Flakskär

Blekinge Sturkö 080321-23 När vi har paddlat förbi Flakskär och sett de små stugorna därute har vi ofta snackat om att där hade ju varit mysigt att övernatta under några rejäla vinternätter. Men då vi nu tillslut kom till skott hade vi nog inte räknat med riktigt så busigt väder i slutet av mars. Helgen innan hade vi ju vårväme men under veckan skiftade prognoserna en aningens och på torsdagskvällen gick SMHI ut med klass 2 varning över större delen av Götaland – gällande både snö och vind..

Packa ved

Visserligen ligger Flakskär ganska långt ut mot havet men det går att ta sig dit i någorlunda skydd under nästan alla omständigheter, så vi bestämde att försöka ändå. Det regnade alternativt snöade under hela färden upp till Karlskrona men vinden hade inte nått full styrka ännu.
Vi kom fram till Sturkö camping strax efter tre och packade kajakerna – inga tält den här gången men mycket mat, kläder och ved.. Efter sjösättning paddlade vi österut mot vinden för att passera sundet mellan Maltkvarn och Oxholmen. På Gåsefjärden svepte sjön längs med så vi fick sjön sidledes under överfarten innan vi surfade söderut. In mellan Torumskär och Äspeskär för att landa i viken på Flakskär precis innan det började mörkna.

Motvind

Lä bakom Maltkvarn

Långfredagkväll

Upp med kajakerna i skydd bakom stugan, ur med packningen, tända vedspisen och sen av med alla blöta kläder. Mat, dryck och snack medan vinden ven och snön yrde runt knuten. Tror alla sov rätt gott den kvällen..

Räddare i nöden – utedasset..

På morgonen när vi vaknade hade temperaturen sjunkit men vinden ökat upp mot en 14-15 m/s och vridit över mot norr. Det hade inte kommit så mycket snö som utlovat tyvärr men ett tunt täcke låg kvar.
Efter långsam frukost blev det promenad runt västra delen av ön. Det var isande kallt i vinden på norrsidan men i lä på sydsidan mot havet, var det riktigt behagligt när solen kikade fram genom sprickor i molntäcket.
Vi hade tänkt ta andra halvan efter lunch men det höga vattenståndet hade delat ön i två delar och det gick inte att komma torrskodd över till den sidan. Det fick bli ett varv till..

Blåsigt – foto: Leif Oskarsson

Promenad runt västra delen..

Leif fotograferar

Marja

Solnedgång

Precis när solen skulle dyka ner bakom horisonten började molntäcket lätta och under natten hade vi ett vackert månsken. Mer mat, dryck och seriösa diskussioner..

Skymning

Månsken över Stenshamn

Söndag morgon
stor bild

På söndagen vaknade alla tidigt av att solen sken in genom fönstren från en helt klarblå himmel. Det var fortfarande kallt men vinden hade mojnat nästan helt – riktigt toppenväder!
Dessutom hade vattnet sjunkit så pass mycket under natten så vi kunde jumpa över till andra sidan och runda hela ön. Längst upp på nordspetsen finns lämningar efter flera husgrunder och stengärdsgårdar. Tydligen ska det ha funnits 7 hus och 52 bofasta som mest – otroligt på en så karg och utsatt ö!

Promenad östra sidan..

Utsikt

Varmt i lä

Tillbaka till stugan var det dags att samla ihop alla grejerna, byta om till torrdräkt, städa och packa kajakerna. Lite pyssel med att hacka bort is och fixa frusna roder/skäddor..

Dags att packa ihop

På väg runt Bökeskär

Vi paddlade runt Bökeskär och sen upp i Gåsefjärden utefter ostsidan av Maltkvarn. Med solen i ryggen gled vi sakta norrut innan vi tog lunch i lä på några klippor. Till maten passade Marja på att ge några lektioner i praktisk finska, typ Lämmin Kuppi. Samt några andra ord som jag definitivt inte kan skriva här.
Efter hann vi även med en tupplur i solskenet också. Inte helt fel..

Fika Maltkvarn

Det är jobbigt att paddla.. – foto Leif Oskarsson

Paus vid Ornö

Efter att ha rundat Ornö fick vi jobba en stund mot vinden tillbaks till Sturkö. Upp med kajakerna, packa bilarna och sen lunch på campingserveringen innan vi körde hem till Malmö igen.

Hemma igen..

En riktig toppenhelg med trevligt umgänge och perfekt väder! Nästan ingen paddling, 6+9 km (långsamt..), men desto mer upplevelser!
Jag kan verkligen rekommendera vinterpaddling men man ska tänka sig för ordentligt – se till att skaffa erfarenheten stegvis samt ha bra grejer & kamrater – särskilt när man ger sig ut under sådana här förhållanden. Och tveka aldrig att vända om det skulle behövas – dvs innan det inte går att vända..
Fastän man har hållit på några år nu så vet man ändå inte hur det kommer att bli när man väl kommer ut – det ända man kan vara riktigt säker på är att man, oavsett väder, aldrig ångrar sig. Särskilt inte när det blir så här bra..

Och nu tillbaks till verkstan..

6 kommentarer till “Flakskär

1. eriksjos

Ja, fint som attan! Gött att ni också fick lite sol. Och att ni troligtvis slapp myggen.
    Vi lyckades väcka ett par flugor som nog hade gått i ide i kylan, men som verkade tycka det var skönt med lite kaminvärme ett par dagar.

2. kenneth a

Även jag hade planerat en tur i Östra skärgården, Långfredag till lördagen. När jag satt hemma och tittade ut på allt snöblandat regn på fredagen var jag tacksam att sitta hemma och inte i tältet. Att bo i stugorna på Flaggskär hade varit ett bra alternativ. Hur fick ni fatt på nyckel? Såg ni några fågelstreck- ejdrar eller annat?

3. Björn Svensson

Hej Ulf

Ser ju supertrevligt ut. Tyvärr fick jag inte ut tummen från rö……. i Söndags när det var fin väder. Men Ni verkar ha haft en toppen tur.
    Undrar bara en sak: är man tvungen att asa ut ved själv? Kunde gott dom/han som hyr ut stugorna sett till att det fanns på plats när man kommer dit.
    Hoppas på lite bloggning från verkstaden snart.

Ha det bäst
    // Björn S

4. Ulf

Anders hittade var vi kunde hyra och vi hämtade nyckeln hos en man på V Skällön strax innan Sturkö. Tror att Leif har kvar adress och telnummer.
    Det fanns lite ved på plats men annars misstänker jag att man (läs; Leif ”bulklastaren” Oskarsson..) får fixa den detaljen själv. Fast det var både trevligt och billigt så det kändes synd att klaga.. Inga fågelsträck ännu, bara irriterade gäss som man skrämde upp under promenaderna. Och lite fågelsång när vinden mojnade..

Det kommer uppdatering från bygget snart också – har pysslat rätt mycket men det har mest varit lite småfix här och där, liksom inget riktigt att visa.. Men nu ska roder och styrning på plats och då blir det nya bilder. Sen hoppas jag limma ihop halvorna till helgen..

5. carin

Va fint att du äntligen fick komma ut och andas frisk luft! Kommer du hit upp och sopar banan med 08:orna under Stockholm Kanotmara som visst får en revival i år? Men den krockar ju förstås med Stockenträffen 😉

6. Ulf

Jo nu har man snortat epoxi länge nog – fast 15 m/s rensade ut det mesta.. Men det blir antagligen inte så mycket sopande av banor den närmsta tiden tror jag, träningen ligger katastrofalt efter – hoppas bara jag hinner reparera något till DKM+..