Tärnö

Blekinge Järnavik 061225-26 Så blev det ändå en tur till i Blekinge innan årsskiftet..
Jag var rätt trött på juldagsmorgonen när Robban kom och hämtade mig, och när vi stod och lastade kajkerna nere på klubben i grådiset undrade jag om det egentligen var en så bra idé det här..
Men sen när vi kom upp till Järnavik sken solen, helt vindstilla och bara ett par minusgrader. Erik och Pia var redan på plats och efter att ha packat ner mat och kläder (mycket kläder..) paddlade vi ut genom hamnen och satte kurs rakt söderut.

Packa kajaker i Järnavik

Robban utanför Tjärö

Erik vid Björkeholmen

Vi passerade Tjärös sydspets, fortsatte mot Skiftesön och genom den smala kanalen mellan Skiftesholmen, för att sen runda udden vid Allböle där vi träffade Mårten och Linda och deras kompisar (som presenterade sig mycket artigt men som jag ändå lyckades glömma namnet på..). Hursom, det blev en trevlig pratstund i solskenet. Mårten hade dessutom dagen till ära tagit på sig den helröda sparkdräkten – visserligen ingen tomteluva men annars mycket passande!

Fika vid Allböle

Robban, Erik och Pia på Boköfjärden

Efter att ha fikat klart fortsatte vi mot Bockö, där Erik visade några fina tältplatser, sen vidare mellan Joggesö och Brorsö, innanför Harö, och runt ostsidan av Tärnö in till den stora badviken på sydsidan.
Det blir ju mörkt rätt tidigt så här års men vi hann precis få upp tälten innan solen gick ner.

Innanför Harö

Mot Tärnös sydspets

En kopp kaffe medan man packar upp – solnedgång mellan Hanö och Listershuvud

Vi gick en kort promenad till den nästan helt öde byn tvärs över ön för att få upp värmen lite innan vi började med maten.
Erik o Pia hade på något sätt lyckats få med sig en hel kasse torr och fin ved i kajakerna (hade tveksamt fått med extra tändstickor i min..) så vi fick en trivsam brasa att sitta o snacka runt under kvällen. Robban började som vanligt gäspa redan vid åttablecket medan vi andra lyckades nog hålla oss nästan till nio.
Det var lite svalt i sovsäcken..

Lite blåsigt på toppen..

När vi vaknade på annandagen var det grått och blåsigt men molnen hade i alla fall gjort att temperaturen krypit över nollan.
Efter frukosten beslöt vi att gå en längre runda på ön. Först upp till fyren på berget och runt bland militärens alla gamla bunkrar, sen tillbaks genom byn, för att avsluta med sväng i (med betoning på i – det var rena hinderbanan) snårskogen på västsidan.

Erik hittar den stora bunkern

Promenad runt Tärnös västspets

Robban

När vi kom tillbaka packade vi ihop vårt pick o pack och kom i kajakerna runt tolv.
Den västliga vinden hade börjat bygga upp lite sjö så vi bestämde oss för att ta samma väg hem, för att om möjligt få så mycket lä som möjligt bakom Tärnö. Den första biten innan udden hade vi nog uppåt metern in från sidan men sen lugnade både vind och vågor ner sig.

Fika på Bockö

Vi paddlade norrut utanför Harö mot Bockö, där vi lunchade i läviken på ostsidan. Därefter lite vågor runt Allböle, vidare in mot Dragsö och sen via västsidan av Tjärö innan vi kom tillbaks till Järnavik.
Det kändes väl inte riktigt lika behagligt som dagen innan men det var ändå lite svårt att tänka sig att det faktiskt var mitt i vintern..

Pia

Erik

Hemma igen

Alltid skönt att få komma ut en helg, särskilt nu när man nästan trodde säsongen var över. Trevligt sällskap och nästan perfekt väder gjorde ju inte saken sämre.
Möjligtvis bör sovsäcken uppgraderas lite till nästa gång – det gick åt dubbla underställ och extra tröjor..
13+13 km.

Erik o Pia har också skrivit om turen på sin hemsida.

13 kommentarer till “Tärnö

1. Roberth

Hmm, jag hade visst mössan lite på ”sned”..Nu förstår jag varför mack killen tittade så konstigt..Varför sa ingen något ? :-)

Tack för en trevlig tur..

2. Ulf Inläggsförfattare

Tycker att mössan satt perfekt – det var nog bara mackkillen som var avundsjuk. Eller så luktade vi lite konstigt.. Hursom, det var en fin tur och det behövdes verkligen.

Nu är det tyvärr tillbaks till datorn ett tag igen.. Men om det inte blir för många minusgrader så hänger jag gärna på när det blir läge nästa gång!

3. Roberth

Vad sägs om Nyår (lörd, sön eller måndag) ?? Anders vill gärna ut (även jag) och även om det är några minusgrader så lär ju förmodligen söndagens” intag” värma en hel del :-)

4. Ulf Inläggsförfattare

Hrm, kollade lite snabbt på DMI och dom hade 17-19 m/s mån-tis – vIsserligen på Utklippan men det kan nog vara lite dragigt även inne i skärgården.. Får kanske bli insjöpaddling i så fall.
    Annars satsar jag nästan hellre på 13-dagshelgen (och hoppas på bättre väder då..), typ i Listerby?

5. jim s

Så fint!
    God fortsättning förresten.
    Jag längtar också ut men förstår av bilderna att det tarvas torrdräkter och annat för att det ska bli drägligt närmast kroppen. Sovsäcken, den där varma, den har jag.
    Vi hörs
    Jim

6. Ulf Inläggsförfattare

Jo torrdräkt är rätt skönt att ha..
    Fast mest som komfortplagg faktiskt, säkerhetsmässigt tror jag det går lika bra med vanliga paddelkläder (för vinterbruk dock..). Men det är skönt att alltid vara torr om baken och att kunna kliva i och ur utan att frysa benen av sig.
    Sovsäcken däremot låg som sagt på gränsen. Funderade ett tag på att köpa en tjockare, men kom på att den då nog inte skulle gå ner i kajaken. Inte så stor nytta alltså.. Får se nästa gång om extra innersäck + mer underställ räcker.
    Annars får man väl bita i det sura äpplet och ta den gamla pråmen, den med de stoora packluckorna..

7. Ulf Inläggsförfattare

”Må gud förbjude..” Nej jag tror tyvärr inte det blir något nytt bygge den här säsongen. Har inte tillgång till någon bra verkstad för tillfället, plus att jag har nog varken tid eller pengar egentligen.
    Visserligen har jag skissat lite löst på en fortsättning men eftersom jag fortfarande trivs rätt bra med min gamla och inte vet riktigt vad jag skulle kunna förbättra är det nog enklare att bara måla om den i en ny färg..

8. Ulf Inläggsförfattare

Känns inte orange lite väl 2006?! ;)
    Får nog bli rött i s f – som det var tänkt från början..

9. Ulf Inläggsförfattare

Hursom, svart verkar ju sitta på var och varannan träbåt nu för tiden och är dessutom inte den bästa färgen om man vill ha svala öl när man kommer fram.
    Kanske inte det största problemet så här års dock..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>