Veckotur Åland – söderut

aland090711-19_01

Åland södra skärgårdshavet 090711-19 Vi bestämde tidigt i våras att försöka lägga årets veckotur på Åland och sen dess har det varit en del pyssel. Inte helt enkelt att få till en klubbtur med över tjugo anmälda men Marja, Carin, Göran och Sven gjorde ett jättejobb med att sy ihop alla bitarna från färjor och transporter till iläggsplatser, sjökort och annan bra o ha information..

Så på lördagskvällen tog vi färjan över från Grisslehamn till Eckerö på Åland. Gemensamt smörgåsbord ombord innan första tredjedelen hoppade av precis vid hamnen, för att paddla igenom den norra delen av Ålands skärgård. Resten av oss körde vidare tvärs över ön till en camping vid Sandösund på Vårdö. Framme runt ett och upp med tälten för några timmars sömn.

aland090711-19_02
Äntligen på väg

På söndagsmorgonen vaknade jag ganska tidigt så jag hann med en liten morgonpromenad ut på udden och ett snabbt dopp i solen, innan det var dags att börja packa kajakerna. Vår grupp, Leif, Marja, Teresia, Dagmar, Jesper och jag, kom inte i kajakerna förrän strax efter tolv på dagen – något som skulle bli ganska vanligt framöver. Utom nån gång då vi lyckades skärpa till oss och stressa iväg redan kl elva..
Vi paddlade österut förbi Hästskär, Leörarna och Lökholmen till lunch på Börsskär, lite molnigt precis i början men snart lättade det upp igen. Mat, bad och första huggormen innan vi fortsatte söderut.

aland090711-19_03
Första rasten, Börsskär

aland090711-19_04
Tersesia

Vid nästa hopp över mot Segelskär gav en envis motvind lite blöt paddling så vi pausade en extra gång på Notörarna för fika och sjörapport. Sydväst 2-6 m/s som sen blev veckans melodi.. Vidare söderut innanför Långskär, runt Stackskär och Snöskär innan vi klockan åtta kom fram till Kvarteskär precis ovanför stora leden. Det kan vara svårt att hitta tältplatser från kajaken och man måste nästan alltid hoppa iland för att kolla närmare. Men här såg det ok ut, stora klippor på norrsidan gav fin utsikt och bra bad. Nån gång under natten kunde man höra finlandsfärjorna glida förbi andra sidan av ön men annars var det väldigt tyst..

aland090711-19_05
Andra rasten, Notörarna

aland090711-19_06
Leif & Marja, kvällsdopp på Kvarteskär

aland090711-19_07
Morgonbad

Lugn start på måndagsmorgonen också – extra fika efter frukosten, lite löst snack och sen bad innan vi packade ihop. Klarblå himmel och en mild sydostan.
Vi gick först rakt söderut över leden, strax innan Vikingline, genom Bönösundet och runt Bockholmen. Känsla av lummig innerskärgård men med mycket sparsam bebyggelse.

aland090711-19_08
Innanför Bänö

aland090711-19_09
Rast vid Gåsholmen

Matstopp ovanför Gåsholmen innan vi hoppade över fjärden parallellt med leden, mot Bergskärskobbarna. Här vände vi söderut igen, runt Otterkobben och Hummelskär, sen Pärneskobbarna och eftermiddagsrast precis söder om Västerön. Teresia passade antagligen på att förolämpa någon fågel för hon fick kajaken markerad med vita stänk..

aland090711-19_10
Vidare östrut

aland090711-19_11
Dagmar

aland090711-19_12
Kvällsbad, inte Målskär men ganska nära..
stor bild

Vidare österut.. En lugn passage i fladen mellan Långskär och Skattskär innan hoppet över farlederna. Söder om Kyrkogårdsö, norr om Storskär innan vi kom fram till naturreservatet runt Östra Långskär. Tillträde förbjudet t o m 15/7 – men Målskär precis österom borde funka lika bra tyckte vi. Och det hade det säkert gjort om vi läst sjökortet rätt och hittat dit.. Hursom, vi såg inga skyltar på vår ö heller, bara godtagbara tältklippor, bra bad och fin utsikt. Den vanliga prioriteringen alltså..
Toppenkväll med solnedgång uppe på berget.

aland090711-19_13
Solnedgång uppe på berget

aland090711-19_14
Morgon (eller förmiddags ska det nog vara..) konferens

Tisdag morgon började också med strålande sol men nu anades en ganska tydlig molnbank i söder. Och när vi lämnade ön låg regnet i luften, vid Långskär stannade vi och tog på oss paddeljackorna. Lätta skurar varvat med dis förbi Abborrhära, Håkonskär och Yttre Bredskär. Magisk paddling sista biten och vid hoppet mot Kökar låg dimman tät och vi höll ihop ordentligt över farleden. Tillslut började man i alla fall skönja ön och när vi paddlade in innanför Hamnö lättade dessutom regnet.

aland090711-19_15
Kökar kyrka

Lunch på klippan i gästhamnen och sen eftermiddagens kulturpromenad. Ute på Hamnö finns lämningar av ett Franciskanerkloster från början av 1400-talet och här byggdes sen kyrkan 1784. Beläget högt uppe på berget med utsikt över Ålands hav.
Efter proviantering i den lilla butiken i där vi inhandlade Åländskt svartbröd (sådär gott efter några dagar..) och länsade kanelbullsförrådet, fortsatte vi söderut igen. Först en sväng runt udden och sen ner i sundet mellan Kökar och Finnö mot Karlby. Återigen lite innerskärgård men även här förvånansvärt öde.

aland090711-19_16
Mot Karlby

aland090711-19_17
Äspskär, dimman lättar

Efter Karlby rundade vi Trubbenholm, och Klevskär innan vi gick västerut och började kika efter tältplatser igen. Lite snurrande fram och tillbaka innan vi kom fram till Äspskär. Upp med tälten och precis efter badet lättade dimman och solen trängde fram genom molnen igen.
Uppe på berget låg ett litet hus och vi bestämde oss för en liten kvällspromenad – nästan en km multisport senare var vi uppe på toppen. Ganska ingående inventering av den gamla lotsutkiken, solnedgång och sjörapport innan vi gick/klättrade ner igen.

aland090711-19_18
Kvällsmat i solen

aland090711-19_19
Lotsutkiken på Äspskär

aland090711-19_20
Utsikten mot Föglö

aland090711-19_21
Typisk kajakklädstorkarbuske

På onsdagen var solen tillbaka på riktigt igen. Eftersom dagens uppgift var Källskär två km bort och den guidade visningen skulle börja kvart över tolv fick vi stressa i båtarna igen – bara ett fika och bad efter frukost alltså. Men naturligtvis hann vi inte ändå..
När vi kom fram till norra viken på Källskär visade det sig nämligen att det var en lång promenad över ön till andra sidan. Först smala spångar över stenarna och sen trånga stigar igenom enris och alsnår, innan vi hittade upp till klippan med Hermesstatyn.

aland090711-19_22
Källskär

aland090711-19_23
Flickorna gör en närinspektion av Hermes – framsidan var tydligen inget att hänga i julgranen men baksidan fick höga poäng..

aland090711-19_24
Friherre Göran Åkerheims paradis

Göran Åkerheim köpte på 60-talet mellersta delen av Källskär, dikade ut ett alekärr och uppförde här ett fantastisk sommarparadis med trädgårdar och en egen liten hamn. En större stuga i finländsk stil, medan resten av trädgårdar mm var mer influerade av gamla Grekland. Mycket smakfullt och allt passar faktiskt väl in i den karga ytterskärgården. 1984 överläts allt till landskapet Åland och är sen dess öppet även för allmänheten. Dessutom finns på södra delen den berömda Källskärskannan, en säregen granitskulptur från istiden. Ön är alltså väl värd ett ordentligt besök!

aland090711-19_25
Kallskärskannan, strax innan turistsäsongen drog in..

aland090711-19_26
Lunch uppe på berget, norra hamnen

Vi vandrade runt i flera timmar, inspekterade statyer, besökte hus, pratade med tillsyningsmannen och klappade kannan innan vi hittade tillbaka till hamnen. Sen lunch uppe på berget innan vi hoppade i kajakerna.
Ut på havet och mot den fria horisonten fortsatte vi söderut i svag dyning. När vi sen rundade Korsö och vek av österut igen insåg vi att det här var så långt söderut vi skulle komma den här gången. Dags att vända hemåt alltså..

Hittills hade resan varit fantastisk, hur vackert som helst och förutom några stänk på tisdagen, toppenväder. Och mer skulle det bli..

8 kommentarer till “Veckotur Åland – söderut

1. Ulf

Nja det var faktiskt inte s å farligt som det ser ut på bilderna, vi lyckades koppla av lite emellanåt också. Och jag var inte värsta huggormsmagneten som Leif..
    Men nu på lördag är det ju dags igen – du ska väl me te Blekinge..?

2. Viktoria

Japp – hade tänkt följa med till Blekinge.
    Jag såg dig igår, du gick rakt igenom vårt spökteater genrep. Mycket märkligt. Fast roligt.

3. Ulf

Svag antydan till lite grums i vattnet en dag men annars helt klart. Inga fästingar, några beskedliga huggisar och lite mygg när det var vindstilla som tramsigast. Förutom en miljard små flugor på campingen när vi kom tillbaka – å de fastän vi hade badat varje dag..

4. Jessica Alvèn

Hej!
    Helt underbara bilder, tänker och drömmer tilbaks när jag gjorde min paddelresa i Ålänska skärgården i början på 2000-talet.
    Fantastiskt.

5. Ulf Post author

Jo det är verkligen fint på Åland, vi siktar på att försöka komma tillbaks nu till sommaren igen..!