Flakskär

Karlskrona östra skärgård 121102-04 Det är inte alltid helt enkelt att få ihop logistiken på turer med många deltagare, särskilt inte så här års. När vädret växlar från högtryck med klart o kallt som helgen innan, till lågtryck, visserligen något varmare, men mer regn o blåst, kan folk få hastigt ändrade planer. Först hade Marja-Liisa och Leif bokat alla tre stugorna på Flakskär hela Allhelgonahelgen. Tyvärr fick de förhinder och var tvungna att stå över. Därefter trillade ännu fler av, en i taget, två hoppade på, så tillslut blev vi fem stycken och en stuga. Lite trångt men roligare än att sprida ut sig och bo luftigt. Och så behövde vi ju inte riskera att frysa om vi bara behövde elda i en kamin. En något överdriven farhåga skulle det visa sig..

Färjemöte

Sjösättning

Henke, Jenny, Heidi och jag körde upp redan på fredag förmiddag och Anders som kom senare. Ett stopp på Tollarps Frukt & Bär (kanon..), Frasses utanför Kristianstad (sådär..), svängen ut på Västra Skällö och linfärja ut till Hästholmen (för att sjösätta på samma ställe som Anders som skulle paddla ut i mörkret), gjorde att resan upp tog lite tid. Vi var inte framme vid badplatsen vid Buddevik förrän strax innan fyra och packade kajakerna medan solen försvann ner. Inga tält som skulle med bara massor med mat och tre säckar ved, tar ju också lite plats..
Snabba moln som svepte förbi men förutom några stänk under dagen hade vi mest uppehåll, och det var fortfarande rätt varmt i luften. Lä o skönt i viken blev ordentlig motvind när vi rundade udden och paddlade söderut. Den skulle avta något senare under natten fast fortfarande svepte den rakt upp genom Gåsefjärden.
Efter att ha kämpat oss ner längs med Hästholmen och runt Torhamnaskär, gled vi in i Flakahamn. Stugorna ligger ju längst in i viken och i o m att det var nästan mörkt nu, hittade vi en del stenar på vägen. Några stänk precis när vi fram men sen klart igen..

Söderut utefter Hästholmen

Matpyssel fredag kväll

Pumpapyssel

Snabbt in med alla grejerna för att inte få in för mycket vatten i stugan, det brukar kunna bli fuktigt nog ändå med alla torrdräkter, neoprenstövlar o handskar överallt. Jag fick igång kaminen och sedan var det lite after paddle med Varm & Kall och smågodis.
Heidi hade fixat tacos till fredagskvällen så efter ett tag blev det hackande o rörande för alla medan jag gick över till pumpapyssel. Efter maten hörde Anders av sig o sa att han paddlade nu, och efter ytterligare en halvtimma gick vi ut för att möta honom. Fantastiskt månsken gjorde att det gick rätt lätt att hitta och sista biten syntes stugan och våra pannlampor. En kort öpromenad och sen efterrättspaj innan läggdags. Det fanns ju bara fyra sängplatser men Anders och jag beslöt turas om att sova på golvet.
För att det inte skulle bli för kallt natten eldade vi på ordentligt och precis innan vi gick o la oss stoppade vi in några extra vedträn, för säkerhets skull. Vilket gjorde att det var ungefär hundra grader i överslafarna (de sov i underkläderna, utan sovsäck..) men ganska behagligt på golvet. Först på morgonkvisten behövde jag dra upp blixtlåset..

Månsken

Lördag morgon

Nu i november är det ju mörkt rätt många timmar på dygnet och det var fortfarande skumt ute när jag vaknade på lördagsmorgonen. Släppte snabbt in lite syre i stugan innan jag tände på kaminen igen. För att slippa höra de andras invändningar tog jag en sväng runt ön. Mindre vind men mycket moln och troligtvis en del regn under dagen. Tillbaks i stugan hade de andra också vaknat och det var dags för frukost.
Vi beslöt att försöka utnyttja dagen så mycket som möjligt och kom faktiskt iväg redan kvart över nio..

Dags o paddla

Ut på havet runt Flakskär och sedan rakt österut. Svag vind men ordentlig dyning sen gårdagen, när sjön letade sig in mellan alla stenarna. Genom det smala sundet söder om Inlängan och vidare mot Stenhamn. Här funderade vi en stund innan vi beslöt försöka runda Utlängan också. Det ligger väldigt mycket sten här och man måste vara försiktig så man inte hamnar för nära brotten. Rolig paddling men man måste vara på sin vakt, helt plötsligt kan det dyka upp en sten precis framför. Våghöjd på strax över metern precis vid spetsen men sen lugnare på ostsidan upp mot Ungskär. Ganska glest med fågel, mest svan och gäss, men en hel del sälar.
Molnen hade tätnat och det började regna så smått. Inget som direkt störde nu när vi paddlade, mest lite trist om man ska fika.

Medvind utefter Ungskär
stor bild

Vi hade bestämt lunch på Långören, där finns ett pyttelitet väntrum för passbåten nere vid hamnen. Just då vi var nästan framme och hade börjat slappna av, kom det ytterligare dyning svepande in från havet. Heidi och jag paddlade lite för nära varandra och när jag ville sidsurfa medan hon skulle rakt igenom, kom vi plötsligt väldigt tätt ihop. Typ Heidis kajak in en bit genom min botten..
Först blir man lite paff (även om jag börjar känna igen ljudet av sprucket trä nu..) men ganska snabbt börjar allt fungera igen. Paddla med vattenfyllt främre skott är inte helt enkelt. Simma ett par hundra meter in bland stenarna i 7-8° vatten kändes inte heller som en jättebra idé.. Så efter att jag hoppat ur och vi lossat kajakerna, kravlade jag upp på mitt och Heidis akterdäck. Genom att ligga där kom jag upp ur vattnet, kunde hålla ihop oss och i o m att mesta av tyngden hamnade långt bak sköljde det in mindre vatten i framskottet. Sen kunde Henke och Anders bogsera oss en knapp kilometer runt udden till hamnen. Där kunde vi i lugn o ro få varm mat, byta kläder på mig och lappa ihop kajaken.

Kajakverkstad

Vi har snackat om det innan och jag har tränat på sånt här också men man vet ändå aldrig hur det blir förrän det händer på riktigt..
Med tanke på sjögången låg vi lite för nära varandra, kraften i en brytande våg är inte att leka med. Det har hänt förut men oftast resulterar det bara i några repor eller i värsta fall kanske ett blåmärke. Den här gången stötte vi ihop så olyckligt att Heidis för träffade precis rätt mot min botten, och splittrade träet. En gjutplastkajak hade nog klarat sig bättre, glasfiber är jag mer tveksam på. Hursom, ca 10 x 15 cm hål i botten.
Skönt att vi hade bra utrustning – alla paddlade i torrdräkt, 3 av 5 deltagare hade bogsersystem, gott om extrakläder, varm mat o dryck och ordentliga reparationsgrejer. Ett par meter silvertejp (glöm inte aceton..) och en gammal inplastad tidtabell gjorde att vi kunde fortsätta turen och slapp ringa sjöräddningen den här gången.
Ingen kom till skada och vi fick massor av nyttig lärdom. Inte jättekul att få punktering på kajaken kanske men som tur var har jag inte hunnit sälja den gamla ännu..

Kolla om den flyter..

Djupfjärden
stor bild

Efter att ha lunchat klart paddlade vi hemåt igen. Rakt västerut förbi Tobisaflöten, mellan öppenskär och Inlängan till Äspeskär. Regnet hade slutat och solen skymtade fram vid horisonten. Skön paddling och det såg ut att kunna bli en fin kväll.
Jag var lite nervös om lagningen skulle hålla men det sipprade bara in några deciliter. Däremot fick jag ovanligt många frågor om jag visste när nästa båt skulle gå..

Flakskär

Öpromenad

Framme vid Flakskär beslöt vi ta ett snabbt sanitetsdopp medan det fortfarande var ljust. Det börjar bli riktigt friskt nu och vi stod inte i vattnet nån längre stund. En försmak om vad som väntar i februari-mars när vi brukar köra igång igen..
För att få tillbaka känseln i tårna och kunna njuta av den sista solen tog vi sen en lång promenad bort till norra udden. Det finns massor av lämningar och gamla husgrunder här. Hittade även en flock väl kamouflerade får som vi hälsade på. Fin solnedgång och skönt med lite lugn efter en händelserik dag..

Maskerade får

Gamla hus

Solnedgång

Sista ljuset
stor bild

På lördagskvällen hade vi samlat ihop till en gemensam fisksoppa och det blev åter mycket hackande o rörande. Vi hittade en stor gryta som passade på kaminen, även om det tog ett tag att få upp värmen. Mycket mat o dryck, och som grädde på moset fixade Anders äppelefterätt. Det fick bli en kvällspromenad också, för att kunna orka gå o lägga sig..
Den här gången var det Anders tur att sova på golvet och han ville ju inte heller riskera frysa framåt morgonkvisten. In med ordentligt med ved den här gången också. Tydligen något i varmaste laget för Heidi o Henke hade öppnat två fönster, utan att det märktes det minsta..

Fisksoppa lördag kväll

Mindre måne

Söndag morgon
stor bild

Det regnade en del under natten och på morgonen hade vinden ökat igen, dock inte riktigt lika mycket som först utlovat. Efter frukosten tog vi en kort promenad ut på den västra udden precis lagom till ännu en ordentlig skur. Packning av kajakerna och sen städa ur stugan innan det var dags att paddla tillbaka.

Regnskur

Slut för den här gången..

Gåsefjärden
stor bild

Över inloppet till Gåsefjärden mot Bökeskär svepte en rejäl dyning in från sydväst. Vi hade först tänkt runda Maltkvarn men beslöt nu att fortsätta upp i lä på ostsidan i stället. Innanför pyttelilla Äggaskär innan vi vek vänster mot Järkö. Seg motvind runt Järkö, surf tillbaka till Ornö och så sista hoppet över till Hästholmen igen. Lasta kajakerna och sen upp mot linfärjan till fastlandet.
På vägen ner mot Malmö stannade vi och åt Pizza på blå huset Pizza & Kebab (utan mat nuförtiden..) i Listerby (sådär..) och kaffe på Statoil i Kristianstad (bättre..).

Heidi & Henke

Jenny & Anders

Kontring

Tidtabell

Så blev det ännu en händelserik helg ute.. Bättre väder än väntat, både regn och sol, blåsig början och slut, inte så kallt (varken ute eller i stugan), massor av mat, en hel del paddlat och ett litet hål i kajaken. Ungefär som vanligt alltså..

Paddlat 4+22+8 km.

14 kommentarer till “Flakskär

1. Ulf Inläggsförfattare

Jo plötsligt händer det, eller hur det nu var.. Får väl börja bygga tyngre kajaker eller lära mig paddla i lugnare vatten – alternativt bara köpa mer trä & epoxi o köra på som vanligt.. :/

2. Gunnar G

Lite dramatik :-o läste och skrollade och till slut så kom bilden på skadan. Jag har ett glassburkslock (utan kant) som extra material, men laminerad tidtabell är lite lättare. Frågan är vilken lokaltrafik som är mest att lita på.
    /Gunnar

3. Ulf Inläggsförfattare

Gunnar; Ett plastlock hade nog blivit stabilare, och om det varit på en längre tur, definitivt att föredra. Nu hängde turlistan (från i våras, det drabbar förhoppningsvis ingen..) lägligt inne i i skjulet. Lite sladdrigt, mer typ SOF ungefär..

Erik; Tveksamt om det hjälper med mer stoppning i botten, tror största felet sitter strax bakom paddeln. Typ att man kanske ska börja inse att man inte är ung och dum längre, definitivt inte ung i a f..

Göran; Jo Blekinge är fint – inte stort men mysigt o alltid nära till havet! Möjligtvis aningens mycket sten i vattnet..

4. Peter Wihlborg

Fantastiskt fina bilder och mycket läsvärt. Flakskär är ett av mina favoritställen. Nu när vi flyttat till Västervik från Stockholm har det blivit betydligt närmare till Blekinge.

5. Ulf Inläggsförfattare

Hej Peter! Om du gillar Flakskär måste du kolla in Bökeskär precis brevid också. Lite mindre o svår att gå i land på, men samma fina utsikt och ännu mysigare.. Jo Blekinge är bra fast östkusten med Misterhult, Gryt och S:t Anna är ju inte direkt kattsk-t det heller..!

6. Anette

Oj, oj, oj, stackars kajaken och rådigt reagerat av er alla. Hur lagar du en sån skada Ulf? Måste du ersätta träslanorna i hela sin längd? I övrigt verkar ni haft en riktig höjdarhelg på Flakskär :) Jag gillar bilden på fåren och den fina pumpan. Hälsningar!

7. Ulf Inläggsförfattare

Hej Anette, jo kajaken vart nog aningens ledsen..
    Det är inte jättesvårt att reparera men tar en stund. Jag behöver bara byta de listerna som är brutna, lite omlott för styrkan. Största pysslet är mest att få allting att tura snyggt, så det inte blir några ojämnheter på ytan. Sen glasfiber o epoxi, och till sist lack, insida, och färg, utsida. Många moment men ganska enkelt jobb. Skadan sitter dessutom rätt bra till, jag kommer åt ordentligt genom den stoora framluckan (20 cm..). Och tid i verkstan räknas ju som ren kvalitetstid va..:)

Det var en fin helg, alltid skönt att komma ut!

8. Marja

Det är lätt att leva sig in i dramatiken..så snabbt som den glada och lekfulla surfen kan förändras till något helt annat….vågor, regn, kallt vatten, kajaken fastspetsad i en annan kajak..måste först evakuera den och för att dra loss… Kan inte ha varit helt klart på en gång att veta hur det hela skulle lösas. Det var tur att detta hände för er som hade så bra förutsättningar till att veta vad som skulle göras och att två stabila och starka killar, med var sin bogserlina var med!
    Dessvärre är inte krockar i surfvågor helt ovanligt. Kan inte låta bli att tänka, nu när allt gick bra (kajak är ju bara lite trä, epoxi och tid) vilken spännande film det hade blivit.

9. Ulf Inläggsförfattare

Det svåra med allt sånt här är att man kan träna mycket och se till att ha bra grejer, men den mesta (bästa?) kunskapen kommer av att man har en viss vana av att råka ut för grejer som inte var helt planerade. Typ den erfarenhet man fått av att, i lagom doser och med stegrande svårighetsgrad, hamna i situationer som beror på ett något bristande omdöme..
    Den här gången var det nog ingen större fara egentligen, förhoppningsvis inte nästa heller. Jag tar gärna ett dopp till vid tillfälle, däremot ser jag gärna att någon annan tar på sig rollen som materialansvarig.. :)

10. Marja

Vår gemensamma drulle-lista på klubben är kanska lång vid det här laget. Samtidigt har vi lärt oss mycket av allt som vi har löst både på vatten och på land. Allt från hål i kajaken till borttappade hela akterpartier eller kajaker som har rymt.. själv lärde jag mig mycket om paddning efter en kall resa liggandes på Björns akterdäck, torrdräkter hade vi inte på den tiden!! Vi har gott om roligt och lärorikt material att dela med oss om någon filmskapare vill utmana Gordon Braun &co. ; ))

11. Ulf Inläggsförfattare

Jo det har hänt en hel del mer eller mindre oplanerade saker. För att inte framstå som helt ansvarslösa kanske man får utvidga det lite mer. Långt svar..

Paddling är inte direkt någon risksport, särskilt inte den variant vi oftast pysslar med. Fors och surfpaddling, kanotpolo mm har väl en del blessyrer ibland men största faran är oftast cyklingen eller bilkörningen till och från. Förutom hypotermi, nedkylning alltså, om vi inte kommer upp ur vattnet tillräckligt snabbt.

När man är ute och tänjer aningens på gränserna är det några viktiga punkter att tänka på:
    Pressa lagom. Det är ok att ligga strax utanför komfortzonen men du får inte skrämma någon. Det är varken schyst eller bra för framtida utveckling..
    Ha reservplaner. Det blir sällan som man tänkt sig när man sysslar med människor och natur..
    Kommer du till ett läge när ”Blir det värre än så här så kan vi inte vända” – vänd nu. Även om det går bra de flesta gånger..

Efteråt, och särskilt om det skiter sig:
    När allt är över, försök analysera varför, vad som gick bra och vad som kan förbättras. Dela med dig av erfarenheten, så får fler en chans att lära och växa.

Det värsta man kan göra är att förtränga, förminska eller skönmåla incidenter. Även om man själv kanske, förhoppningsvis, har lärt sig något är risken stor att andra, som inte var med, inte inser/förstår vad och varför det hände. Eller hur farligt det var. Och därmed riskerar göra om samma sak, helt i onödan..

Så om vi backar tillbaka till den här gången, var omständigheterna vid tillfället följande: 4 erfarna paddlare och en nybörjare, alla med bra utrustning. Svag sydvästlig vind, ca 4-6 m/s, sporadisk dyning en bit under metern och ungefär 7-8° i vattnet. Vi hade passerat rätt stökig sjö runt Utlängans sydspets (med betydligt högre vågor) men sen haft en ganska behaglig paddling norrut. Vi hade beslutat fika vid hamnen på Långören och efter dryga två timmars paddling var alla lite trötta nu.
    Det ligger en del sten utanför Långören och uppgrundningen gör att det blir långa brytande vågor. Vi paddlade i en ganska lös klunga med mig och Heidi rätt långt ut. Jag låg ytterst snett framför och ville ta vågorna från sidan för att träna sidsurf, medan Heidi, strax innanför, gick mer rakt ut igenom vågorna. Första gångerna var det inga problem men en kraftigare våg behagade flytta min kajak lite längre i sidled än vad jag tänkt. Resten har jag redan beskrivit..

Största orsaken till att det gick som det gick var alltså att jag hade för dålig koll på avstånden. Och när jag nu var i det läget, inte siktade mer utåt för att gå igenom vågen i stället.

Som tur var drabbade det mest mig själv (eller min kajak rättare sagt..) och vi fick alla en ny erfarenhet..