Finland – Kemi till Oulu

Finland 180714-01 Så var allt nerpackat o kajakerna proppfulla igen. Det är alltid skönt att gå iland o sträcka på benen, se lite folk o köpa färskvaror. En eller tre glassar kanske. Men man är ändå gladare när man sen paddlar ut igen. För mycket civilisation o prylar, alla är så välklädda, utan saltränder och luktar inte konstigt. Nej bättre att vara på vattnet, på väg till en ö som man kanske ännu inte vet något om. Och är dessutom vädret bra, kajaken och man själv ordentligt påfyllda, kan man komma långt..
Vi beslöt att ta den inre farleden vidare österut. Dels lite kortare, dels om sjöbrisen kanske inte lagt sig riktigt ännu.

På väg igen
stor bild

Efter Kemi passerade vi ett par gamla vrak, innan bron ut till Ajos. Här höll de tydligen på med någon större renovering för allt var inpackat i presenningar och det var fullt med arbetare överallt. Fortsatt söderut förbi det stora industriområdet och ut på öppet vatten. Vi hade inte behövt vara oroliga för vinden hade lagt sig nästan helt nu igen.

Industrihamn

Snabb kisspaus
stor bild

Ett snabbt stopp på Rautakallio för kisspaus och snacks. Något man ibland får påminna sig om att man inte bör göra på stranden mitt inne i staden.
Varje gång man går iland o handlar springer det iväg några timmar, hur mycket man än försöker skynda sig. Glassar ska ätas, hus kollas och en massa prylar ska packas upp o ner i kajaken. Klockan var redan över sju nu men kvällspaddling var ju något vi föredrog. Oftast lugnare vind och skönt ljus. Här uppe så är det dessutom skymning nästan hela natten så man kan hitta tältplatser även riktigt sent.

Stenig udde

Stenig strand

Stugby

Runt den ganska steniga udden vid Niemennokka, jag med skädda längre in, Jacob med roder längre ut. Innanför Laitakari och sen mot Montaja. Här stannade vi kort vid det smala sundet innanför Vatunki. Det var en ganska stenig strand fast lätt att gå iland ändå, och man kunde hitta hyggliga tältplatser längre upp. Visserligen några små stugor men ingen hemma nu.
Jacob tyckte dock distansen var i kortaste laget och ville vidare. Det blev den första större diskussionen om hur vi skulle lägga upp resan. Jag ville hellre ta det lugnare nu i början och i så fall starta tidigare på morgnarna, för att hinna lika långt. Det blev en kompromiss, vi paddlade vidare, och gick upp tidigare..

En liten bit till..

Kvällsmat

Så vi fortsatte ner runt Tiuranen och till Korkiakari. Den lilla ön utanför, Tiurasenkalla, såg egentligen finare ut men där var redan folk. Öarna här verkade riktigt långgrunda och det var mest tät vass överallt. Fast tillslut hittade vi vad som såg ut att ha varit en gammal hamn där vi kunde gå iland. Kort stenig strand med lite sand ovanför, rymde precis vårt tält. Några gamla hus längre in i skogen, ingen hemma nu dock.
Fin utsikt till kvällsmaten. Läggdags strax efter midnatt.
59 km paddlat, nån timmes stadspromenad.

Morgonutsikt
stor bild

Dag 4 180717 Vaknade tidigt av att solen värmde upp tältet, snabb frukost och i kajakerna redan innan åtta. Helt vindstilla och inte ett moln på himlen. Perfekt.
Söderut innanför Selkäkari och sikte mot vindkraftverken på Vatunginnokka. Kort kisspaus i en grund vik på utsidan. Framför oss låg en rätt stor bukt och vi beslöt att gena rakt över via den lilla ön Hietakalla. Det visade sig troligtvis vara nån slags gammal fiske eller militäranläggning, långa skyddande pirar och massor med stora pollare att förtöja vid.
Nästa mål blev udden vid Laitakarinnokka. Nu var det lunchdags och vi hoppade iland precis nedanför vindmöllan. Vinden hade ökat något men ingen sjöbris ännu. Gott om envisa bromsar däremot..

Söderut

Djupt vatten

Nu paddlade vi närmare kusten igen och utanför deltat vid Lijoki var det tidvis riktigt grunt. Typ promenadgrunt.
Efter Karhu började vi leta efter nånstans att gå iland, dags för fika o bad. Långgrunt och vass överallt, och där det såg möjligt ut låg oftast nån liten sommarstuga. Men vid nästa udde hittade vi en pytteliten sandstrand, där huset låg längre in. Då ingen verkade vara hemma hoppade vi iland. Just då kom en båt.. Men det gick bra. Efter lite improviserat teckenspråk (vi kan inte finska o han förstod varken svenska eller engelska..) så kunde vi dricka vårt kaffe o ta ett välbehövligt dopp. Det var varmaste dagen hittills och säkert över 30 grader även här ute.

Något grundare vatten
stor bild

Fortsatt förbi Pitkäniemi. Här tappade vi bort varandra ett kort tag och det blev möte först nere vid Isoniemi. Nu var det mindre vass och mer långa röda sandstränder. Vidare söderut, runt udden vid Meriniemi och in mot Oulu. Det märktes att vi började närma oss en större stad, betydligt mer båtar och människor överallt. Kunde bli knepigt att hitta tältplats kanske.
Snabbt stopp vid ett gammalt båtvarv nära Vehkaperä. Såg tältbart ut men fortfarande lite väl tidigt på kvällen. I sundet innanför Kraaseli var det åter riktigt grunt och dyigt. Gick man utanför farleden var det lättare att dra sig fram med händerna. Plötsligt dök det upp en ensam säl. Här av alla ställen..

Gammalt båtvarv

Grunt sund

Gamla pråmar

Efter att ha passerat några halvsjunkna pråmar hoppade vi iland igen. Nja, ingen rolig plats. Och klockan var bara nio, så vidare in mot Oulu. Fortsatt mest vass och långgrunt överallt. Där det inte fanns hus alltså. Tillslut hittade vi något som kanske kunde funka. Riktigt långgrunt här också men med en smal remsa gräs innan skogen. Och bebyggelsen låg också en längre bit in.
Upp med tält, halvsunkigt bad och sen matlagning. Den vanliga rutinen var nu att jag skötte tältet, vi hade gemensamt frukostfix och lunch, och Jacob stod för all middagsmatlagning. Möjligtvis om det var något enkelt som skulle hackas kunde jag assistera.

Strandläger
stor bild

Lång dag med längre distans. Värmen krävde ordentligt med vätska men annars funkade det mesta bra. Armbågar o axlar började vänja sig och protesterade inte längre lika mycket.
72 km paddlat, flera dopp.

Småbåtshamn

Oulu

Dag 5 180718 Det blev lite sovmorgon efter gårdagens längre etapp. Nu skulle vi in till Oulu, proviantera och sightseeing. Jacob hade varit på plats innan då hans kompis Petteri kommer härifrån.
Precis som i Luleå var det en ganska lång väg innan man når själva staden. Först förbi en mindre industrihamn, sen flera nybyggda bostadsområden och till slut kommer man fram mitt i stan. Vanligtvis höga kajer överallt men här låg flera fina stränder o låga bryggor. Vi hoppade iland vid parken nedanför Oulu slott o drog upp kajakerna på gräset.

Teater
stor bild

Promenad upp till salutorget och dagens första glass – Minetti Jäätelö, världsklass. Sen ville Jacob in i saluhallen för att kolla delikatesser, typ friterade siklöjor. Dock hoppade vi siklöjebrödet den här gången..
Lunch på restaurang; lyx att kunna sitta svalt inomhus, äta lagad mat och ha möjlighet att ladda telefoner. Vidare förbi Naturkompaniet, keps till Jacob, och sen K Citymarket för mer skaffning. Och naturligtvis mer glass, nu budget-GB.

Rosa lunchcafé

Glass

Tillbaks till kajakerna var det bara hitta vatten kvar. Nere vid småbåtsbryggorna bredvid fanns tyvärr inget, men de rekommenderade badhuset tvärs över gatan. Jo där gick att få tag på vatten. Även om jag tyckte receptionisten tittade lite suspekt på oss. Så dags för sedvanlig ompackning. Ut med alla grejerna, rensa bort onödiga papper & plastförpackningar och sen in med allt, nytt o gammalt, igen. Och hoppas allt får plats.