Nytäppet

Nytäppetträffen 110603-05 Göran på Kajaksyd brukar hålla Nytäppetträffen runt kristi flygare och eftersom det i år låg i början av juni beslöt vi att kombinera klubbens försommartur till Tjärö med Östra Bökö. När dessutom nationaldagen hamnade direkt efter blev det plötsligt fem dagars ledighet på raken.
Heidi och jag kunde inte klämma fredagen och körde upp först efter tenta & jobb var klara. När vi kom fram till badplatsen vid Nytäppet runt nio på kvällen var nästan hela parkeringen full av bilar med takräcken, men vi lyckades kila in oss på sista platsen. Vi packade rätt snabbt och hann precis sjösätta innan solen gick ner, skön paddling ut över en helt bleke Matviksfjärd.

Solnedgång Nytäppet
stor bild

När vi kom fram till Östra Bokö såg vi att den stora gräsmattan på norra udden var uppgrävd pga nytt avlopp & vatten och tälten låg utspridda lite varstans, på berget, inne bland buskarna och runt ängen bakom.
Eftersom vindprognosen för helgen var ganska mild beslöt vi att klipptälta på berget ovanför stora båtbryggan på västra sidan. Har tältat här förut och det funkar helt ok, en avlång plätt med gräs och mossa gör det mjukt och skönt men det krävs en del stenar för tunneltält. Lagom avskilt och fantastisk morgonvy. Lite snack med de andra och några mackor innan läggdags.
Precis när jag skulle krypa in i tältet såg jag ett ljussken som irrade runt mitt ute på fjärden. Trodde först det var en båt men eftersom det var helt tyst blev jag nyfiken. Tillslut kunde jag dock urskilja Stefans röst och Jennys skratt, de hade paddlat runt i en timma och letat sig fram till oss..

Matviksfjärden
stor bild

Östra Bokö fredag kväll..

.. och lördag morgon

En av nackdelarna, eller fördel om man gillar det, med att tälta uppe på en klippa, är att det blir rätt varmt när solen steker på tältet. Vaknade första gången innan sex men lyckade slumra om till sju. Upp, snabbt dopp och sen fixa kaffevatten. Skönt att sitta o kolla fåglarna, promenera runt och prata med folk innan dagen börjar på riktigt. Särskilt när det som nu var strålande sol och helt vindstilla..

Yoga med Daniel

Frukost med Heidi

Efter ett tag vakande Heidi också och vi käkade frukost vid tältet, mer bad och förmiddagsfika. Några i MKK hade varit på restaurang i Vägga dagen innan och nu var planen en tur till Tjärö, med bastu bokad till kl två. De stack iväg runt elva men eftersom vi var lite trötta sen kvällen innan kom vi inte i kajakerna förrän en timma senare..

Snacka med Erik

Boköfjärden
stor bild

Kombinationen fint väder och långhelg gjorde att det var många fritidsbåtar ute. När vi korsade Boköfjärden låg de som ett pärlband i farleden utefter Eriksberg. Gick på utsidan av Mjöö, runt Allböle och in genom Skiftesö innan vi kom fram till Tjärö. Drog upp kajakerna i norra viken på västsidan. Massor av båtar här också.
Efter att ha irrat runt i skogen uppe på berget en stund lyckades vi till slut hitta ner till vandrarhemmet & glasskiosken. Mitt lokalsinne fungerar tydligen bättre på vattnet än på land.. De andra satt väntandes utanför bastun men det var lite för soligt och varmt för att det där riktiga bastusuget skulle infinna sig. Vi smet iväg till glass & kaffe i stället.

Eftermiddag på Tjärö

Den något rakare vägen tillbaka till kajakerna gick betydligt snabbare. Dags för sen lunch och tupplur uppe på klippan, lite skrovligt berg men med fin utsikt. Massor med kajaker passerade förbi, ejdrar med ungar som fredade sig mot en trut och en del osorterade småkryp runtomkring på kroppen..
Det fläktade en aningens under eftermiddagen men när vi packade ihop runt sexsnåret hade det mojnat igen. Först passerade vi Björkeholmen, trevlig ö som nog borde gå att tälta på, förbi Allböle igen och mot Bockö. På det innersta skäret utanför Bockö kan man faktiskt slå upp ett(1) tält på toppen, fantastisk utsikt men ont om buskar att springa bakom..
Vidare runt Ekö och sen tillbaka till Östra Bokö.
Skön paddling hem, färre båtar, lagom varmt och ett mjukare ljus så här på kvällen.

Björkeholmen

Utanför Allböle

Hund

Nybadad

Pasta med broccoli

Samling på berget
stor bild

Framme var det baddags vid den lilla sandstranden på sydsidan, hyggligt uppfriskande och inte riktigt läge för några längre simturer ännu. Helt klart vatten ute på djupet men lite grumsigt så här vid stranden. Sen matlagning uppe på berget med resten av gänget. Fin kväll med lite snack och utan alltför mycket mygg. De flesta var rätt solfrossiga efter dagen och det blev tidigt i sovsäcken.

Lördag kväll..

..söndag morgon
stor bild

Söndagen började på samma sätt, morgonkaffe och kolla fåglarna. Svanparet i viken mittemot hade precis kläckt sina ungar och var ute på premiärtur.
Heidi och jag hade lite bråttom hem tyvärr och började så smått samla ihop grejerna, målet var kl 10 men det hann nog bli 11 innan vi satt i kajakerna. När vi gick runt för att säga hej då såg vi att de flesta andra också hade packat och var på väg. Det tar emot lite att paddla hem mitt på dagen i så här fint väder men ibland måste man. Och det lär nog bli mer paddlat snart igen..
Sista doppet på badplatsen vid Nytäppet innan bilen hem till Malmö.

Kolla in nya svanar

Baggahegna Fl 3s 3M
stor bild

Det är lite stressigt just nu men det var skönt att hinna med två nätter i tält igen. Helt perfekt väder hela helgen, trevligt folk och lagom paddling. Tack till Göran som fixar det..
Mer om träffen och annat på Erik & Pias hemsida..

Paddlat 2+15+2 km.

5 kommentarer till “Nytäppet

1. Pingback: Nytäppetträffen 2011 och lite Ljungskär | kajaknördar

2. Axel Thobaben

Hi Ulf,
    great pictures. Looking forward to my families summer vacation in the archipelago of Stockholm.
    You pictures are a ”short escape” from the office duties.
    Regards,
    Axel

3. Ulf

Hi Axel! We’ll probably also be touring the Stockholm archipelago during our annual weekly club tour this year, so maybe we will see you around.. Anyhow, I hope you’ll have a great vacation in Sweden!
    One of the purposes with the blog, apart from serving as a diary for myself, is, hopefully, to inspire others too..

4. Axel Thobaben

Hi Ulf
    yes – these little escapes and the pictures inside your blog are inspiring. Can’t wait until the kids are getting both into their own boats. Than we can start touring again.
    The only thing missing is an affordable summerhouse on top of an island or next to the shore to rent somewhere along the swedish east cost.
    But we are working on that :o) – If I see you/your kajak I will give you a shout….

Cheers,
    Axel

5. Ulf

Finding a cheap summer house on an island during the summer is no easy task.. But I would recommend looking at Blekinge or Misterhult, rather than Västkusten or Stockholm. Here you would probably have a bigger chance of finding a more reasonably priced house. Or, if you could avoid june, july & august and take your vacation some other time, you’d also get lower prices and less people.
    Even thou I use a tent I myself still prefer the off season.. ;)