Flakskär

Karlskrona östra skärgård 100402-04 De senaste åren är vi några kompisar som har firat påsken genom att paddla runt lite längst ute i havsbandet i östra Blekinge. Nu hade vi ju en ovanligt envis vinter så det höll nästan på att frysa inne den här gången, men i veckorna innan släppte den äntligen greppet. Så säsongen kunde börja som den slutade – i stugorna på Flakskär.
Dagarna innan hade vi väl inget direkt kanonväder men helgprognosen såg hygglig ut, blandat sol och regn, några stänk och i alla fall ett par plusgrader. Men det blev som vanligt mycket bättre..

Packa kajaker på Senoren

Anders och Janina stack upp redan på fredagsmorgonen men eftersom jag jobbade kvällen innan tog Peter, Henrik, Heidi och jag lite välbehövlig sovmorgon. Fika och extra vedköp i Listerby och framme vid badplatsen precis innan bron till Västra Skällön, runt fyra. Molnigt på vägen upp men nu packade vi kajakerna i strålande solsken. Fastän vi inte hade några tält med oss blev det rätt trångt i skotten – vi tänkte definitivt inte frysa under helgen..

Träkajak..

Söderut mot solen

Lugn paddling söderut förbi Östra Skällön, Kölvingsö och Ornö innan vi hopade över till Hästholmen. Dagsljus och hyggligt vattenstånd gjorde att vi slapp markera varenda sten med gelcoat mellan Torumskär och Äspeskär.
Nere vid Flakskär träffade vi Anders och Janina, och dessutom Kenneth& co som skulle tälta på nordspetsen. Lite snack om ejdrar och vad som hänt sen sist, innan vi fortsatte för en sväng ut på havet. Fantastiskt kväll, knappt kännbar vind, svag dyning och strålande sol, medan vi sakta gled runt bland stenarna utanför Handskarna. Och hela tiden passerade ejedersträcken ovanför oss..

Kenneth & co innanför Flakskär

Heidi

Utanför Handskarna

Fotografen, Anders & Heidi

Solnedgång långfredag

Tillslut tog vi oss tillbaka till Flakskär och drog upp kajakerna i viken vid stugorna. Snabb urpackning, igång med vedspisen och sen upp på kullen för att kolla in solnedgången. Vi hann en snabb kvällspromenad bort till tältlägret också, innan det blev helt svart. Tyvärr dök inte den utlovade månen upp vilket framkallade några kommentarer angående vissa turledares astronomiska kompetens. Dock väldigt fin stjärnhimmel.
Varmt och skönt i stugorna när vi gick och la oss, något svalare på morgonen..

Något senare..

Tidiga fikan påskaftons morgon

Hade satt klockan på strax efter sex för att hinna upp och se soluppgången. Sparka igång kaminen, på med kaffevatten och sen ut på en liten morgonpromenad. Heidi, Peter och jag gick en kort sväng och sen fika i solen. Vindstilla och fortfarande ett tunt lager frost över hela ön – helt otrolig morgon! Dessutom hann man se en kort glimt av månen innan den dök ner under horisonten..

Vinterviken

Kalla kajaker

Morgonsamlingen, fotografen borstar tänderna

Efter ett tag vaknade även den andra stugan, lugn förmiddag med frukost och sen en promenad runt västra delen av ön. För att kolla in fåglarna och dessutom inspektera det vrakgods som spolats upp – tråkigt vad mycket skräp man hittar. Tyvärr såg vi en hel del döda svanar också, vintern har nog varit hård här ute i år.

Ejder & sten

Ensmärke

Mellan Vingleskär och Inlängan

Lagom innan lunch kom vi i alla fall ner i kajakerna igen. Eftersom det var bara svag ostlig vind så beslöt vi oss för att ta en sväng runt Utlängan. Först österut mot Inlängan, där Anders lyckades lotsa oss innanför Vingelskär – med en del bottenkänningar, vidare till hamnen i Stenhamn. Lunch i solen och sen en sväng genom byn. Förvånansvärt folktomt fastän det fina vädret.

Fika Stenhamn

Utanför Utlängan

Vidare söderut, in och ut bland stenarna. Ganska ofta på stenarna också.. Runt spetsen på Utlängan träffade vi ett gäng sälar. De var ganska försiktiga i början men efterhand tog nyfikenheten över och de dök upp runt omkring oss.
Vidare norrut och sen eftermiddagsfika på Långören. Det hade varit lite disigt ett tag men nu lättade det upp igen. Förbi Videskär, Hylteskär och via sundet mellan Inlängan och Öppenskär. Kanonfin paddling hemåt med vinden i ryggen och solen i ansiktet.

Sälspaning

Avstigning Långören

Solnedgång påskafton
Stor bild

Väl framme var det dags för det obligatoriska sanitetsdoppet – med hot om utebliven fisksoppa var det bara lyda order. Påtagligt svalt i vattnet.. Innan kvällsbestyren hann vi dessutom med en liten sväng för att kolla in solnedgången.
Samling i Krölstugan för gemensam matlagning. Mycket hackande och rörande, och en hel del ätande och drickande. Diverse mer eller mindre kloka diskussioner bl a om den berömda wosheffekten. Sen kväll, dock ingen måne den här gången heller..

I väntan på fisksoppan

Morgonmåne
Stor bild

På söndagsmorgonen kändes det att det var väderomslag på gång. Fortfarande klart men en molnbank hade börjat bygga upp i väster och vinden ökat i styrka. Både soluppgång och månnedgång.
Efter frukosten tog vi ännu ett varv bort till lämningarna på norra udden, innan vi packade ihop och städade stugorna. Det var utlovat regn och rejäl vind under dagen men ännu var det uppehåll och bara 7-8 m/s.

Soluppgång påskdagen

Stenpromenad

Motvind nordöstra udden

Medvind runt Bökeskär

Runt tolvsnåret kom vi iväg och paddlade västerut. Gruppen rundade Bökeskär medan jag gick på insidan för att kolla upp ev landstigningsplatser. Vi har tältat här förut men jag kommer ihåg att det var lite knepigt att komma iland.
Utanför spetsen på Maltkvarn inspekterade vi den döda ko som Anders hittade på vägen ut. Lite makabert där den låg i vattnet som en något hårig sten. Norrut mellan Sturkö och Maltkvarn och stopp för fika – då kom de första dropparna. Eftersom alla hade torrdräkt kunde vi ändå ligga kvar en stund i gräset innan vi fortsatte.
Sista biten fick vi kämpa på rätt bra i motvinden och regnet. Tillbaka till bilarna avtog det dock och vi kunde packa det sista någorlunda torra..

Fika Maltkvarn

Tillbaka igen..

En helt perfekt helg! Efter att ha snurrat runt i kanalen i ett par veckor nu inför M24KC, behövdes det verkligen komma ut och få lite skärgård igen. Fantastiskt väder fre-lördag, massor med fåglar, sälar, god mat och trevligt sällskap. En hel del paddlat, promenerat och väldigt mycket slappat och snackat..

Janina har lagt ut lite mer på Långfärdsbloggen, och Kenneth och Christian på sina sidor.

10+21+8 km paddlat, i en av Sveriges vackraste skärgårdar..

/ Ulf

13 kommentarer till “Flakskär

1. Axel

Hej Ulf
    again you made some fantastic pictures! I am looking forward to my families vacation in Sweden this year. The pictures from sunrise in vintersviken is very nice.
    Regards form Switzerland,
    Axel

2. jims

– Så trevligt att du är igång igen, man har ju hunnit bli lite trött på de andra bilderna från i höstas.
    Så läckra bilder du lagt ut, ser härligt ut och inga mygg heller, verkar det som.
    Hälsningar, Jim S

3. Janina

auuu så fina bilder! men jag tror att effekten stavas whoosh, faktiskt. långt o. :-)

4. Erik Frantzen

Hvor herligt det er at se, der er ny tur at berette om.
    Spændende skærgårdsmiljø med smukke landskaber.
    En god beretning underbygget med herlige billeder.
    Billeder taget af en dygtig fotograf.
    Jeg får lidt abstinenser efter at opleve en rigtig skærgård
    Erik F

5. Ulf

Thanks Axel – and welcome to Sweden! If you need any help or tips just come back to me and I’ll see what I can do..

Erik; Tack! Det var verkligen tid för lite utetid..

Carin; Jag började bada lite med kajak och torrdräkt men kände att det tog inte riktigt, så det fick bli ett naturellt också. Eller bad och bad förresten – springa ut till knäna, tvåla in sig på de värst utsatta ställena, sen skvätta runt hysteriskt och avsluta med ett ultrasnabbt dopp. Aningens renare men påtagligt piggare..

Jim; Jo det var alldeles för länge sen sist.. Inga mygg men några sömniga gråsuggor vakande till när vi eldade i stugorna. Och sololjan borde jag nog tagit med i a f – härligt stoppljusröd i hela huvudet på lördagskvällen.

Janina; Långt oo kan nog stämma. Även om jag misstänker att det kan variera ganska mycket, från ett diskret ”woshiwoshiwosh” till ett mer bestämt ”WOoOoOSH”. Lite beroende på vad man har grundat med..

Erik; Jo jag trivs i skärgården. Visserligen vuxit upp runt Stockholm och Åland men numera känns Blekinge mer rätt. Antagligen beroende på färre folk och högre mysfaktor. Och ändå alltid närheten till öppet hav runt hörnet..

6. Pingback: Påsk 2010 på Valö | kajaknördar

7. Ulf

Lite friskt var det.. Jätteskönt i solen & ganska svalt i vattnet, utomhus – en miljard grader i överslafen på kvällen och en halv grad i underslafen på morgonen, inomhus. Ungefär. Å resten nånstans mitt i mellan..

8. Ulf

Det var Heidi som låg där uppe och pep och du vet hur svårt det är med danska räkneord. Kan ha varit nåt med ”treshalvfjersogfems” också..