Veckotur i Stockholms skärgård – norrut

Stockholms norra skärgård 070714-22 Det har varit på förslag att sticka norrut och paddla i flera år men har alltid fallit på att ingen har orkat dra ihop det – men i år lyckades Julia samla nästan hela gänget..

Jag stack upp själv redan på fredagskvällen för att hinna förbi en sväng hos mina föräldrar i Åkersberga och mötte upp i Norråva på Värmdö lördag eftermiddag. Eftersom det tar drygt 8 timmar att köra upp släpet från Malmö och det alltid är lite pyssligare med packningen första dan, hade vi bestämt att första övernattningen skulle ske på Stora Sandskär – bara 10 minuters paddling precis innanför stora farleden.
Fint väder hela dagen men regn och blåst som utlovat under kvällen.

Stora Sandön

Marja och Susanna korsar farleden

På söndagsmorgonen hade regnet slutat men sydvästan låg kvar – inget problem så här långt inne i skärgården och dessutom i ryggen, men ändå rätt kännbar när man ska korsa de större fjärdarna. Normalgruppen – Carin, Susanna, Marja, Leif, Julia, Eva, Poul, Kjell och jag – startade, som sig bör, strax efter att kustjägarna hade paddlat österut.

Fika Stora Hästnacken

Vi beslöt att sikta mer norrut och gå ovanför Gällnö. Över farlederna, genom Karklöfladen och upp till Stora Hästnacken för lunch på ett litet skär i vassen. Kanske lite väl strandnära för vi fick oss en översköljning..
Sen vidare i skydd av Lådna, Låren, Träskö Storö och upp till Finnhamn för mer fika och glass.

Fika Finnhamn

Nattläger väst Husarö
Stor bild

Efter att ha snirklat runt bland öarna väster om Husarö hittade vi en kanonfin ö med släta klippor, utsikt och tillräckligt lä.
Vanliga rutinen är att först slå upp tälten sen bad, snacks, promenad och matlagning. Till sist kaffe, choklad och valfri extra dryck till sena väderleksrapporten – som nu dessutom lovade fortsatt sol och avtagande vind inför morgondagen!

Morgonfika & bad

Måndagsmorgonen började perfekt – strålande sol från en klarblå himmel och bara en svag bris! Bad och extra lång fika på morgonen innan vi kom i båtarna och paddlade österut. Först förbi Husarö, ut på Svartlöga fjärden och sen lunch på Ingalskär. När vi därefter fortsatte möttes vi av en allt envisare sjöbris så vi gick in i lä upp bakom Svartlöga och därefter över till Rödlöga. Precis innan vi kom fram mötte vi kustjägarna, i sedvanlig stil i en lång linje mitt ute på fjärden, på väg upp från Möja..

På väg ut mot Svartlöga

Bad Ingalskär

Glass Rödlöga

Besök i Rödlögaboden, extra glass & fika och sen upp till Lilla Norrstensören precis i utkanten av ögruppen. Ännu en jättefin ö med stora flata klipphällar och nästan helt fri horisont mot solnedgången i väster!
Susanna och jag slog upp våra tält precis nere vid strandkanten bara en meter från vattnet..

Läger norr Rödlöga

Matlagning

Disk

På tisdagsmorgonen hade molnen återvänt och SMHI varnade för sämre väder under eftermiddagen, både regn och sydvästan igen.. Vi beslöt att fortsätta norrut och försöka komma i skydd ovanför stora leden till Finland.
Men först ut tlll Rödlöga skärgård, snirklande upp genom Norrpada och kort fika på Stora Kålskär innan hoppet över till Sunnkobbarna. Vidare norrut förbi Rammskär och sen gjorde lite oväntad eftermiddagssol att vi stannade för extralunch på Stora Ässkär.

Fika Stora Kålskär

Innan regnet..

Nu hade vinden ökat rejält och man såg ovädret på väg över fastlandet. Vi lyckades parera alla finlandsbåtarna, korsa stora farleden i höjd med Lerskärsgrund och surfa in bland öarna på andra sidan. Nu gällde bara att hitta nånstans att slå läger innan regnet..
Men det visade sig inte helt enkelt, här bestod öarna av tätare skog på knöligare berg – men tillslut hittade Carin en klippa på Örungen som nog kunde funka. Enda nackdelen var alla fästingarna som gömde sig i det höga gräset! När vi satte upp tälten såg vi den andra gruppen passera förbi på sin väg norrut.
En solglimt till maten innan regnet återvände – tidig kväll..

Fästingön

Onsdagens sjöväder lovade sydväst 10 uppmot kuling 15 vilket begränsade våra möjligheter till paddling en aningen – vi insåg att det nog skulle gå snabbt att ta sig upp till Arholma men att återresan sen kunde bli rätt trög..
Eftersom det var mest jag som var angelägen att fortsätta norrut beslöt vi att gruppen skulle tråckla sig in mot fastlandet och därefter långsamt söderut, medan jag ensam tog en extra sväng för att återse mina gamla barndomstrakter.

Innanför Stridsholmen

Jag hade precis korsat Själstensfjärden och upp mellan Tyvö och Gisslingö när jag stötte på andra gruppen igen! De var också på väg norrut men tänkte gå via Lidöfjärden och upp mot Arholmas västsida.
Vidare över Havssvalget, nu förhållandevis beskedligt med frånlandsvinden i sidan, och in i lä bakom Kroks och Stridsholmen.

Villösan och Käringön

Från det jag var två år till tidiga tonåren tillbringade jag nästan varje sommar här uppe tillsammans med min syster och våra morföräldrar i deras gamla ombyggda fiskebåt. Drygt trettio år sen sist alltså..
Det mesta var sig likt, kanske i något mindre skala än i minnet bara.. Visserligen var bryggan i viken vid Kärringön borta men man såg resterna på botten, och både abborgrynnan där morfar la nät och Villösan ligger ju där de alltid har legat.
Jag paddlade vidare in mot österhamnen där skutorna väntade innan överfarten till Åland. Den gamla leden är sedan länge inte utmärkt på sjökorten men ensmärkena står fortfarande kvar.

Norra bryggan

Arholma båk

En promenad över ön till affären och sen upp och titta på båken. Precis när jag hade klättrat upp på toppen kom dagens sista regnskur – dags att vända tillbaka och paddla söderut igen.
Fortsättning följer här..

8 kommentarer till “Veckotur i Stockholms skärgård – norrut

1. Björn Svensson

Hej Ulf!

Verkligen fina bilder. Verkar som Ni hade en toppen tur, och jag ser oxå fram emot slutet på sagan.

// Björn S

2. Ulf

Jo det var kul att komma hem igen..!
    Har kommit över (tack Robban..) ett rött Unna som jag har kört med sen i våras och det funkar perfekt. Lätt att sätta upp, tar liten plats både i kajaken (slinker igenom min 15 cm framlucka..) och på land, hög mysfaktor – särskilt med hela sidan öppen. Ingen absid men det har jag faktiskt inte saknat – har med en extra pressening att spänna upp om det skulle regna för mycket. Blir kanske lite trångt med vinter & torrdräkt men annars kan jag verkligen rekommendera det!
    Resten är på gång..

3. Patric

Arholma minner mig om ljuv förälskelse. I den version, ett sedan länge avklarat kapitel.
    Fint var det på Arholma: ätandes, promenerandes, roendes, fiskandes, och förvisso även lite paddlandes, men framförallt; älskandes.

Fina tider, ett gott minne. Tack för den tanken!
    Fridens liljor,
    //Patric

4. Ylva

Hej,

Kul att läsa/beskåda i bilder. Vackra bilder! Nästan som i Jämtland/Ångermanland…

Stockholms skärgård norröver mot Arholma finns kärt bevarat även i mitt minne, även om det var länge sedan. En fråga om Kärringön, fanns något kvar från för, eller har stigar och allt försvunnit?

/Ylva (syrran som Ulf fick dras med på sina barndomsresor)

5. Ulf

Hej Syrran!!
    Jo det var ett tag sen sist.. Men det mesta såg som sagt ut som jag kommer ihåg det (vilket kanske inte alltid översensstämmer med hur det verkligen var..). Den lilla bryggan var borta men man såg spåren på botten. Det verkar mer igenväxt nu men bereor nog på att ingen springer på stigarna längre. Brevid det lilla huset som låg inne i skogen vid udden (innanför abborrgrynnan) hade dom byggt ett till litet hus men båda var jättesmå och smälte in väl i miljön. Allt relativt orört alltså. Sen i österhamnen på Arholma låg det många fler stora båtar och dom hade byggt ut en gästhamn också. Men hela ön är naturreservat så det sköts väl. Pensionatet låg kvar (om du kommer ihåg..). Jag trodde att det skulle ha grundat upp mer så man skulle kunna gå över till Kärringkobb eller Humelön t ex men så var det inte.
    Sen hann jag inte över till Villösan men det kan jag ju ta nästa gång..!

6. Kjell

Hallå Uffe!
    Uppskattar verkligen ditt sätt att dokumentera/referera!
    Våra årliga återkommande veckoturer blir bara bättre……… eller hur!?

/Kjell (som också var med på turen)

7. Ulf

Jo de känns faktiskt som det blir bättre o bättre varje gång – har dock en svag misstanke att det kan ha o göra med ett något sviktande minne..
    Hursom, det bådar ju klart gott för framtiden om det bara blir roligare..