Stora Måkholmen

Fjällbacka Bohuslän 110319-20 Det såg länge ut som det skulle bli en lika seg vinter som förra året men tillslut verkade kylan äntligen börja släppa taget. Heidi och jag lyckades tajma lite ledighet samma helg som det var utlovat hygglig vind, solchans, nattfrost och fullmåne. Vi snackade lite fram o tillbaka i veckan innan, Blekinge, Västkust eller kanske Misterhult, och jag hade faktiskt alla kartor med i bilen på lördagsmorgonen. Först efter att ha lastat kajakerna och på väg ut ur Malmö bestämde vi oss – norrut, mot Fjällbacka. Det var ju så fint senast vi var där i november, dumt att chansa liksom..
Visserligen hade isen precis lossat i kanalen nere i Malmö men jag var ändå helt övertygad om att det inte skulle vara något problem här uppe. Fast när vi passerade Uddevallabron och såg hur vitt det var, både inne i skogen och på vattnet, började vi tveka.. Tänk om vi skulle köra 40 mil och sen inte kunna sjösätta. Lagom kul att tälta på fastlandet..

Fjällbacka

Framme i Fjällbacka såg vi att det var rätt hårt vatten inne vid badstranden, det hade varit helt fritt dagen innan men nattens vind hade pressat in en del gammal drivis. Längre bort i hamnen var det dock lite tunnare och vi lastade av grejerna och packade kajakerna.
Strax innan tre stakade vi oss ut genom isen och paddlade västerut. Strålande sol och bara svag nordlig vind.

Öppen horisont, Djupskär
stor bild

Vi följde Valöns nordsida och efter Porsholmen vek vi av mot Småsvinningarna. Jag ville kolla en tältplats på Stor-Svinningen och vi hittade den i viken på sydsidan. Vidare runt Dannholmen och sen rakt norrut innanför St Skårholmen. Lite gammal dyning men avtagande vind. Skön paddling mot Lilla Måkholmen, runt Stora, innan vi landade på stranden på östra sidan. Stora Måkholmen är en fantastisk ö med sandstrand, utsiktsberg, labyrinter och massor av fina tältplatser. Inte mycket lä men fin vy. På sommaren är man sällan ensam här men nu var det inte så störande trångt..

Framme Stora Måkholmen

Bad med säl

Upp med tältet och sen ett ultrasnabbt mikrodopp. Vet inte om det egentligen gjorde så stor nytta men man vaknade till rätt ordentligt, och tillslut fick man nästan tillbaka känseln i tårna också.
När vi kom upp och hade torkat av oss såg vi att det låg tre sälar och spanade in oss ute i vattnet. Undrar vilka som var mest förvånade egentligen..

Fyra sovsäckar..

Tältplats
stor bild

Efter badet belönade vi oss med en rejäl fikapaus i eftermiddagssolen. Fortfarande hyggligt ljumt i luften och man kunde faktiskt känna en svag värme i berget också.
Innan kvällsmaten var det dags för en promenad runt ön. På sommaren är det mycket fåglar som häckar här och man kan knappast närma sig västsidan innan alla protesterar på en gång. Men nu var det bara några havstrutar och gäss som trumpetade lite avslaget när vi gick upp på berget.
Efter att ha sett solen gå ned i havet gick vi tillbaks till tältet för att köra igång med kvällsmaten. Påspasta med ost i blandade varianter..

Solnedgång, trutar

Solnedgång, Heidi

Vindkraftverk & fullmåne

Det hann knappt börja mörkna förrän en stor måne steg upp över fastlandet. Några små moln skymde då och då men annars vart det fina slagskuggor. Vi satt nån timma utanför tältet och småsnackade lite, drack te & varm choklad innan läggdags. Men tillslut kom kylan ikapp oss. Det var is på tältduken när vi kröp ner i sovsäckarna strax efter nio..

Söndag morgon 06.00
stor bild

Vi hade garderat med två sovsäckar var, jag sov som en stock men Heidi tyckte att det var aningens svalt om måsen..
Hade satt klockan på sex för att hinna upp och se soluppgången. Det förefaller alltid en prima idé kvällen innan men inte fullt lika självklart på morgonen, konstigt nog.. Hursom, när man väl släpat sig ur den varma säcken, fått på lite kläder och fått igång spritköket brukar man sällan ångra sig. Och den här morgonen var verkligen något extra..

Soluppgång

Frost

Första solen

Helt vindstilla och alldeles tyst när vi kröp ut ur tältet. Allt var vitpudrat, ett tjockt lager frost täckte hela ön. Först fortfarande ganska mörkt men snart steg solen upp och spred ett rött sken över allt. Fantastiskt vackert!
Direkt efter morgonfikat gick vi en promenad runt ön igen. Frost i gräset, en del frusna pölar men annars torrt uppe på berget. Bara ett svagt dis gjorde att man såg Väderöarna i sydväst och Väcker och båken på Ulsholmskalven norr. Man kunde till och med urskilja de två fyrarna på Ursholmen söder om Koster. Förutom en ensam fiskebåt på väg ut kändes det som vi var helt ensamma i hela skärgården.

Kalla..

Morgonpromenad

Utsikt Väderöarna

Utsikt Koster

Halvtinat

Enligt morgonvädret skulle Skagerack få 3-7 m/s sydväst, ökande till 6-10 under dagen och kulingvarning på måndagen. Även om solen fortfarande värmde kändes vinden och det började bita i kinderna. Efter frukosten blev det läge för en extra förmiddagslur i tältet, vi var antagligen lite trötta efter knappa 8 timmars sömn och att ha gått upp så tidigt..

Bara en liten lur..

Väderomslag
stor bild

En molnbank rullade in från väster och det kändes tydligt att ett väderomslag var på gång. Efter lunch tog vi en sista sväng upp på berget innan vi packade ihop och rev tältet.
Vid sådana här tillfällen är man extra glad över torrdräkter som torkar fort, att ta på sig blöt neopren i ett par plusgrader lockar inte riktigt..

Packa ihop

Eftersom vinden började riva upp lite sjö drog vi oss inåt landet. Först mot Musörumpan och sedan vidare söderut innanför Hasstensholmen. Heidi ville känna på vågorna en sista gång så vi rundade Porsholmen på utsidan innan vi vände österut. Våghöjd strax under metern men tidvis ganska kämpig motvind.
När vi närmade oss Fjällbacka såg vi att västanvinden hade fyllt hela viken med is. Det gick inte att komma in där vi lade i men tillslut lyckades vi hitta en låg brygga och kunde dra upp kajakerna.

Sidosjö utanför Porsholmen

Grått

Fantastisk helg, perfekt väder med sol, måne, frost, bleke och vind, och en otroligt vacker skärgård. Skönt att äntligen få komma ut och tälta igen! Även om det kan kännas långt att köra för så kort tid så var det helt klart värt det..

Paddlat 8+8 km.

18 kommentarer till “Stora Måkholmen

1. eriksjos

Riktigt fina bilder! De där neoprenstövlarna såg inte så sköna ut på morgonkvisten ;) Nu blev man ännu mer paddelsugen.

2. Ulf Inläggsförfattare

Tack! Jo aningens friskt var det, inte så mycket mygg dock..! Det har i o f s paddlats en del här nere redan innan men nu känns det äntligen som säsongen är igång på riktigt igen. Vi syns väl snart igen i någon skärgård..?

3. Ulf Inläggsförfattare

Ja det var verkligen jättefint, fast vi hade väl extra tur med vädret också.. Men det är skönt att kunna komma ut till de där öarna som alltid annars är överfulla under sommarsäsongen.
    Hälsa Håkan!

4. Pingback: hittat på nätet – 01 April 2011 | kajaknördar

5. tommy hautop

Hej Ulf
    Underbara bilder längtar till första natten i tält, kommer snart.
    om inte för så syns vi på Tjärö.

6. Christer

Hejsann Uffe,
    Man blir ju lite sugen nar man ser dessa bilder, antagligen lite for kyligt for mig nu…. Sjalv vantar jag pa att sommaren ska ta slut sa man kan damma av kajaken och ut och paddla lite! Ha det bra Christer

7. Ulf Inläggsförfattare

Christian; Jo det var gott, det gick ingen direkt nöd på oss..

Tommy; Alltid skönt att tälta, bara man har tillräckligt med sovsäckar.. Var uppe i Blekinge i helgen och hade 36 timmars total dimma – lite kontrast liksom..

Christer: Sommaren ta slut var det ja..! Måste vara jobbigt när det är så varmt hela tiden så man knappt orkar paddla. O särskilt som kyla är så karaktärsdanande.. Fast det var kanske lite väl fuktigt? Ni hade rätt mycket vatten ett tag, om jag läste rätt i tidningarna..
    Hälsa alla!

8. Christer

Mycket vatten och mycke vind kan man lungt saga… Ingen strom pa en vecka, vagar avstangda mm Normalt ar Norra Queensland ett spannande stalle att bo i men detta ar har det varit extremt! Men aven om det har varit blott och blast sa behover man inte frysa…. inga dubbla sovsackar har… :)
    Lyckligtvis har jag kunnat halla igang spring traningen sa forsta marathon detta ar Canberra till helgen. Har lite tropiska paddel bilder pa facebook, men 2nd thougt du anvander nog inte facebook…? Ha de bra och tack for att du delar med dig av dina aventyr Kul att se och lasa.
    Christer

9. Ulf Inläggsförfattare

Hmm, låter som hårda bud.. Här uppifrån framstod det mest som om området runt Brisbane var värst drabbat.

Kul att höra att du håller igång med löpningen fortfarande, vad ligger tiderna på nuförtiden för en pigg 53-åring (idag va..?) ? Själv är mina knän lite gnälliga så det får bli paddelmaror i stället. Vi kör 24-timmars här nu i maj. Inte bara jättekul hela loppet, men va f-n, eller vad man nu säger..

Tyvärr ingen fäjsbok.. Dels har jag inte tid, sitter redan alldeles för mycket framför datorn, dels är jag inte riktigt överens med deras åsikter om ägande och upphovsrätt.. Men varför skaffar du inte en WP-blogg? Gratis o toppenkelt! Hade varit jättekul att följa familjen Frössling&Laurén på nya äventyr down under..!

10. jim s

Härligt, nu finns det hopp om vår och sommar igen!
    Fint reportage, som vanligt..
    Jim

11. Ulf Inläggsförfattare

Jo nu börjar det äntligen bli bad & paddelbart utomhus igen.. Kanske syns i Bohuslän nån gång i sommar..?

12. Christer

Ulf,
    For val borja med att ursakta att jag inte skriver om kayaker…
    Forra aret blev det 2-3 fulla maror och 5 halvor tror jag. Men innan du blir altfor imponerad sa joggar jag mest. Mitt och Annika’s motto nar hon ar med ar att ha kul och att ha nagot och trana imot. Tar alltid lite ledigt ocksa sa varje lopp blir ocksa ett uptakt/aventyr mission. Denna helg spenderade vi i kalla Canberra. 10 grader med blast och regn, Kunde knapt lyfta upp vatten kopparna mot slutet for jag var sa valhant, sa bort klamad har jag blivit i tropikerna. Jag ville gora en Ultra Mara pa 50Km men det fick racka med 42Km Annika gjorde en halv mara. Har ar kanske nagot for dig http://www.murraymarathon.ymca.org.au …?
    Dom sista arens aventyr finns pa FB men har funderat pa WP eller liknande…. vi far se.
    Ha det bra. Christer

13. Ulf Inläggsförfattare

Det är helt ok, känns som jag lägger ner mer än tillräckligt med tid på kajaker ändå..
    Imponerande med marorna, själv blev det max en om året (men det är ju mer än 10 års sen, när man börjar räkna..). Murraymarathon såg kul ut! Har för mig att vi va en del på just Murrey river, fast South Autralia-delen, när vi bodde i Adelaide. Typ nästan 40 år sen.. Fast vi kör ju något liknade här om en månad, M24KC – inte lika långt men under kortare tid. Får se hur stöddig man är efter det..
    Ha det bra själv!

14. Ewa W

Hej Ulf,
    Härliga bilder, tack för att du delar med dig!
    Vi ses om några veckor då jag och mina vapendragare kommer ner till M24KC. Ska försöka komma i form med GP och nya baby-vingen tills dess… :-)
    /Ewa

15. Ulf Inläggsförfattare

Hej Ewa! Jacob och jag håller på som bäst och värmer upp kanalen åt er, 5 varv i söndags, 2 i måndags och 3 i går kväll.. Det ställer ju lite extra krav när man har hemmabana..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>