Bockö

bocko090918-20_01

Blekinge Matvik 090918-20 Efter en strålande sensommarvecka och med en prognos som lovade fortsatt fint väder hade vi 29 anmälningar till MKKs hösttur till Blekinge. Lite knep o knåp med avhopp, påhopp, problem med bilar och släp gjorde att vi bara blev 26 tillslut – troligtvis ändå rekord så här sent på säsongen.
Eftersom jag var uppskriven som turledare under helgen, vilket innebär en del pyssel, började Dagmar och jag turen dagen innan och åkte upp redan på fredagkvällen. För att få lite semester innan rusningen..

bocko090918-20_02
Packa kajaker Nytäppet

Men det visade sig inte helt enkelt.. Efter att ha suttit i kö till och från på vägen upp till Nytäppet, hittade vi en parkering proppad med bilar och halva gräsmattan full av tält – vi hade lyckats tajma Växjö Universitets friluftsledarlinjes kajakhelg med Christian och Bobo igen. Nåväl, de skulle bo kvar på land och på vattnet är det ju gott om plats.
Efter att ha packat kajakerna paddlade vi ut mot Bockö. Solen hade redan gått ner men det är en rätt enkel väg ut, särskilt som nu när det var helt bleke. Upp med tält och i med mat, sen vänta in Jesper & Challan som också var på väg ut. De tog omvägen runt Östra Bokö, ut till oss och sen ett extra varv runt ön för säkerhets skull. Nästan helt kolsvart och bara stjärnorna som ledljus. Ungdomarna satt sen kvar och lagade mat när vi gick och la oss strax innan midnatt..

bocko090918-20_03
Pås & burkmat

bocko090918-20_04
Lördag morgon

Även om tälten står i skugga länge så här på hösten så vaknade jag som vanligt ganska tidigt. Tycker ofta det här är den absolut bästa tiden på dagen – ligga kvar och lyssna på morgonvädret, sen på med kläder och värma kaffevatten. Nu var Dagmar också vaken så vi tog en gemensam morgonpromenad upp till kumlet. Massor med dagg i gräset, fortfarande vindstilla och en sol som värmde skönt i skinnet.

bocko090918-20_05
Tältskugga

bocko090918-20_06
Får

bocko090918-20_07
Dagmar
stor bild

Det är en fantastisk utsikt här uppe på toppen, man ser nästan hela Hällaryd skärgård. Vi har faktiskt tältat här en gång också, visserligen lite långt att bära alla grejer men vad är egentligen några extra minuters släp mot timmar av vy.
Hälsa på fåren, kolla myrorna och se svanarna på väg ut. Därefter ner till stora viken på norrsidan och morgondopp, med extra fika..

bocko090918-20_08
Svanpar

bocko090918-20_09
Oxel

bocko090918-20_10
Bad, mer fika..
stor bild

Dags för frukost när vi kom tillbaka till tälten och framåt halv elva vaknade även de andra. Åtminstone lyckades Jesper plita ihop ett sms till oss, tio meter därifrån..
Dagmar och jag paddlade in till Nytäppet för att möta upp alla som hade kört upp från Malmö under morgonen. Det hade tydligen flutit på bra för när vi kom fram var nästan alla redan klara på vattnet. Jag hade aviserat en lite improviserad turledarintro under helgen och började med att plocka ut 10 mer eller mindre frivilliga aspiranter, innan resten av gänget paddlade iväg.
Hade tänkt att försöka locka in lite nya krafter och få dom att våga ta steget från att leda lätta å och insjöturer till mer fria havs och skärgårdspaddlingar. Ingen direkt kurs utan mer en introduktion, både som turledare för en grupp men även om man paddlar själv i nya vatten, planering innan och vad som händer under resan.
Först en kort presentation av dagen sen körde vi igång – någorlunda korta föreläsningar av mig, lite diskussioner, varvat med paddling..

bocko090918-20_11

bocko090918-20_14
Jacob fotograferar, fika Tärnö väst
stor bild

Över farleden, runt Östra Bokö och sen lunch på Bockös utsida. Första biten med mig i spetsen men därefter turades vi om att navigera och leda gruppen. Tyvärr nästan helt platt ute på vattnet men letade man ordentligt kunde man hitta lite svag dyning längst inne bland stenarna.. Vidare söderut utomskärs utanför Brorsö, Harö, Tärnö och en eftermiddagsfika i viken på den västra spetsen. Tillbaks till Bockö via Ekö och Joggesö.

bocko090918-20_15
Åsa, Heidi & Henrik

bocko090918-20_16
Tillbaks till tältlägret

bocko090918-20_17
Fallfrukt

Medan de andra satte upp tälten passade Dagmar o jag på att klämma ett extra bad innan maten. Fin kväll igen på den fortfarande solvarma klippan.
Eftersom de flesta hade varit uppe sen rätt tidigt på morgonen blev det nog inte så jättesent. Dessutom vill man ju inte missa morgonen uppe på berget..

bocko090918-20_18
Lördag kväll

bocko090918-20_19
Söndag morgon

bocko090918-20_20
Dagmar och Åsa
stor bild

På söndagsmorgonen kröp jag ur sovsäcken ännu tidigare, för att hinna upp innan hela lägret vakade. Dagmar och jag promenerade upp mot kumlet och när vi kom ut ur skogen såg vi att solen precis hade stigit upp över horisonten. Åsa kom också förbi och tillsammans satt vi och snackade över en timma. Skön start på dagen..

bocko090918-20_21
Morgondimma

bocko090918-20_22
Omogna björnbär och spindelnät

bocko090918-20_23
Frukostklubben

Tillbaka nere i tältlägret var det dags för frukost och börja planera för resten av dagen. Ett gäng var sugna på att paddla iväg direkt och stack iväg redan strax efter tio, medan vi andra tog en långpromenad runt ön. Först upp på berget och kolla utsikten, ner mot den södra udden och sen följa strandkanten runt östra delen tillbaks till badviken. Lite multisport med både skogspromenad och bergsklättring alltså. Frivilligt bad och fika och sen tillbaks till kajakerna igen.

bocko090918-20_24
Övandring

bocko090918-20_25
Bad & fika
stor bild

För att göra det lite enklare beslöt vi att dela på oss – medan några skulle paddla lite fortare runt Tärnö så vart det en grupp som skulle snurra runt bland öarna och träna navigation och turledning. Kändes som ett bra upplägg, där jag fick lite ledigt samtidigt som Heidi, Henrik och Åsa kunde praktisera i lugn och ro.. Med gemensam fika/lunchrast på samma udde som igår.
Den här gången var det något högre dyning så man fick passa sig för brotten. Med bara svag vind i ryggen och varmt i vattnet var det skönt att svalka sig ibland..

bocko090918-20_26
Utanför Harö

bocko090918-20_27
Dagmar bjuder på kaka

Ännu en jätteskön eftermiddag i solen gjorde det svårt att dra sig hemåt. Eftersom det hade varit ganska riklig dagg under natten var vi några som hade låtit tälten torka under dagen, och vi svängde förbi Bockö innan vi paddlade in till Nytäppet igen. Lasta ur allt, upp med kajakerna och sen ett sista dopp innan resan tillbaka till Malmö.

bocko090918-20_28
Sista doppet
stor bild

Perfekt sensommarväder med sol hela dagarna och nästan ingen vind, fortfarande varmt i vattnet och ett bra gäng. En del paddlat, mycket snackat, massor med bad och faktisk lite röd i ansiktet fastän det är slutet av september. Tror alla var överens om att det blev en riktig kanonhelg! Stort tack också till alla som ställde upp med bilar, Kjell som drog släpet och Göran som fixade kartor!

3+17+13 km. Viktoria har också skrivit om helgen på MKKs blogg och det finns fler bilder här och här.

/ Ulf

6 kommentarer till “Bockö

1. Jonas Lindström

Blekinge är populärt i Skåne!
    I helgen paddlade jag förbi Bockö på söndagsmorgonen och såg ert nattkvarter på avstånd. Tänkte då att det nog var MKK eller Helsingborgskanotisterna som var där. Helgen innan mötte jag en grupp från er grannklubb KFÖ utanför Tjärö.
    Matvik lockar, så det blir till att åka upp till helgen igen.

2. jims

Bästa tiden och vilken brittsommar! De tidiga mornarna med det fina ljuset och fukten som håller sig kvar ger så fina färger. Återigen klämmer du ur dig så fina bilder, samtidigt som du roddar så mycket annat, paddlar, fikar och står i. Härligt.
    Hälsn Jim

3. Ulf

Jonas; Jo Blekinge är riktigt fint! Det var rätt mycket båtar ute och vi såg en hel del kajaker under helgen – känns som att alla ville ta sista chansen till lite sommar.. Fast jag hoppas hinna med nån sväng i LIsterby också, sen när löven börjar gulna på öarna.

Jim; Hösten är bra, och man behöver inte gå upp så okristligt tidigt för att se solen gå upp.. Helgen var lite roddig, men det var mest pyssel innan vi åkte upp. Väl framme är det lättare att delegera ut grejerna. Och fika hinner man ju alltid..

Viktoria; Den morgonen var kanon, du får hänga med upp nästa gång. Lite innan morgondoppet alltså..

/ Ulf

4. Jesper

Vilken alldeles fantastiskt helg det blev!
    Underbar paddling i sommarvärme med härliga bad o till och med lite mini rockhopping bland stenarna på Tärnö :-)
    Riktigt fin fina bilder från turen!
    Ja jo ”ungdomarna” som paddlade ut till Bockö i nattmörkret på fredagen var ju uppe till lite senare …när dom lite äldre gick o la sig ;-)