Ljungskär

Blekinge Listerby 061104-5 Prognosen såg först rätt tveksam ut när Anders, Robban, Susanna och jag for upp till Listerby under Allhelgonahelgen..
Veckan innan hade vi haft årets första riktiga snöoväder och även om SMHI hade lovat lite varmare kunde vi nog räkna med både rejäl vind och en del skurar. Men när vi kom ner till hamnen i Slättanäs var det bara ett lätt dis och kav lugnt.
Vi paddlade den vanliga rutten österut, innanför Kvalmsö och Almö, till en vik på Tromtös sydsida som Robban kände till sen innan. Perfekt läge och med färdiga lunchmöbler!

Lugnt innanför Kvalmsö

Bron till Kvalmsö

Lunch på Tromtö

Solen hade börjat titta fram genom molntäcket och när vi paddlade vidare söderut kändes det betydligt varmare än årstiden. Vi fortsatte vidare över Hästholmsfjärden, förbi Arpökalven och bort till Ljungskär.
Det låg några hotfulla molnbankar vid horisonten som såg att vara på väg oroväckande snabbt och vi ville helst hinna slå läger i någorlunda dagsljus..

Susanna..

..och Robban, Västra fjärden

Hästholmsfjärden, på väg mot Ljungskär

Dom hade lämnat kvar några stackars får så vi fick börja med lite sanering innan vi kunde slå upp tälten.. Sen gick vi en liten vedsamlarpromenad runt ön innan maten.
Det kom först några enstaka stänk men därefter klarnade det upp igen så vi hade både brasa och fullmåne som lyste upp kvällen!

Blåsig frukost på Ljungskär

På morgonen hade vinden vridit upp mot nord och ökat i styrka men annars såg himlen lovande ut. Efter en något dragig frukost packade vi ihop och paddlade in till Arpö för lite promenerande. Stora delar av Listerby skärgård är naturreservat och består av öppen ekskog och hagmarker.
På vägen dit såg vi ett havsörnspar som seglade runt över våra huvuden.
Vi tog en sväng förbi en gammal föreningsstuga, vart utstirrade av massa kor, skrämde några får, beundrade utsikten och försökte förgäves hitta Karinas ek, som enligt kartan skulle finnas någon stans på nordostspetsen.

Husdjur på Arpö

Jakten på eken..

Novemberviol

Rast på Vagnö
stor bild

När vi kom tillbaka till båtarna och skulle duka upp lunchen såg vi att det nog var mer lä & sol på Vagnö tvärs över sundet. 200 m hård paddling senare kunde vi konstatera att så var fallet..

Vagnö

Efter en lång paus i solskenet kände vi att vi nog var tvugna att packa ihop och dra oss hemmåt..
Vi rundade Vagnö, ut på Torköfjärden igen och sen norrut innanför Torkö och upp till Slättanäs. Det var riktigt skönt att i sakta mak paddla runt i solskenet, i en nästan öde skärgård.

Mellan Arpö och Slädö

Torköfjärden

Rost

Torkö

Bara uppackning kvar..
stor bild

En kanonfin helg – mycket sol, lite blåst och bara några regnstänk under natten.
Det var först när vi kom tillbaks igen och hade börjat packa upp kajakerna, som man kände att det nog ändå var lite novemberkyla i luften. Men blir det inte värre än så här så kan man ju fortsätta ett tag till..
12+11 km.

8 kommentarer till “Ljungskär

1. Ulf Inläggsförfattare

Vi hade nog i o f s lite extra tur med vädret den här gången men annars känns det ju som att det kan inte gå fel här i krokarna.. Kanske inte så lång paddling men man kan alltid hitta skyddade lägerplatser ända ute vid havsbandet och mycket att se och uppleva bland öarna.
    Det kommer nog att bli fler turer..

2. Kattis

Otroligt fina bilder. Har också norpat en och har nu som bakgrundsbild på komputter-skärmen.
    //Kattis

3. Ulf Inläggsförfattare

Hej Kats, det var ett tag sen!
    Du får säga till så skickar jag en bild i bättre upplösning i stället, här är dom bara optimerade för sidan.
    Ska se om vi inte kan komma paddlandes i en skärdgård nära er nån gång också.. ;)

4. Kattis

Ja tack, gärna en med bättre upplösning. Jag använder den vackra bilden med rönnbärsklasen.
    Och meddela när ni är i antågandes så ska jag förbereda med solsken och vindstilla.
    //Kattis

5. Stina

Hej där ! Måste bara säga vilka otroligt vackra bilder! Även fotografera kan du !
    Kram o hälsningar Stina

6. Ulf Inläggsförfattare

Hej Stina! Det var ännu längre sen..
    Får nog erkänna att det faktiskt inte är så jättesvårt att plåta med sådana häringa modärna kameror – största problemet är, liksom de flesta nya prylar, att ta sig igenom instruktionsboken.
    Och det som sen inte blir som man tänkt sig kan man justera i datorn..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>