Veckotur i Bohuslän – norrut

Norra Bohuslän 100717-25 Det var sol och blå himmel på måndagsmorgonen när jag lyssnade av tidiga sjörapporten. Risk för regn och fortsatt blåsigt, vridande ner mot syd.. Somnade om en stund och när jag vaknade igen runt nio så var himlen grå, efter frukosten kom ett lätt regn. Eftersom vi inte hade någon direkt brådska tog vi en extra tupplur för att slippa packa blöta grejer..
Planen funkade utmärkt, nån timma senare packade vi ihop och paddlade norrut igen. Samma väg upp genom sundet och sen mot Trinisla. Vidare västerut söder om getryggen, innanför Bogen och sen stopp för lunch på Gluppö. Molnigt och några stänk då och då, hygglig vind från sydväst som letade sig fram genom sunden.

Utsikt mot Kiddön, tidiga sjövädret..

Heidi surfar in mot Långeskär

Vi snackade lite om planerna för kvällen och kom fram till att sticka och kika på Långeskär, längst ut mot havet. Jag har varit här några gånger tidigare och det är en verklig kanonö, kan dock vara dragig i fel vind.
Fortsatt nordväst mot Brända Tomten för att kolla läget på sjön. Hade det varit för stökigt var alternativet att gå rakt norrut och i lä runt baksidan av Norra Dyngön, men det kändes ok så vi tog kurs direkt ut. Sidsjö på dryga metern och surf in sista biten.

Nicke sågar stor pinne med liten såg..

Inspektera jättegrytor..

Det låg visserligen en öppen dagbåt i viken men de höll precis på att packa ihop, så vi skulle nog bli ensamma. Hyfsat lä för tälten närmast berget, bad, mat och Nicke preppade brasa för kvällen.
Efteråt gick vi en lång promenad runt ön, kollade in jättegrytorna på utsidan och besteg topp på sydsidan. Uppesittarkväll med mysig eld.

..känna av vinden på toppen..

..o kolla vågorna

Långeskär tisdag morgon. Eller fm..
stor bild

Tisdag morgon hade vinden mojnat något och efter hand så kröp solen fram också. Även om det var lockande att slappa en stund i solen beslöt vi att försöka ta oss upp mot Koster under dagen och lyckades faktiskt komma i kajakerna redan innan tolv.
Först nordost via Tveklyftan och Stora Skårholmen, därefter lunch på Stora Måkholmen. Under eftermiddagen fortsatte vi sen utomskärs norrut med en behaglig vind i ryggen. Utanför Pinnö och Gåsöarna förbi Tjurpannan och eftermiddagsfika på Vassholmen precis innan Havstenssund. Innanför Ejgdeholmen igen, vidare mot Bissen. Vi hade tänkt proviantera och fylla på vatten men ville vänta till Resö eftersom de har en större affär och lättare landstigning där.
Vid sexblecket hade vi lyckats knöka ner alla kassarna i kajakerna och kom vi iväg för sista biten. Efter Store-Snart vek vi av västerut och tog sikte på Ramsö strax söder om Koster. Nu hade molnigheten ökat och solen skymtade bara undantagsvis fram. Skön sträckpaddling under dagen, med medvind, sol & soldis.

Medvind på väg norrut utanför Pinnö

Kosterfjorden mot Ramsö

Regnskydd Ramsökalven

Framme vid Ramsökalven hittade vi tältplatsen och fann som tur var den tom. Den är väldigt trevlig men kan bli lite trång om man är för många. Eftersom det hade börjat stänka så smått riggade vi upp min presenning som skydd mot regnet. Peter kom på en smart pylonkonstruktion med korslagda spännsnören som imponerade stort på oss andra!
Nu kom det ju inte så många droppar under kvällen men det var skönt att kunna sitta torrt o laga mat. Lite halvsen kväll igen..

Bergsklättring
stor bild

Regnet drog i alla fall vidare under natten och på onsdagsmorgonen började det klarna upp igen. Då vi hade planerat att stanna runt södra Koster nån dag till skulle det ju inte bli så mycket paddling nu, så vi beslöt att göra en rejäl övandring runt hela Kalven. Inte helt enkelt då den är ganska stor, med branta klippor och genomkorsas av djupa raviner. Men det var väl värt mödan, rolig klättring och fin utsikt från toppen. Peter passade som vanligt på att lära oss mer om alla bergsarterna – graniten & diabasgångarna – och hade också med sin lilla geologibok för att kunna kontrollera vissa osäkra specimen.
Några timmar senare var vi tillbaka i tältlägret och passade på att torka ut gårdagens fukt medan vi käkade o slappade..

Kolla sten..

Rast o vila i tältlägret

Söder om Ramsökalven
stor bild

Ganska sent på eftermiddagen lyckades vi till slut att pallra oss ner i kajakerna igen för lite paddling. Söderut runt Kalven, innanför sälskyddet och sen västerut mot Ursholmen. Här sprang vi också runt en sväng, kollade utsikt, läste på om fyren och såg ännu fler diabasgångar. En snabb Ballerinapaus innan sjösättningen.
Norrut mot Burholmen där jag hade för mig att det skulle finnas möjlighet att klipptälta på utsidan, och efter en stunds letande hittade vi den. Väldigt utsatt men fantastisk utsikt! Vi hade dock precis missat senaste sjövädret så vi ville inte chansa. Efter att ha rundat ön och gått iland i viken på insidan kollade Peter vädret på sin telefon och det var rätt beslut – under natten skulle vinden öka igen och vrida upp mot sydväst..

Parkering Ursholmen

Fyren Ursholmen

Diabasgångar Burholmen

Sätta upp tält..

Men det är helt ok på insidan av Burholmen också, även om inte med samma dramatik kanske.. Hursom, vi lyckade vara ensamma även här, bortsett från en hel del ganska skygga får då.
Vanliga visan, upp med tält, bad (i en vääldigt långgrund vik..), mat och sen öpromenad. Nu var vi ju en aningens sena i schemat så det fick bli en kvällsvandring i månskenet. Sent på kvällen när vi satt och snackade utanför tälten kom det så några stänk igen, som en signal att det var dags att gå och lägga sig..

..bada..

..o kvällspromenad Burholmen

Morgonfår

På torsdagsmorgonen hade vinden friskat i men det hade också klarnat upp igen. Långsam frukost med nya lekar och sen packa ihop. I kajakerna innan tolv en gång till, oroväckande effektivt..
Först rakt österut runt sälskyddet mot labyrinterna vid Tjälleskär, och sen upp mot lunch på Stora Brattskär. Ute på öppnare vatten kändes det att vinden låg på utlovade 8-12 m/s och vi lyssnade in ettvädret under rasten. Ingen förändring tyvärr, vilket kunde göra det planerade hoppet över Kosterfjorden lite stökig..

Alternativ träning – knyt en knut på en körsbärsstjälk i munnen, med bara tunga & tänder..

Fika o vanlig träning Stora Brattskär

Sen lunch Sydkoster

Vi gick in till Ekenäs för att fylla på mat och vatten. Nu låg affären på Syd-Koster mitt på ön så vi fick oss en trivsam 2×2 km öpromenad i solskenet. Därefter eftermiddagsfika medan vi väntade in fyravädret. Ingen ändring i styrkan, dock vridande till nordost under kvällen.
Så länge hade vi inte lust att vänta så efter lite pepsnack beslöt vi att gå ut och kolla läget. I början var vågorna rätt beskedliga men efter ett tag ökade sjön. Det var dels korta vindvågor från väster, dels en underliggande sydlig dyning i botten, upp mot 1,5 m och brytande. Första planen var att gå ostnordost mot Svartskär norr om Styrsö men efter halva sträckan vek vi av söderut för att få vågorna mer in från sidan. Efter dryga halvtimmen surfade vi in bakom Småholmarna för en kort paus.
Eftersom både Heidi och Peter hade tränat i Wales i våras, och Nicke i princip har ICF-balans, tyckte jag det var rimligt att försöka. Och vi kom väl fram till att det varit en spännande överfart, med en hel del stödtag, både låga och höga..

Nicke passerar infarten till Strömstad

Snabb vätskepaus Södra Långön

Efter att ha hämtat andan något och petat i oss ytterligare Ballerinakex fortsatte vi så norrut. Runt udden på Norra Öddö var det fortfarande stökigt men sen när vi passerade infarten till Strömstad i höjd med Halsörholmen, läade det bättre. Fortsatt norrut innanför Södra och Norra Långön, förbi Alaska och sen hoppet över mot Nord Hällsö. Sista biten i rejäl motvind, för att riktigt klämma ur de sista krafterna..

Kvällsbad Nord Hällsö
stor bild

När vi kom fram såg det först tomt ut men i den västra viken såg vi sen två kajaker och ett grönt Hilleberg. Nåja, ingen trängsel med varsin strand och dessutom enda gången på hela veckan vi inte var ensamma – så synd att klaga. Dessutom visade det sig vara ett jättetrevligt par från GKF i Göteborg som hade flera bra tips för morgondagen! Just som vi stod och pratade så märkte vi att vinden hade vridit upp mot nordost och vågorna började bryta in i viken. Upp med tält, bad & mat, därefter bergsklättring upp till fyren på den västra toppen. Nord Hällsö är en av de finaste öarna här uppe med lätt landstigning, mjukt gräs, bra lä från allt utom nordlig och storartad utsikt – från Koster i syd till Norge i väster. När vi som nu dessutom fick en fantastisk vacker solnedgång kan det inte bli mycket bättre!
Sen kväll och blåsig natt med en del tältduksfladder. Dock färre paddor än brukligt, det var bara Heidi som fick påhälsning i tältet..

Utsikt norrut mot Säcken

Solnedgång uppe på berget Nord Hällsö

Söderut mot Koster

Resan norrut från Fjällbacka och genom Koster hade varit otroligt händelserik, både fin och spännande paddling och massor med bergsklättring. Och nu var det helt plötsligt redan torsdagskväll och vi började så smått se slutet på veckan..
Vi fick sms från de andra om att vi var inbjudna till räkfest i Strömstad på lördag kväll. Vi var väl först lite tveksamma men det blev aldrig någon riktig diskussion – veckan hade ju varit fantastisk hittills och att då dra sig tillbaka till civilisationen en dag tidigare lockade ingen av oss..

Fortsättning följer..

/ Ulf

4 kommentarer till “Veckotur i Bohuslän – norrut

1. Nicke

Obs!
    Lägg märke till den fina chinstången mellan oss och fyren.(sista bilden)
    Tyvärr rostig och aningen ostabil.jag nästan återupplever turen med alla bilder och berättelsen.Riktigt bra sammansatt Uffe!!!!
    /Nicke

2. jims

Så fina turberätteler du presterar! Och så fina bilder. Det känns som man är med. I fjol sommar paddlade vi i stort samma norra tur som du berättar om. Imponerande att ni kunde nyttja Ramsökalvens gräsplätt så väl, inte mycket större än en servruta i badminton. Vi tyckte det räckte med två tält. Väntar på fortsättningen! Jim

3. Ulf

Erik; Jo det gick att härda ut – och fortsättningen vart nästan ännu bättre..

Nicke; Synd att den inte funkade, hade varit svårt att toppa den träningsutsikten..!

Jim; Vi vart rätt samtrimmade efter ett tag och fick upp tälten som små tajta stugbyar, alla i matchande gul, orange och röda färger.
    Ska bara klämma in lite lönearbete i mellan så kommer fortsättningen strax..