Ulsholmen

Havstenssund Bohuslän 111007-09 Efter den fina helgen i Blekinge var det så dags för sena höstturen, sista punkten på klubbprogrammet. Och precis som förra gången hade det blåst rätt kraftigt veckan innan för att sen lugna ner sig lite precis till helgen. Eller lugnt och lugnt, kuling alla dagar dock omväxlande sydväst, nord och sen sydväst igen. Blekinge lockade med chans för mindre vind och sol medan Bohusläns prognos bjöd på extra allt. Lätt val alltså, västkusten..
Eftersom vi skulle tälta på land första natten var det ingen direkt brådska upp på fredagskvällen, och vi lämnade Malmö först strax efter sex. Några rejäla skurar på vägen men uppklarnade ju längre norrut vi kom. En felkörning vid vägbygget utanför Tanumshede gjorde att klockan ändå hann bli över tolv innan vi kom upp till Havstenssund.

Lördag morgon

Framme vid badplatsen slog vi upp tälten och tog sen en promenad på spången utefter berget in till byn. Ganska folktomt så här dags men de många hummertinorna som låg uppstaplade i hamnen skvallrade om aktivitet. Nu hade även vinden avtagit och det var inte heller riktigt så kallt som befarat. Ibland skymtade månen igenom molntäcket. Mycket lite mareld längst in vid bryggorna.
I sovsäckarna runt ett.

Solig frukost

Bergsklättring
stor bild

Tidiga sjörapporten varnade för nordlig kuling men vi låg fint i lä bakom berget. När även solen tittade fram mellan varven fick vi upp värmen snabbt och det blev en skön frukost på rekorderliga utemöbler. Därefter stod bergsklättring på programmet så klockan-tio-båtarna sköts fram en smula.
Fantastisk utsikt uppe på toppen, från Ursholmen på Koster i norr ner mot Väderöarna i sydväst.

Packa

Havstenssund

Planen för dagen var att paddla inomskärs upp mot Svangen, för att sen om möjligt gå på utsidan ner igen mot Ulsholmen. Ganska kyligt i vinden när vi stretade norrut, förbi Havstenssund, in vid Trossö, sen runt Killingen innan lunch i lä på Lindöns ostspets. Insidan av Kalvön är väldigt vacker och bördig med både barr och lövskog, i stor kontrast till den karga utsidan.

Parkering

Lunch Lindön

Ålakråkan

Efter rasten fortsatte vi norrut ovanför Lindön för att känna på vågorna utanför. Det blåste en hel del men var nog inte riktigt upp i kulingstyrka. Dryg metersjö uppifrån Kosterfjorden som sen mötte den gamla sydvästdyningen. Stökigt men hanterbart gjorde att vi rundade Svangen innan vi vek av söderut.
Vilken scenförändring! Den kalla motvinden blev skön medvind med surf, och dessutom började solen kika fram allt oftare. Runt ålakråkan in vid kalvön och sen 180° rakt mot Långeskärs västspets. Kanonpaddling!

Svangen

Söderut

Utanför Långeskär

Ulsholmen

Framme vid viken i Ulsholmen i det sista solljuset. Upp med tälten, skyndsamt bad och sen en slurk Varm & kall för att få upp temperaturen igen.
Därefter en promenad upp på berget för att kolla solnedgången. Nu hade vinden avtagit ännu mer och dessutom vridit mot ost, så vi satt fint i lä på klippan. Några fiskebåtar på väg in och ett fartyg passerade vid horisonten precis när solen gick ner. Annars bara några enstaka trutar som höll oss sällskap.

Tält & kajaker

Måne

Två båtar

Ursholmen och Svangen
stor bild

Matlagning i mörkret nere vid vårt tält. Vi hade tagit med en massa efterrätter också men alla var så trötta så det blev inte mycket av det. Redan strax efter åtta tyckte vi det var det ok att börja packa ihop.
En extra sväng upp på berget för att kolla in den fantastiska fullmånen innan det blev dags för sovsäckarna. Både jag och Heidi hade garderat med dubbla..

Väcker

Tidigt söndag morgon
stor bild

Det blev inte så kallt denna natten heller, de hade gått ut med risk nattfrost men havet värmde nog alltför mycket härute ännu. Däremot så varnade morgonvädret för 14-18 m/s sydväst och regn under dagen..
När jag kröp upp ur sovsäcken något efter sju var det dock ännu lugnt och nästan helt svart. Solen kämpade sig upp över horisonten och hann ge en praktfull himmel innan den försvann bakom molnen igen. Då jag kom tillbaka till tältet var det konstigt nog ingen större aktivitet så jag kröp ner i sovsäcken igen..

Något senare

Oväder på gång

Frukost borta hos Henrik och Janina innan vi började packa ihop. Ingen brådska i dag heller, det bistra vädret gjorde att det bara skulle bli en kort paddling tillbaka.
Efter att ha fått ihop allt tog vi en sista sväng upp på berget för att kolla vinden. Här uppe märktes det att det var riktigt busväder på gång. Inget regn i sikte ännu men kulingen hade redan rivit upp ordentlig sjö.

Lag kuling

Sydväst 14-18 m/s

Hemåt igen

När vi kom ut ur viken mötte vi de första vågorna rullande in runt hörnet. Fin medvind och surf norrut förbi Långeskär och Rothholmen innan vi rundade Hällsö. Och så en bit rejäl motvind ner i sundet mot badplatsen.
Upp med kajakerna, packa alla grejer, ännu ett snabbdopp och så lunch i den lilla badhytten. Lagom till vi satte oss i bilarna kom de första stänken..

Medvind

Innan regnet

Sälspaning

Tyvärr var det inte så många anmälda den här gången, vädret avskräckte en del kan tänka. Visst, det kräver bra utrustning och en hel del vana, men ger ofta mycket mer upplevelse & intryck också. Och det blir ju nästan alltid, som nu, betydligt bättre än väntat..
Även om det tidvis var ganska dragit fick vi inte en droppe regn, mycket sol & fullmåne på det. En riktig hösttur alltså!
Det har varit en del Blekinge den senaste tiden så det var kul att komma tillbaka hit upp igen. Och Bohuslän blir ju ofta extra dramatiskt i lite busväder..

Paddlat 19+5 km.

Bild på flickr.

/ Ulf

4 kommentarer till “Ulsholmen

1. jim s

Återigen, fina bilder, härlig tur.
    Inga problem med sjön söder om Svangen, utanför Långeskär och ner mot Ulsholmen?
    Hälsn Jim S

2. Ulf

Hej Jim! Ursäkta lite sen, kom hem från en extratur i Blekinge i gårkväll. Bara sol o ingen vind den här gången..
    Näe det var inte så farligt som befarat utanför Kalvön, tror alla småöar och grund tog det mesta av sjön. Vi hade egentligen som mest stökigt precis utanför Svangen, sen avtog vinden samtidigt som den vred över mot öster.
    Tycker det kan vara lite svårt att bara lita på sjövädret, man får prova sig fram och se på plats hur det känns. Bara se till att ha några reservplaner i bakfickan, ifall ifall.. 🙂
    / Ulf

3. Ulf Post author

Tack! Det ligger väl egentligen på gränsen för vad min lilla kamera klarar av även om man kan justera något i ps. Svårigheten tycker jag mest är att försöka hitta tillbaka till känslan utan att fara iväg alltför mycket i nivåer, mättnad, kontrast osv..