Ljungskär

Blekinge Listerby 081024-26 Väderprognosen såg väl inte direkt lysande ut inför helgen men i sista stund bestämde vi oss för att sticka ändå. Lite snabba beslut dagen innan gjorde att Anders och jag stack upp till Blekinge efter jobbet på fredagseftermiddagen, med lite förhoppning om att kunna paddla ut i mörkret redan på kvällen..
Men när vi kom fram till hamnen i Kuggeboda såg det inte riktigt lika lockande ut. Visserligen är det bara ca en km över till Eneholmen, och det borde vi fixa, men att packa kajakerna för 10 minuters paddling i hällregn gjorde att vi körde tillbaks och ut på Torkö i stället.
Anders kände till att det låg en parkeringsplats i en hage precis efter bron som nog skulle funka och där slog vi upp tälten. Några mackor och varm choklad innan jag kröp ner i sovsäcken strax innan midnatt.

Lördag morgon

De hade lovat uppemot 15-16 m/s sydväst på söndagen men när vi vaknade på lördagsmorgonen såg det betydligt bättre ut. Helt vindstilla, ljummet i luften och en blek sol som försökte tränga sig igenom dimman.
Efter frukosten fick vi kontakt med Leif och Marja, som också var på väg upp, och bestämde lunchträff på Ljungskär. Ner med tälten, packa kajakerna och sen paddlade vi söderut utmot havet.

Fukt i skafferiet

Söderut

På väg mot Ljungskär

Ut på Kuggebodafjärden, förbi Storeklimp och Lilleklimp, runt utsidan av Ljungskär och sen vidare söderut mot Stångskär. Här på öppet vatten kände man att vinden började återvända, och tillsammans med lite dyning från gårdagen gav det en kul paddling ut.
Vi stannade till för en snabbfika och promenad runt den lilla ön – ett kummel, två bunkrar på en liten gräsplätt längst ut mot havet. Vi har tidigare snackat om att tälta här ute men just den här helgen var nog inte bästa valet..

Fika ute på Stångskär

Stångskär

Höstpiga

”No no he’s not dead, he’s, he’s restin’! Remarkable bird, the Norwegian Blue, idn’it, ay? Beautiful plumage!..”

Möte på vattnet

Tillbaka norrut, via Kåseskär mot Ljungskär. Inne i viken på norrsidan var det tomt så vi satsade på ett extra varv runt ön, men på utsidan hans vi i kapp av Leif & Marja. Lunch i lä och efter det bjöd L & M på blåbärspaj och vaniljvisp som efterrätt!
Efter att ha suttit och snackat och slappat en stund i solen packade vi ner oss i kajakerna igen för en liten sväng innan kvällen.

Blåbärspajslunch

Marja och Leif innanför Vagnö

Vi beslöt att utnyttja medvinden och paddlade & surfade österut på sydsidan av Arpö, in i sundet innanför Kalven. Vidare norrut runt Vagnö och sen upp i sundet mot Slädö. Här i lä mellan öarna var det nästan vindstilla och solen värmde ordentligt fastän det var i slutet av oktober.
På Slädös ostspets såg vi några hästar inne bland träden så vi passade på att stanna till för en gemensam snacks. Mackorna dög med tvekan men mintballerina var ingen hit hos de kräsna djuren..

Små hästar på Slädö

Mot Ljungskär

Svalt – det hade räckt med en mycket mindre svart ruta.. – foto: Leif Oskarsson

Tillbaks mot Ljungskär. Sista hoppet över fjärden hade vi lite motvind men norra viken ligger ju fint i lä för de flesta vindar.
Upp med tälten och sen ett snabbt sanitetsdopp för att hinna med en tur runt ön innan solen gick ner. Ljungskär är en fantastisk ö längst ut i havsbandet och precis lagom stor för korta promenader med fri horisont runt hela utsidan. Både klippor, sandstränder, gräsplättar och lite enesnår & björkskog i mitten. Fortfarande ganska klar himmel men nu kändes det tydligt att det var annat väder på gång..
Matlagning i mörkret och sen en liten brasa i eldstaden – Leif hade ju i vanlig ordning fått med en säck ved i Nomaden.. Ingen måne men skimrande vintergata innan molnen smög fram. Vet inte hur länge de andra orkade men jag släckte lyset strax efter tio.

Lördag kväll, innan ovädret..
stor bild

Matbordet

Blåsig brasa

Leif och Marja diskuterar våghöjden inför hempaddlingen..

Vaknade några gånger under natten och man hörde att vinden hade ökat och hur vågorna bröt på utsidan, men det gick lätt att somna om..
En extra vintertidstimme gjorde att var ljust när jag gick upp på morgonen. Grå himmel, regn i luften och uppskattningsvis 14-16 m/s sydväst – och även om det fortfarande var ganska varmt i luften var det en klar scenförändring från dagen innan.
Det kom några korta skurar och efter frukosten satt vi och snackade en stund i Leifs absid, innan vi beslöt att gå en sista runda innan det var dags att packa. På utsidan kände man kraften i vinden och sjön såg inte helt trevlig ut..

Marja och jag utanför Arpö – foto: Leif Oskarsson

Vi diskuterade lite utrustning och vägval innan vi lämnade ön. Man lurar sig lätt när man står på land och tittat ut över vattnet och det är alltid bättre att ha pratat igenom lite innan.
Första biten i lä men snart började vind och vågor rycka i oss, fast kanske ändå inte så dramatiskt som vi hade befarat. Visserligen relativt stökig sjö med våghöjd på dryga metern, men eftersom alla är hyggligt erfarna surfade vi in i skydd bakom Arpö och sen vidare norrut.
En sista fika på Slädös nordspets, medan regnet höll upp, och sen vidare hemåt. Vi paddlade ner i Galtasund innanför Torkö, en sväng ut till hamnen i Kuggeboda där Leif och Marja hade sjösatt, och sen tillbaka till parkeringen vid bron.
När vi lastade kajakerna ökade regnet och det såg ut att hålla i sig. Sista gemensamma fikan på macken i Listerby innan hemfärden mot Malmö..

Fika Slädö

Väderutsikten innan helgen var ju som sagt inte så lysande men vi fick en fantastisk lördag och en lite mera dramatisk söndag. Trevligt sällskap, sol, regn, en hel del vind men varmt i luften och fortfarande badbart.
Och Ljungskär ä r en bra ö..
17+8 km.

16 kommentarer till “Ljungskär

1. patric

Fnissar glatt åt rutstorleksfunderingen! Sköna bilder!!
    Kanske dags att släppa cykeln och ta sig ut på böljan med tältet igen… Nä, det behövs inga svarta rutor alls. Badar bara när det är badbart! :)

2. Ulf

Badet var ändå rätt ok.. Men sen fick jag fick torka mig med wettexen eftersom jag glömt (förträngt) handduken – inga bilder där tack..
    Vi kollade efter bastuar också men det är lite glest med servicen så här ute i tassemarkerna tyvärr. Sätter hoppet till lyx & glamourhelg på Örö om några veckor i stället.
    Alternativt basta på klubben men då faller liksom badet i kanalen fetbort..

3. Ulf

”..bastu är klart övervärderat!” var det ja.. Akta, det kan vara möjligt att någon kommer ihåg just de orden på Örö och då blir det väl en liten simtur med ölen i handen i stället va..?

4. Ulf

Ehum.. jo det var ett tag sen sist. Men jag har haft giltigt skäl till frånvaron tror jag – listerna ligger i verkstan, plasten är beställd och det är bara lite finputs på ritningen kvar. Hoppas köra igång bygget innan jul.
    Och jag ska försöka lägga in några bilder. Strax..

5. Kats

Jag tycker du ska ge ut en fotobok från era utflykter och äventyr. Du har så otroligt mycket fina bilder.
    God Jul o Gott Nytt År!
    Du vet att glöggpannan alltid står på ifall du har vägarna förbi.
    Kram/Kats

6. Ulf

Heej Kats!! Har tyvärr fullt sjå att få ihopa en hemsida, så en hel bok på det vete f-n.. Bättre upp om du hänger på själv så får du uppleva det i verkligheten (nuförtiden undrar man ju ibland om den finns, på riktigt, verkligheten alltså..) – paddling är förutom att det är vackert, även väldigt karaktärsdanade. Jag ska upp till Värmdö i vår – kommer förbi då och förklarar lite hur det ligger till med det..
    Topphelg och hälsa alla!

7. Erik A

Kanot och fotoböcker verkar vara så enkelt att få ihop innan hela processen har kartlagts. Den eventuella ekonomiska vinsten är så pass liten att allt jobb känns tveksamt. För många proffsfotografer fungerar fotoböcker mest som reklam och drar inte in några större pengar.
    Nigel Foster etc tror jag inte heller gör några större pengar på sina böcker trots internationell spridning utan fungerar mer som reklam för deras kurser.
    Fotokvalitén måste vara mycket högre för bilder i tryck än de som skall visas på webben. Även om moderna kompakter kan producera bilder som duger för tryck är det ganska stor skillnad på en sådan och en DSLR.
    Jag tycker att det är helt fantastiskt att kunna läsa om alla erfarenheter och se bilder på internet. En bok är trevlig framför brasan eller i sovsäcken.
    Gott Nytt År till Ulf och alla andra kanotister! Ser fram emot ett nytt spännande paddlingsår.
    /Erik A

8. Ulf

Hej Erik! Näe fotobok är nog inte aktuellt – har inte tid, ingen bra kamera och inga pengar – även om de hade varit kul att göra. Men eftersom att både paddla och bygga kajaker är ännu roligare så är det varken högprioriterat eller något som jag direkt saknar egentligen.
    Däremot gärna hemsidor. Både själv som nån slags egen dagbok men framför allt att läsa och inspireras av andras! Gillar direktheten, valfriheten – text, bild, ljud, länka till allt möjligt och omöjligt och tonfallet – en blogg/hemsida är ett ”lagom” seriöst media som blir vad du gör det till.
    God helg själv och det vore kul att ses nån gång – kanske i sommar..?

9. eriksjos

Mer kajakfotoböcker!! Hade varit jättekul, helst med fina bilder och upplevelser, såna finns det inte många på svenska i alla fall. Men två norska som är superfina.
    Och det är nog inget man blir rik på, men det kan ju vara roligt och inspirerande för andra. Och nåt kan ju vara kul att göra för att få tiden och gå ;-)
    Men ännu hellre fler webplatser, bloggar och sajter med bilder och upplevelser, inte heller där blir det nån vinst, men roligt är det!

10. Erik B

Bra kamera är inte allt. Det gäller att ha med den också och våga ta fram den i vågor…

Har själv en Olympus My725 som ligger i flytvästfickan och är fastsatt med en snodd. Med gamla systemkameran hade jag inte tordats ha den så men den här är vattentät och stöttålig så kan vara framme. Bättre än kamera som är med än en fin kamera i stuven ;-)

11. Ulf

Prexis, min gamla ixus 500 ligger nästan alltid på däcket eller i byxfickan – och systemaren hemma i bokhyllan..