Finland – Luleå till Kemi

Finland 180714-01 Jacob o jag började snacka om det redan förra året nån gång. Vi var sugna på att paddla en längre sträcka men tycket att Sverige verkade lite trist. Första halvan ok, norrlandskusten not so much. Fast kanske andra sidan sjön då. Finland har ju en betydligt större del skärgård, lagom långt och dessutom relativt nytt för båda av oss. Största problemet var egentligen start o mål. Få skjuts o hämtning till Haparanda och ryska gränsen kändes inte helt enkelt. Men sen när vi fick reda på att Kanot-SM skulle hållas i Luleå började bitarna falla på plats. Lifta med till släpet upp, paddla kusten ner och sen gena över till Sverige via Åland. 100-120 mil, lite beroende på om vi skulle kunna ta oss över Ålands hav via paddel eller färja. Sagt o gjort..
Eftersom både Jacob o jag är hyggligt vana paddel & tältare behövdes det inte så mycket förberedelser innan. Mest fixa fram sjökort o kartor, samt att bestämma vems tält vi skulle ta. Elektroniken kunde vi ladda i bilen på väg upp o maten köpas på plats i Luleå. Dessutom, då Jacob mest paddlar surfski nuförtiden blev han tvungen att damma av sin gamla långfärdskajak igen. Typ kvällen innan. Överlag en bra planering alltså.

Morgon i Norrköping

Klubben ville helst ha sina tävlingsgrejer på plats tidigt lördag morgon då ungdomarna skulle anlända med tåget. Så för att få möjlighet till lite sömn, antingen på vägen eller när vi kom fram, beslöt vi att köra redan torsdag kväll.
Hämtade hyrbilen under eftermiddagen och lämnade på klubben. Och medan vi packade det sista och åt kvällsmat hemma hos Jenny, fixade ungdomarna lastningen av släpet. Lite pyssel med rangering av bilar, hämta kvarglömt godis och sen var vi på väg. Vi skulle ta med min bil upp till Stockholm också, för att ha till hands för hemresan.

Släpet

Höga Kusten

Lugn körning upp under natten. När solen började gå upp igen stannade vi till lite kort på en bensinmack innan Nyköping, för en kort power nap. Men precis som vi slumrat till tutade det till bakom ryggen. Tankbilen behövde fylla pumparna och vi stod på den platsen. Ja ja, kaffe och sen på väg igen..
Mötte upp Tommy M i Södertälje, som tog över min bil. Antingen kunde vi hämta den hemma hos honom sen, eller så skulle han ev ut till Horisontkajak ute på Värmdö. Båda ställena lätt att komma till på vägen hem.
Vidare Norrut. Frukostburgare innan Uppsala, upp längs kusten och framme i Luleå runt åtta-blecket. 22 timmars körning.

Framme Luleå

Vi lossade släpet, hittade Malmös plats på campingen och slog upp tältet. Packa ur det nödvändigaste och rulla ut liggunderlagen för några timmars återhämtning innan avresan. Men först lite mat nere på stan. Jag har aldrig varit i Luleå förut och det var kul att komma hit. Vi promenerade runt en stund och Jacob hittade en bra restaurang med fin uteservering. Jättepizza och öl innan vi drog oss tillbaks igen. Man är rätt trött efter att ha varit vaken så länge men samtidigt lite speedad i kroppen. Och det blir ju inte direkt mörkt ute här uppe under sommaren. Fast tillslut somnade vi nog..

Öl & Pizza

Lördagsmorgon i Malmölägret
stor bild

Dag 1 180714 På lördagsförmiddagen dök så resten av Mkk:arna upp. Frukost och sen börja planera dagen. Vi behövde dels proviantera och dels ville båda ut o se Gammelstaden medan vi var här. Det var varmt när vi lämnade Malmö en nästan ännu bättre väderhär uppe. Ok när man har ac i bilen men skulle antagligen bli lite jobbigare ute på vattnet.
Börja med det tråkiga, köpa mat. Ganska mycket mat. Sen komplettera med det vi glömt, tandkräm, tvål och Jacob köpte en kvalitetskudde på Jysk. Någon som tydligen planerade att ha gott om plats i kajaken..

Gammelstads kyrka

Vidare ut till Gammelstaden och en lång promenad genom området. Det var bröllop i kyrkan och utanför stod en Cadillac 59:a cab o glänste. Precis utanför hittade vi också en något modernare Floride. Hade en likadan på nittiotalet. Rolig bil fast inte direkt något fartmonster, ungefär 40 hkr. I nedförsbackarna. Och inget man bör krocka med heller..

Bröllopsbil, Cadillac 59

Något mindre bil, Renault Floride

Gammelstaden

Så, dags att paddla
stor bild

Tillbaka på campingen var det dags att försöka få ner alla grejer i kajakerna. Inte helt enkelt. Förutom all mat o vatten skulle ett antal kartblad försöka delas upp och pregas ner längst in i skotten. Första biten är ju, förutom Luleås skärgård, ganska öppen kust och där hade vi printat ut papperskopior i skala 1:100 000, för att spara plats. Fungerade hyggligt till navigering och sen kunde man alltid plocka fram telefonerna om det var något specialavsnitt som behövde kollas.
Det var ganska tunga kajaker som vi sjösatte strax innan fem..

Kanal och..

..lyft
stor bild

Vi hade kollat innan och det skulle gå att paddla ut direkt på havet. Antingen en längre sväng norrut eller så söderut via en smal kanal och lyft, men med ramp att dra kajakerna över. Inte helt enkelt med så tunga båtar men görbart. Efter Skurholmsfjärden ännu en smal kanal och sen ut i hamnen.
Lite eftermiddagsbris snett in från sidan på Gråsjälfjärden. Vi passerade först tre isbrytare som låg på rad. Långa industrikajer, fler stora lastfartyg och en hel del fritidsbåtar ute. Lördagskväll på vattnet.

Sommarlov

Små o stora båtar

Ut på öppet vatten

Efter ca 10 km började vi äntligen närma oss öppet vatten och det kändes som vi nu verkligen var på väg. Ute på Brändöfjärden tog vi rakt österut mot Trolleriskäret och första fikastopp på Klemensskäret. Lite gyttjig röd sandstrand och en hel del mygg. Något vi skulle se mer av..

Sista solen

Äppelpaus Stora Hindersöharun

Vidare nordost upp mot Hindersöharun för en äppelpaus. Vinden hade mojnat nästan helt nu och det var skön paddling över tomma fjärdar. Även om klockan var över tio verkade solen inte vilja gå ner. Det började bli dags att leta upp en tältö men alla stränderna här såg rätt steniga ut. Vi beslöt att ta ett hopp till nästa ögrupp o kolla där.
På ostsidan av Båtöharun hittade vi en pytteliten hamn med en sommarstuga ovanför. Fast ingen verkade ha varit här på ett tag och vi skulle ändå vara borta tidigt nästa morgon.

Tältläger Båtöharun
stor bild

Upp med kajaker & tält, och sen matlagning. Fortfarande nästan helt ljust ute fastän klockan passerat midnatt. O alla myggen var vakna här också. Inte läge att stå still nån längre stund utan hela tiden se till att man var i rörelse. Och snabbt stänga tältdörren. Varm natt men vi sov nog rätt gott ändå.
39 km paddlat, äntligen på väg.

Morgontork

Dag 2 180715 Även om klippan bredvid skymde solen vaknade vi tidigt, högsommarvärme och två man i ett halvstort tält gör att man inte försover sig. Ut med grejerna på tork o sen frukost. Vi var nog båda lite stela sen gårdagen men annars rätt ok. Jacob hade knappt paddlat innan under sommaren och gnällde lite om ont i baken, fast det var inget som skulle inverka på farten visade det sig.

Solsken utanför Hastaskäret
stor bild

Kom iväg runt halv tio och satte kurs österut igen. Strålande sol och ingen vind. Förbi Bredskär o Getskär, sen söder om Hastaskäret. Ut mot Kusen började vinden öka något och en del moln samlas utefter horisonten. Det var risk för åska under eftermiddagen och vi ville helst inte vara ute på vattnet då.
Ytterskäret och dags för lunch, dock inte helt enkelt att hitta landningsplats. Vågorna tillsammans med väldigt långgrunda o steniga stränder gjorde att vi fick går runt på norrsidan innan vi kom iland. Mat och bråka med insekter, nu bromsar..

Stenigt Ytterslandet

In bakom Kallskär

Man hörde åskan mullra i bakgrunden men den verkade som tur var inte komma ut hit. Däremot ökade sjöbrisen efterhand och ute på Halsöfjärden hade vi en del halvhög sidsjö. Efter Kallskär nedre gick vi in igen för att vänta ut vinden. Mer fika och sen en promenad upp på ön. Mycket sten. Eller rättare sagt, bara sten. Man fattar nästan inte hur något kan växa här.
Eftersom brisen höll i sig beslöt vi ta en kort tupplur. Med tält, eftersom myggen var helt vindokänsliga.

Stenigt här också..

Kallskär nedre Q W

Mot Seskarö

Klockan hann bli över sju innan vi kom iväg igen. Fast det skulle ju vara ljust länge till o varken Jacob eller jag hade något emot sena kvällspaddlingar. Sikte på sydspetsen av Seskarö.
Vinden hade mojnat nu och bara tunna slöjmoln på himlen. En svag kvardröjande dyning gjorde paddlingen lite trevligare. Framme vid Skomakaren började det så bli dags att leta tältplats igen. Först såg det lika stenigt ut som innan, men när vi kom in i Norrviken mötte oss en jättelång sandstrand. Perfekt!

Jacob Skomakarfjärden

Jag Skomakarfjärden

Solnedgång Skomakaren

Vi ville helst inte tälta i sanden men bara en kort en bit upp låg en gles tallskog med jämn o platt mark. Förutom att vi var tvungna att borsta bort en miljon kottar först.
Matlagning och sen sänggång. Båda var mörare i kroppen idag, jag hade känningar i armbågarna medan Jacob mest muttrade över baken och blåsor i händerna. Resorb och knapra lite antiinflammatorisk som efterrätt. Mygg här med.
58 km paddlat, tre timmars extra eftermiddagslur.

Talltältning

Dags att paddla igen
stor bild

Dag 3 180716 Söndagsmorgon med finväder igen. Redan medan vi packade ihop oss kom de första badgästerna, och när vi sedan rundade norrsidan låg ett helt gäng småbåtar på plats. Rakt österut via Hamnskärsfjärden och över farleden in mot Haparanda. Kort stopp på Pöllä för att fira att vi nu var i Finland. Bara resten kvar alltså.
Nu vek vi upp mot norr för att runda Selkässari in till Kemi. Lite tidigt för att proviantera egentligen men vi hade märkt att det gått åt betydligt mer vatten än beräknat. Även om vi kunde koka havsvatten till kaffe o te häruppe krävde högsommarvärmen minst 5 l färskvatten om dagen.

Finland

Kemi

Medsjö o surf Turskankrunni, kisspaus och sen vidare in till Kemi. Vi tänkte först leta upp en småbåtshamn men såg en fin sandstrand precis när vi kom fram. Upp med kajakerna och sen leta upp en lämplig butik. Jacob var van resenär o fick via google upp närmsta K Citymarket, typ finska ICA. Lätt surrealistisk känsla att från tryckande högsommarvärme komma in i en luftkonditionerad mataffär, full med kalla drycker o allt annat man är sugen på. Vi lyckades begränsa oss någorlunda men klämde en liter mjölk o dubbla glassar på en parkbänk precis utanför.
På vägen tillbaks kollade vi in lite kyrkor o andra intressanta byggnader (när man är på semester med en arkitekt..) och sen fylla vatten nere i båthamnen.

Rosa kyrka

Tomtereklam

Första etapperna blev kanske lite kortare än beräknat och vattenförbrukningen var nästan dubbelt upp mot vanligt. Men det var nog bara bra. Även om båda av oss var hyggligt tränade tar det ett tag innan kroppen kommer upp i varv och vänjer sig vid den dagliga belastningen. Det vore ju synd att gå sönder redan i början och kanske behöva bryta. Jag hade en del känningar i armbågen och särskilt under eftermiddag/kväll kunde det oroa lite. Fast varje morgon var allt bra igen, o kunde vi bara hålla tempot skulle det nog funka. Jacob muttrade mest över baken o blåsorna, men det brukar han göra på 24-timmars också, o ändå klämma över 21 mil. Vi hade bara 3 veckor på oss vilket innebär ungefär 6 mil om dagen. Inte där ännu men på väg..