Stockenträffen

stocken090827-30_01

Orust 090827-30 Inför årets Stockenträff såg väderutsikterna lite sådär ut, det var utlovat riktigt busväder med mycket vind och en hel del regn. Men även om prognosen stämde rätt väl tror jag ingen som var där direkt ångrade sig..
Kerstin, Poul och jag körde släpet med klubbens kajaker upp torsdag efter lunch, högsommar i Malmö men mer gråväder ju närmare Orust vi kom.

stocken090827-30_02
På väg ut från Stocken, duggregn

Vi packade kajakerna och lämnade Stockens camping strax efter sju. Några korta skurar och ganska mild sydlig vind under paddlingen ut. Framme vid Vallerö träffade vi Dagmar, Jesper och Teresia som hade kommit upp tidigare i veckan. Annars var det faktiskt fortfarande helt tomt på ön, till skillnad från förra året..
Upp med tälten och sen ett snabbt dopp innan middagen. Stjärnklar natt och lite budgetunderhållning med mareld i viken.

stocken090827-30_03
Solglimt fredag morgon

På fredagmorgonen fick vi några snabba solglimtar innan regnskurarna drog in. Långsam start på dagen innan vi beslöt oss för att paddla över till Kärringön för lite lunch. Fastän säsongen borde närma sig slutet var det ännu mycket liv och rörelse på ön, och fiket i hamnen var fortfarande öppet. Kanongoda mackor och tårtor! En ganska efterhängsen trut bjöd in sig själv som gäst och Teresia var tvungen att ta i med hårdhandskarna ett par gånger. Den såg rätt förnärmad ut efteråt..

stocken090827-30_04

stocken090827-30_08
Kajakparkering Kärringön
stor bild

Några skurar & påtårar senare och efter att ha passat på att nyttja vissa andra faciliteter, hoppade vi i kajakerna igen. Vinden var ännu rätt beskedlig och vi stack ut mellan Tornö och Vallerö i lite gammal dyning. Fram och tillbaka i vågorna ett tag, mer regn och sen riktigt mycket regn, innan vi paddlade tillbaka till Vallerö igen.
Kerstin och Poul drog sig in till Stocken för att möta resten av gänget som var på väg upp.

stocken090827-30_09
Vallerösundet, små vågor

stocken090827-30_10
Mycket regn, Härmanö

stocken090827-30_11
Jesper tränar höga stöd i sötvatten

När vi kom fram så synade vi skadorna efter störtskurarna men kom fram till att förutom lite åbildning mellan tälten hade det mesta klarat sig bra. Kanske undantaget Teresias tvätt.. Men efter att ha dikat ut området och justerat positionerna på tälten en aningen var allt tipptopp igen. Lite slappande innan bad och mat.

stocken090827-30_12
Sjötomt – och nej, torklinan funkade inte helt hundra..

stocken090827-30_27
Solbad

stocken090827-30_13
Besök fredag kväll
stor bild

Erik och Pia kom förbi och bytte några ord men annars var det ganska tomt på paddlare än så länge.
Senare på kvällen fick Jesper kontakt med Charlotte som meddelade att hon, Kjell och Susanna var på gång ut. De var rätt sena så vi hann klämma in en liten ötur upp mot toppen och över till andra sidan. Även om vi precis missade solnedgången så var det trevlig promenad med fin utsikt mot Måseskär. Nu hade vinden vridit över mer mot sydväst och ökat betydligt i styrka, det var utlovat 12-17 m/s inför lördagen.
Tillbaks nere vid lägret började vi spana ut i mörkret efter de andra. Vi såg dem inte förrän de var ganska nära men vi hörde Charlottes och Susannas röster en bra stund innan. Sen kväll, först stjärnklart, sen några skurar och lite fladdrigt i tältet..

stocken090827-30_14
Fredag kväll, Vallerös utsida

stocken090827-30_15
Frukost i Dagmars taverna

Lördagen började med vind och sol, ganska mycket vind faktiskt.. Vi var fortfarande ensamma under förmiddagen men sen började det droppa in folk. Först kom ett gäng killar (kan tro det va..) som skulle köra jetski och leka paintboll. Tuffa grabbar som kanske tycket det blev aningens skämmigt när en hel drös paddlare kom för bi och tittade på..
Räddningskurs med NIL och någon annan kurs med Nigel Foster, förutom en massa andra lösa kanotister gjorde det plötsligt lite trångt på stranden. En ny promenad runt på utsidan av ön för att kolla hela havet stormar innan vi packade ihop. Pampig sjö på utsidan nere vid vattnet och en storartad utsikt på toppen!

stocken090827-30_16

stocken090827-30_20
Vallerösundet, större vågor
stor bild

Vi paddlade norrut, lekte runt i vågorna en stund och sen fika vid Härmanö huvud. Om det blåser västligt blir det ofta spännande sjö i sundet mellan Vallerö och Härmanö, och om det dessutom som nu kombineras med omväxlande sol och tunga regnmoln blir det riktigt dramatiskt. Och eftersom man kan smyga in i lä bakifrån kan alla välja att gå så långt ut i skummet man vill, och behärskar..
Alltid kul att paddla här men särskilt när det ser ut så här – rekommenderas!

stocken090827-30_21
Kajakparkering på Stocken

Ovanligt snabb paddling (med vinden i ryggen..) tillbaks till Stocken. Upp med tälten, lite småsnack och dusch, och sen middag på Tofta gård. Carl-Johan Rydh höll ett jättekul föredrag om kajakpaddling i Alaska – björn varje dag, knölvalar och 80% regn, ungefär i sammandrag..
Lika blåsigt under natten som på Vallerö, men betydligt fler tält som prasslade.

stocken090827-30_22
Bildvisning

stocken090827-30_23
Hög paddelföring, medvind

Söndagen började nästan som lördagen, fast med mer regn. Efter aningens seg start beslöt i alla fall Charlotte, Dagmar, Jesper och jag oss för att det skulle sitta bra med lite glass. Vi paddlade över mot Härmanö och slickade insidan upp mot Gullholmen. Ganska lätt paddling med vinden i ryggen. Men tyvärr var det mesta stängt så vi lyckades bara komma över varsin liten ynka Geishachoklad till kaffet. Inte mycket att göda paddlare med men som tur var så räddade Jesper dagen med en påse Pågensnäckor som broderligt delades mellan de svältande..
På vägen tillbaka hittade vi ett helt otippat fik nere vid stranden med en lockande GB-gubbe i skuggan, som det dessutom stod öppet på. Men hur än Dagmar ryckte i dörrar (och fönster..) så kom vi inte in den här gången..

stocken090827-30_24
Kajakparkering Gullholmen

stocken090827-30_25
Tji glass..

Allt som allt en kanonhelg, mycket regn och ännu mer vind, men en helg fylld av upplevelser! Jag tycker nästan lite synd om de som hoppade av och beslöt sig för att stanna hemma. Det är ju så, även om det kan kännas rätt segt innan så ångrar man sig aldrig efteråt att man gav sig iväg. Inte jag i alla fall, fast det kanske beror på bra förträngningsförmåga och väldigt kort närminne..

Lite paddlat vart det också, typ 5+7+7+11 km.

Mer om Stocken, och kanske fler bilder från själva träffen, finns hos Erik & Pia, Björn, Tobias, Kenneth och Thorsten t ex.

Syns nästa år igen va!

11 kommentarer till “Stockenträffen

1. patric

snyggt! trevligt! ett par tokbra bilder!
    tur jag hade mina ursäkter i form av kultinginfluensan ;) – annars hade blivit rejält avundsjuk. :)
    frid,
    -p-

2. Erik A

Erik, du hade så många bra actionbilder för några år sedan, men nu är det mest mys och macro. ”Jesper i pölen” ovan är kanske den bästa actionbilden från Stocken publicerad på webben. Med sådana vågor som ni hade borde det finnas massor med actionbilder.

3. eriksjos

Erik A;
    tiderna förändras :D
    Om jag inte missminner mig hade du har ju en sajt om motionspaddling för några år sen…
    Jag fick inga bra actionbilder, saknade systemkameran lite ute på Hermanö och Vallerö.

4. Ulf

Jo man blir lite vekare med tiden. Dessutom inte helt avslappnat att plocka fram kameran när man sitter i 50 cm rundbottnat, i den sjön i alla fall. Och än värre är att nuförtiden repar jag kajaken mer på land än på vattnet – den blåste iväg under natten och fick ett hål i sidan..
    Dock redan fixat så jag känner inga akuta tvångstankar att börja bygga nytt igen.

5. Jesper

Snygga bilder!
    Det var verkligen en riktigt fin o superkul helg!
    Japp fint att man kunde öva lite på rollarna o dom höga stöden i pölarna mellan tälten innan man gav sig ut i dom stora o vilda vågorna:)
    / Jesper

6. Erik Barkefors

Trist med första repan…

… fast vi i din fan-club (vad gäller byggandet) längtar efter nästa bygge så vi hoppas att de inte akuta tvångstankarna kanske blir seriösa funderingar ;-)

Under tiden så finns det ju möjlighet att gå tillbaka till dina tidigare byggen och njuta!

7. Ulf

Repor är väl inte mycket att gnälla över, hål ställer till lite mer bekymmer.. Nu är det i alla fall pluggat och testat som sagt, och jag tror ingen som inte vet vart det var kan se det.
    Så byggtankarna hann aldrig få riktigt fäste..

8. Ulf

Jo jag var lite oglad när jag först såg det. Men sen intalade jag mig att det går ju faktiskt att laga och är dessutom antagligen bara karaktärsdanande. Det är väl som alla ärren på kroppen, livets tatueringar liksom..