunde funka men hade lite för tråkig utsikt. Runt Storbölet och in bakom Norrklobba såg det däremot bättre ut och efter ett tag hittade Jesper två pyttesmå skär mellan Slätskär och Brandholmen. Jättefina hällar, bra bad och fantastisk utsikt.

aland090711-19_43
Kalvholmsfjärden

aland090711-19_44
Mellan Brandholm och Slätskär
stor bild

Nu hade vinden lagt sig helt och fjärden låg alldeles blank ut mot Storsottunga. Vi hade väldig tur med alla våra tältplatser och var och en var väldigt fin på sitt sätt men den här var något alldeles extra. Ön var kanske egentligen i minsta laget men som tur var så satt den ihop med en annan pytteholme som fick fungera som dass-ö. Bara att säga till när det var upptaget..
Bad och mat i solnedgången som brukligt. Jättefin kväll men kanske lite melankoliskt eftersom det var sista natten ute.

aland090711-19_45
Kväll

aland090711-19_46
Nattrafik

aland090711-19_47
Tidig morgon

aland090711-19_48
Senare förmiddag

Söndagsmorgonen började stilla men disigt. Vi hade ju inte så långt hem så det var inget direkt brådska nu heller – alltså ordentligt med bad och fika innan packning. Efter tolv paddlade vi norrut mot Kummelörarna, Bötskär, Mosshaga och lunch på Legoskär. Soligt, lite moln inåt landet men behaglig medvind. Sen vidare förbi Simons kläppen, Trutgrund, Stångskär till den lilla ön strax öster om Börsskär där vi träffade Getagruppen som låg och slappade i solen. Tydligen hade Brändögruppen tältat på ön natten innan också..

aland090711-19_49
På väg norrut, innan Legoskär

aland090711-19_50
Packa upp..

aland090711-19_51
..och packa ihop

aland090711-19_52
Sista stopp, Leörarna. Ingen vill paddla hem..
stor bild

Vi hade ju precis pausat så vi fortsatte en bit till via Lökskär till Leörarna där vi tog sista fikat & baden och dessutom, passande nog, skrämde upp sista huggormen. En kalasskön eftermiddag i solen innan vi var tvungna att pallra oss tillbaka till campingen igen. Som vanligt inte färdigpaddlade förrän runt åtta..
Framme på campingen satt resten av MKKarna redan i bastun medan vi packade upp våra grejer. Mat, lite snabb sanering i duschen och sen stuva bilarna och surra kajakerna på släpet. Uppstigning kvart i fem på morgonen för att hinna med färjan från Mariehamn kl 7.30. Suverän frukostbuffé ombord..

aland090711-19_53
Sandösunds camping 04.45, dags att riva tältet en sista gången

Torsdagen innan vi kom hade de haft kuling och i bilen på vägen hem mötte vi regnovädret igen, men under hela vår vecka var det bara vår grupp som fick några stänk på sig. Annars hade vi fantastiskt väder hela tiden, sol och fina vindar.
Åland är otroligt vackert. Inte lika dramatiskt som västkusten kanske men mycket större och väldigt omväxlande skärgård. Allt från lummig innerskärgård med både barr och lövskog till det karga havsbandet med bara enrissnår och enstaka buskar i skrevorna. Höga berg, stora klippor och flata hällar i både grå och rosa granit. Påminner mer om Stockholms skärgård men utan alla människor med stora båtar överallt, vänligare och mer tillmötesgående. Lite mygg vid vindstilla, en del huggormar (huggormsår i år tydligen..) men inga fästingar, maneter eller alger.
Alla var överens om att det här nog var en av de bästa veckoturerna hittills och vi kommer garanterat tillbaka fler gånger. Det funkade också bra med tre mindre grupper på 6-8 i varje, mycket mer lätthanterligt både på land och på vattnet. Och så känns det inte lika påträngande som ett större sällskap..
Vår grupp var ganska homogen där alla var vana vid friluftsliv och relativt säkra paddlare, så det mesta löste sig av sig själv efterhand. Alla tyckte det var skönt att gå upp tidigt men sen ta det lugnt på förmiddagarna, i båtarna mellan elva, tolv, några rejäla raster och sen slå läger runt åtta på kvällen. Lite kultur & bergsbestigning och mycket fika & bad. Och vi hann faktiskt paddla en del också, drygt 18 mil vart det. Gissar på att tempot låg strax under 6 km/t. Ingen hade gps..

Uppdatering 090805 En karta..

17 kommentarer till “Veckotur Åland – norrut

1. jims

Ulf!
    Så fin dagbok, så fina bilder. Ålands turistbyrå bör länka till denna sida. Tipsa dom.
    Jag blir så sugen att följa din dagbok över en kartbild. Får plocka fram ett sjökort. Tänkte just fråga efter en trackplot då jag läste att ni vart utan gps. Tänk en analog orientering.
    Vi är några som pratar om att paddla i den åländska skärgården och blir än mer inspirerade med denna logg. EN FRÅGA; fungerar Allemansrätten för ett gäng paddlare? Av din berättelse att döma verkar det vara rätt tomt på såväl andra besökare som ev markägare.
    Själva har vi några vänner klämt en hel vecka i norra Bohuslän i kajak, i Fjällbacka skärgård, runt, i och genom Koster och åter. Också fint.
    Hälsningar,
    Jim S

2. Axel

I like the picture ”nattrafik” – the colors are simply great. I also love the last one.
    You folks in sweden have some advantages with you long long sommer evenings.
    Grattis,
    Axel (CH)

3. Ulf Inläggsförfattare

Erik & Jim; Har aldrig haft en gps och är väl lite för förtjust i att läsa sjökort för att ens fundera på att skaffa en (möjligtvis skulle jag kunna plotta en rutt på en karta manuellt men vet inte riktigt om jag har tid till det – får se..). Men annars tyckte jag att jag raddade upp nästan varenda öj-vel som vi passerade så det borde gå att följa..
    Tveksam om Ålands allemansrätt är lika generös som i Sverige men vi mötte i alla fall inga problem. Jag tycker nästan alltid det är så, även i Sverige, att om man är lite försiktig, frågar sig fram där man kan och bara visar hänsyn så blir det sällan trubbel. Jag upplevde ålänningarna som kanske något reserverade men väldigt generösa och hjälpsamma, och mycket stolta över sitt landskap. Inga problem alltså..
    Det har varit lite för lite Bohuslän i år men förhoppningsvis blir det bättring framöver..

Axel; Yes our northern nights are beautiful, unfortunately it’s already growing darker day by day. Or maybe it should be night by night.. But you are always very welcome up here anytime Axel!

4. eriksjos

när det gäller karta/sjökort/gps; det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag gillar sjökort och kartor både på papper, skärm och gps. GPS’n är mest med som spårplottare, men även för att kolla lite avstånd, fart osv…
    Men det är plättlätt att plotta en karta på http://maps.google.com/ och länka in här.
    Tid finns det ju massor av! ;-)

5. jims

Ulf, det är roligt att läsa sjökort i pappesversionen. Jag tar mig tid att följa din fina reseberättelse på eget kort. kniper det någonstans, hör jag av mig. Inte ska du handplotta för min skull.
    På återhörande,
    Jim

6. Ulf Inläggsförfattare

Några gånger har jag funderat på att handplotta en ungefärlig tur men det är så f-nimej svårt att hitta snygga kartor att göra det på – Både Eniro och Gogglemaps ser ju gräsliga ut och helst skulle det vara typ sjökort.. Tips..?

7. Jesper

Fina bilder …det var verkligen en alldeles fantastiskt härlig veckotur! otroligt vad många fina öar och hur lite båtar o människor det var när man kom ut i skärgården! riktigt fint att kunna följa med i bilder o text hur vi har paddlat!
    / Jesper

8. eriksjos

Har dålig koll på digitala sjökort, det enda jag känner till är nog eniro. Men det är ju roligare med satellitbilder, känns ju lite mer som om man är med då.
    Tycker google maps är kanon och de lär ju bara bli mer och mer detaljerade efterhand. Tycker du de är för fula för att platsa kan du väl lägga kartan som en liten tumnagel som knappt syns ;-)

9. eriksjos

Pia brukar rita turen på en utskriven karta när hon skriver dagbok/loggbok när vi är ute, finns exempel längst ner här: http://www.kajak.nu/bilderna/upplevt-2007/aland-2007-del2/ som kan jämföras med en gpsplottat variant här: http://sv.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=478613

Jag tycker själv det är himla kuligt att följa andras spår och turer med Google Earth, där kan man dessutom få upp andras bilder från samma område, wikipediainfo med mera. Massa extrakul alltså med elektroniska spår.

10. Ulf Inläggsförfattare

Njaa, googles tycker jag blir för stela och känns lite fånigt att handplotta på men Pias variant såg ju mycket roligare ut – får se vad jag kan åstadkomma..

11. eriksjos

Lysande! sånt gillar vi. Men ni paddlar ju nästan kortare än vad vi gör :D det trodde jag knappt gick…
    Annars tokgillar jag google och de flesta av deras tjänster, men alla kan ju inte tycka samma…

12. Ulf Inläggsförfattare

Nä inte så långt å inge vidare snabbt iheller. Misstänker det hänger ihop med antalet deltagare i gruppen – är man ensam brukar man kunna styra upp det någorlunda men blir man fler kan det gå snabbt utför, typ börja snackas o sånna grajer. Dags för lite disciplinära åtgärder. Eller fuska på bloggen kanske är lättare..

13. Patric

Hej!
    Vilka fina bilder! Underbara!!
    Nyfiken, skulle ni kunna skicka mig bilderna specifikt på Flatskär?
    Jag är jättenyfiken att se hur det ser ut på den ön.
    Hoppas ni kan hjälpa mig!
    Stort tack på förhand!
    Patric Wesslund
    patric.wesslund@hotmail.com
    t: 0046 70 777 94 10

14. Ulf Inläggsförfattare

Hej Patric! Tyvärr inga bilder som jag vet 100 % säkert är på Flatskär – det som ligger mellan Korsö och Söderkobben, sydväst om Källskär. Andra bilden ovanifrån, ”Långsamt österut”, borde vara därifrån men jag kan inte svära på om det är Flatskär eller Korsö. Sen ligger det ett Flatskär till strax norrut, precis söder om Äspskär också..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>