Bockö

Blekinge Matvik 100611-13 Först hade Heidi och jag egentligen tänkt hänga med Malmö Kanotklubbs tur upp till Blekinge i helgen, men två nätter i rad på campingplats lockade inte riktigt. Tjärö är visserligen en mycket vacker ö men vandrarhem, bastu och restaurang kan kännas lite väl civiliserat ibland. Så dagarna innan beslöt vi att ta svängen runt Nytäppet och Bockö i stället. Åtminstone första natten.
Väderprognosen inför helgen kändes som en repris på föregående turer i vår, blandat regn och sol, och en hel del vind. Och så blev det..

Sjösättning Nytäppet

På vägen upp passerade vi i sedvanlig ordning Sweden Rock i Norje utanför Sölvesborg, men det verkade inte riktigt lika stökigt som vanligt. Vädrets makter antagligen.
När vi paddlade ut mot Bockö var det fortfarande ljust och vi tog ett extra varv runt ön. Vi såg några kajaker på den andra tältplatsen vid bryggorna men annars var vi helt ensamma. Precis när vi fått upp tälten kom en kort skur men sen uppehåll igen. Snabbbad i viken, en promenad upp på berget, hälsa på grannarna och sen uppesittarkväll vid de rekorderliga utemöblerna. Ibland hördes musiken från festivalen mellan vindbyarna..
Några skurar under natten och ökande sydvästlig vind, tidiga sjörapporten lovade 10-kuling 15.

Fredag kväll

Dags för morgondopp

Heidi hade haft en jobbig vecka i skolan och behövde sova ut lite, så det blev en sen frukost. Ganska frisk vind på vår sida av ön med snabba moln över himlen. Men i viken på ostsidan var det lä och riktigt skönt när solen kikade fram ibland. Förmiddagsdopp och lite slappande innan vi gick upp på toppen för att kolla läget. Sydvästan gjorde att det var rejäla vågor ute till havs, och särskilt runt Allböle bröt det ordentligt. Vi misstänkte att mkk:arna inte skulle komma förbi under dagen, och att vi nog också fick hålla oss inomskärs..

Förmiddagsslappande

Dags att paddla, mörka moln..
stor bild

Eftersom det inte gick att ta sig bort till Tjärö beslöt vi att en sväng ut till Tärnö, för att inventera lite i glasskiosken. Runt Bockö och på utsidan av Brorsö var det riktigt stökig sjö och hård motvind. Inte 15 m/s kanske men betydligt över 10. Efter Ekö och in i norra viken vid Tärnö ebbade vågorna ut men vinden höll ut in i det sista..

..något senare, utanför Brorsö, solsken

Utsikt Drakberget

Efter glassen gick vi en örunda upp på berget för att kolla utsikten. Först förbi en rad pittoreska sommarstugor och sen vidare på en brant stig upp till toppen. Det är nästan en kilometer men väl värd mödan. Fin vy över hela Hällaryds skärgård och lite extra dramatiskt nu med kuling och omväxlande mörka moln och solsken. Kargt uppe på toppen men otroligt lummigt inne skogen på väg ner.

Stökigt i södra viken

Grönt

Brevlådor

Mata sparvar..

Lunch nere i hamnen tillsammans med ett gäng sparvar och svalor. Några småstänk men mest uppehåll. Inte mycket folk för att vara mitt i juni månad men det var väl det där med vädret nu igen..

Innanför Fölsö

Vägen hem tog vi rakt norrut, lite rolig sidosjö efter Knivlösen och Hästkläpparna innan vi fick lä bakom Styrsö. Vidare mot Fölsö som också är en fin tältö, om än aningens för långt från havet. Ett varv runt och sen österut tillbaks till Bockö.
Vi hade egentligen inte paddlat så värst långt men efter tidvis ganska kämpig motvind, behövdes det definitivt en eftermiddagslur på gräsmattan. Skönt att ligga och slumra i solen..

Eftermiddagsslappande

Bad i sista solljuset
stor bild

Efter ett tag funderade vi lite på att samla ihop oss och paddla över till de andra på Tjärö. Men vinden var fortfarande uppe runt kulingen och det gick ju ingen direkt nöd på oss här, så vi beslöt oss att stanna en natt till. Och kanske paddla över på söndagen i stället..
Innan maten tog vi ett snabbt dopp i viken på andra sidan. Helt lä och med de sista solstrålarna i ögonen när man simmade. Inte jättevarmt men fantastiskt vackert ljus!

Tillbaka vid tälten

Blåsigt
stor bild

Tillbaka vid tälten var det först att utfodra djuren innan vi kunde börja med vår matlagning. Rågbröd till svanarna, blandad påsmat och melonefterrätt för oss. Ännu en ganska sen kväll..

Mata svanar..

Runt Bockö

På söndagsmorgonen hade vinden lugnat sig något och SMHI lovade dessutom ytterligare avtagande under dagen. Ingen direkt stress nu heller men strax efter elva var vi klara för avfärd. Vi misstänkte att de andra skulle en sväng ut till glasskiosken på Tärnö så vi beslöt att dra oss dit igen. Lite lättare paddling den här gången – både mindre vind, och tyvärr, mindre sol..

Lunch Tärnö

Mata änder..

Framme i hamnen låg vi på gräset och slappade nån timma innan det var dags för mat igen. Lunch för oss och sparvarna, plus en singoalla till en ganska närgången gräsand. Dock inga mkk:are i sikte..
Framemot eftermiddagen paddlade vi så långsamt hemåt mot Nytäppet igen. Först utanför Styrsö, ner mot Nästensö, och därefter Västra och Östra Bokö. Mata några får, lasta kajaker och snabbt dopp vid badplatsen, innan hemfärden mot Malmö. Sedvanligt stopp i Pukavik..

Vid Östra Bokö, på väg hem
stor bild

Vi träffade tyvärr inte de andra på hela helgen, de hade på grund av vädret stannat kvar runt Tjärö båda dagarna. Men vi hade det bra ändå. Och som vanligt jätteskönt att komma ut igen. Lite dramatiskt väder, inte så mycket paddlat men mycket slappande och snackande..
4+10+14 km.

Men mkk:arna verkade inte haft så tråkigt de heller..

/ Ulf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>