Ven

Ven 060708-9 För att om möjligt undvika den värsta morgonrusningen under söndagen när MKK skulle paddla Ven runt, beslöt Leif och jag att sticka ut redan på lördag kväll.. När vi kom upp till Ålabodarna runt sjusnåret på kvällen var den lilla fiskhandeln fortfarande öppen så vi kunde komplettera kosthållningen med lite rökta räkor, sill och lax.
Hela veckan hade varit tryckande varm men under lördagen kom äntligen lite moln och några regnstänk. Men det höll upp under överfärden och när vi närmade oss Ven kom solen fram igen.

Ålabodarna

Öresund

Leif rundar sydspetsen

Vi var lite osäkra på om det skulle gå att hitta någon hygglig tältplats men precis efter vi hade rundat sydspetsen hittade vi en liten plätt med plats för två små tält. Alldeles bredvid en ganska populär promenadstig skulle det visa sig på morgonen..

Lite räkor, sill, oliver, nötter, chips, öl, gammeldansk..

Solnedgång

Tälten kom i alla fall upp och vi plockade fram lite tilltugg innan maten.
Bäst som vi satt och knaprade dök det upp två gräsänder. Vi hade inget bröd men kanske lite nötter eller chips skulle funka? – men ånej, räkorna var det ända som dög till slut..

Gourmetänder, eller ska det vara gourmänder kanske..

Solnedgång, något senare

Vi satt och snackade ganska länge under en fantastisk solnedgång, och tillslut dök även månen upp bakom ryggen.
På morgonen packade vi ihop tälten under överseende av en jämn ström turister, och paddlade iväg till hamnen vid Kyrkbacken för att äta lite glass och vänta in MKK:arna..

Månsken

Susanna och Julia, glasspaus vid Kyrkbacken

Årets modefärg orange..

Tillslut dök hela gänget upp runt piren i hamnen och det blev ännu mer kaffe och glass, innan vi fortsatte varvet runt. Den sydliga vinden hade ökat under dagen men på nordsidan var det lä, och vi paddlade i ett makligt tempo förbi alla båtarna på svaj utanför Norreviken, mot sista stoppet vid Hakens fyr.

Kajakparkering hos Susanna vid Hakens fyr

Vi sa hej då till Susanna som ju skulle stanna kvar på ön, och Julia instruerade gruppen inför överfarten. Sundet är ju mycket trafikerat här och nu hade det även hunnit bygga upp lite sjö, men det var ganska snälla vågor och alla kom helskinnade hem.

Charlotte och Christian

Lite vågor under tillbakavägen

Leif hittar en surf

Trevlig helg i vår närskärgård. Mycket sol och lite vind, och som vanligt massor med mat & snack..

/ Ulf

4 kommentarer till “Ven

1. jim sandkvist

Nice!
    Fina bilder som vanligt.
    Om man tittar tillbaka på flera utfärdsrapporter så är kosthållningen ett väsentligt inslag. Skönt att se att kolhydratsintaget sköts noga. (Vad gjord vi innan kolhydratsmetoden infördes?) Jag tror inte någon i MKK, åtminstone inte Leif och Ulf, kommer att råka ut för skörbjugg i den närmaste tiden…
    Hälsningar
    Jim S

2. Ulf Inläggsförfattare

Ja, av någon konstig anledning har det blivit väldigt mycket ätande på våra turer – kanske är det så att de mest primära instinkterna kryper fram under det hårda umbärandet..
    Å andra sidan kan vi nog snart rationalisera bort sittbrunnskapellet – det blir ändå en tät o fin passform runt sargen..
    / Ulf

3. Ulf Inläggsförfattare

Det var nog därför jag slutade med marathonlöpningen och började paddla i stället – flera pauser och mera fika.. :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>