Finland – Rauma till Eckerö

Finland 180714-01 Det mesta var ju packat och klart så planen var att försöka komma iväg redan klockan åtta. Men stadslivet med dusch och hotellfrukost är tydligen korrumperande. Ja ja, en dryg halvtimma senare paddlade vi i alla fall ut genom den smala kanalen igen. Det kändes verkligen som lugnet efter stormen nu. Solen tittade fram då o då mellan ett tunt molntäcke och det var fortfarande en kvav värme. Vinden hade dock lagt sig helt, det var kav lugnt i hamnen. Och prognosen för dagen var ok, möjligtvis nån eftermiddagsåska som vi borde hålla koll på.

Lugnt i hamnen nu

Yttre hamnen

Vi genade in bakom Iso Järviluoto och sen ut på öppet vatten. Det var en ganska öppen bit nu innan vi skulle komma ner i skärgård igen, och det vore bra att få det gjort under förmiddagen. Även om vinden verkade lugn skulle det säkert bli en del sjöbris efter lunch.
Runt första udden vid Pääkari och sen vidare nästan rakt söderut. Kort stopp Vähä-haurunen, förbi Pujo och Letonmaa. Vi följde farleden nu och det började dyka upp en del båtar. Kollade fikamöjlighet Riskonkarrat men beslöt gå ner till Ränni i stället. Här hittade vi fina klippor och det var hög tid för lunch. Klockan var redan två men vi hade gjort bra fart, över tre mil. Mer moln och fortfarande riktigt hett.

Öppet vatten igen
stor bild

Fortsatt söderut. Nu hade det börjat blåsa en del, och då naturligtvis motvind. Inte så farlig sjö, gjorde bara arbetet aningens mer jobbigt. När vi gick ner i sundet mellan Nurminen och Katakari lyckades vi paddla om en kryssande segelbåt. Det gick kanske inte så fort egentligen, fast kändes bra för självförtroendet.
Åter ett snabbt stopp på Iso Lanholmi för kisspaus. Molnen hade börjat hopa sig bakom ryggen nu och de såg inte jättetrevliga ut. Dock svårt att avgöra hur fort de gick och vad de skulle innebära. Här var det fortfarande lätt att snabbt komma i skydd men längre fram var det flera längre öppna passager. Vi beslöt att göra ett hopp till Laattiskeri, och ta en ny fundering där.

Lunch Ränni

Hålla undan ovädret, Iso-Varestus

Det såg ganska mörkt ut på himlen men frågan var om det skulle nå ända hit ut. Och vi borde hinna stanna till vid de små öarna vi passerade om det hastigt skulle förvärras. Sagt o gjort, full fart till Haminakari. Jo fortfarande ok, fortsatt ner till Iso-Varestus. Här kändes det bättre, närmare större öar och ovädret verkade faktiskt stanna upp också.
Klockan redan sju och hög tid för kvällsfika. Precis när vi kom fram såg Jacob två havsörnar lyfta. De kunde väl ha väntat några minuter på mig. Fin ö med nästan helt öppen horisont runt om. Perfekt tältplats, om det varit lite senare..

Fortsatt söderut, vädret lättar igen
stor bild

Vidare söderut. Stilla nu och all gammal sjö hade dött bort. Bara lite konstiga strömmar i vattnet ner mot Katanpää. När vi klev iland för att vika om kartorna såg jag att vi var framme vid Skiftet, det betydde gränsen till Åland! Snabb överläggning och sen iväg igen. En bit kvar men vi borde nå de första öarna innan det blev helt mörkt.
Otrolig paddling över! Helt spegelblankt o stilla, med en fantastisk solnedgång i bakgrunden. Vi hade haft en del väldigt fina kvällar innan men det var verkligen något extra. En passande avslutning på Finland!

Katanpää, sista biten av Finland

Jacob i motljus

Jag i motljus, något senare

Vi nådde fram till Långören några minuter efter elva och gled utefter norrsidan för att hitta lämplig tältplats. Gott om släta klippor och inga människor eller spår av bebyggelse i sikte över huvud taget. Perfekt. Upp med grejerna, bad o mat. Skönt att komma hit men samtidigt lite melankoliskt när man började ana slutet.
75 km paddlat, superfin dag.

Morgon på Långören
stor bild

Dag 18 180731 Vi var rätt möra från gårdagen fast vaknade ändå ganska tidigt. Svårt att ligga kvar när solen steker på tältet. Prognosen var bättre nu, visserligen fortsatt sydlig vind men inte mer än vi borde klara av. Och inga oväder. Precis när vi skulle paddla iväg upptäckte Jacob att hans gps börjat strula. Så sitta på en klippa långt ute i ingenstans och försöka ladda ner nya programvaror. Konstig känsla. Tillslut funkade allt dock, o vi kunde sikta västerut igen.

Dags att paddla västerut

Snabbstopp Killingskär
stor bild

Förbi Norrön, söder om Storlandet och sen kort stopp Killingskär. Fortfarande ganska höga öar och lätt att navigera, men jag visste det skulle bli svårare sen. Norra delen av skärgårdshavet består nästan bara av jättelåga skär och man måste gå på kompass över större passager.
Efter Norrklobben och Söderklobbsörarna, beslöt vi sikta på Ytterskär som möjlig fikaö. Problemet var att, efter Porsskär, tog jag norra sidan medan Jacob gick nedanför. En stunds irrande och mess, så hittade vi varandra i en vik på sydsidan. Och jo, det gick bra att gå iland.

Irra runt inre Ytterskär

Skärgårdshavet

Låga skär

Nästa hopp ner till Buskharan, Yxskär och eftermiddagskaffe på Vikarskären. Klockan var redan fem men vi nu över halvvägs och kunde börja ana fastlandet Åland vid horisonten.
Fortsatt rakt västerut, förbi Tviggoskären, söder om Sälö och ut på Norra fjärden. Precis när vi närmade oss Sviskär hörde vi ett enormt dånande över vattnet och efter ett tag dök det upp nån slags kustbevakningsbåt. Det var väldigt mycket väsen & vågor för en ganska modest fart.

Förbi Stångskär
stor bild

Vi fortsatte upp längs farleden och girade in vid Hamnsundet, för att kolla om det kanske gick att få tag på lite färskvatten. Jodå, det låg en ganska stor hamn här, och även om glasskiosken precis stängt var det inga problem att få något drickbart. Vi vart till o med inbjudna på en öl i en av båtarna men fick artigt tacka nej. Det var hög tid för kvällsläger. Som vi hittade bara knappa halv kilometern till. En fin vik där vi åter fick vara helt ensamma.
Till kvällsmaten diskuterade vi hur vi skulle göra framöver under morgondagen. Vi ville ju helst paddla över Ålands hav också, men de senaste väderprognoserna såg inte så lovande ut. Möjligtvis en sen kväll eller riktigt tidig morgon skulle kunna funka. Nåja, inget vi behövde bestämma nu.
66 km paddlat, hela Skärgårdshavet.

Morgonläger Hamnholmen

Sista frukosten

Dag 19 180801 Morgonvädret skvallrade om ökad vind tyvärr, och det verkade nästan som högtrycket skulle vara över för den här gången. Men vi hade ju en bit kvar så vi kunde vänta o se hur det utvecklade sig.
Vanliga frukost, packning och iväg runt nio. Ut runt Hundklubben, Yttre Boklobben och sen kort stopp utanför hotellkomplexet Havsvidden. Fantastisk natur här, höga helt röda klippor och öppet hav utanför. Nästan som ett skogbeklätt Bohuslän.

Hundklubben

Snabbt godisstopp

Utanför Jomaludden vek plötsligt Jacob av till vänster. Han hade sett några intressanta klippformationen som vi var tvungna att inspektera närmare. Jättefina klippor och fräckaste badet hittills! Passande nog blev det sista också..
När vi kom ut på öppet vatten märkte vi att vinden ökat igen, nu rak sydlig. Efter Örsudden vek vi ner i sund. Även om vi var inomskärs nu var det rätt drygt att ta sig fram. Ut på Bonäsfjärden, runt Bulten och sen lunch innanför Ramsholm.

Jomaludden

Sista doppet

Här började vi snacka om Ålands hav igen. Som det var nu så låg ju vindstyrkan betydligt över utlovat, och ingen förbättring i sikte heller tyvärr. Att ligga still o vänta in bättre väder lockade dock inte så mycket, särskilt efter att ha plöjt rätt långa distanser de senaste dagarna. Man blir fort rastlös av det. Så snabb koll av Eckerölinjens tidtabell & distans, och såg att vi nog preciis skulle hinna med 18.30-färjan. Sagt o gjort alltså..
Lugnt i början men från Västerfjärden o vidare var det riktigt tungjobbat. Kort stopp på nordspetsen för att klämma ett äpple och tömma färskvattnet från igår. Kändes onödigt att släpa på 10 extrakilo nu. Grunt vid Holmskatören, sen lugnare ner i Kobbsundet. Nu kändes det som vi närmade oss civilisationen igen, fullt med badare och småbåtar. Ut genom Kärringsundet och framme vid färjeläget.
48 km paddlat, sista biten..

Först i stand by-filen
stor bild

Upp till Biljettexpeditionen. Helt fullt tyvärr. Men om ni lägger kajakerna i stand by-filen kanske det ordnar sig. Ja happ, släpa upp allt och sen stå o vänta medan de släppte på rad efter rad av bilar. Vi började nästan fundera på om man kunde slå upp tältet här på asfalten, för att vara garanterat först till morgonbåten. En kvart innan släpps 5 platser, till oss och en extra bil. De är snälla och tar vår packning i bakluckan, medan vi bär ombord kajakerna. Irra runt bland kafeterior och taxfree-shopar, i våra inte helt rena friluftskläder. 4 glassar o 2 koppar kaffe senare är vi i Sverige igen, och får skjuts ner till Stockholm o min bil.

Över Ålands hav

En otrolig resa! Finland var fantastiskt, omväxlande och mycket vacker natur. Med allt från sandstränder, stenstränder, långgrunda sumpstränder, klippor och skär. Kal kust, öppna fjärdar, smala sund och lummig innerskärgård. Pittoreska trästäder som Raahe och Kaskinen, hamnstäder som Pori och Rauma, samt moderna storstäder som Oulu. Gott om små sommarhus överallt i Finland och nästan helt tomt på Åland. Alla vi mötte var jättetrevliga. De har bjudit på bastu, smörgåsar, kaffe, bullar och vatten, utan att vi någonsin frågat. Jacob var en slavdrivare i kajaken men lagade riktigt bra mat. Har aldrig ätit så mycket under en tur förut. Annars inga stora missöden egentligen. Lite ömma axlar o armbågar i början, men sen mest en del blåsor i händerna.
Skulle jag rekommendera Finland som paddelvatten? Definitivt! Skulle jag göra om det? Troligtvis inte veckan direkt efter, men sen? Jo gärna! Och om möjligt kanske mer tid i Åbo o Ålands skärgård.
Total distans: 1065 km på 18 dygn (17 hel o 2 halvdagar). 59,2 km per dag i snitt, inklusive inblåsningar.

Ungefär hälften av bilderna är Jacob F J skyldig till, har inte riktigt koll på vilka.. 🙂

Karta över sträckan.

Fler bilder på flickr.

/ Ulf

2 kommentarer till “Finland – Rauma till Eckerö

1. Ingela Stinasdotter

oj……av en händelse kollade jag på dessa bilder från Finland nu. Otroliga vackra bilder och så annorlunda mot min närmiljö. Tack f en fin stund under tystnad, med talande, spelande bildsvep. Bilden med dyk va häftigast! Hälsar Ingela/Tjörn

2. Ulf Post author

Tack Ingela! Det tog väl nästan ett år för mig att få upp allt på bloggen så de är lagom mogna nu.. 🙂
    Men det var en fin resa och en helt annan natur än den jag är van vid också. Kändes mer som en resa tillbaks till barndomen, med Stockholm o Ålands skärgårdar. Både jag o Jacob längtar tillbaka ibland, får se när Kanot-SM går nästa gång i Luleå om man kan göra om det..