Tjärö

Blekinge Tjärö 060610-11 Eftersom jag redan har varit ute på ett par övernattningsturer i år tyckte jag att det räckte med att gå upp strax innan sex på morgonen och packa – och ändå hinna ner till klubben kl 8. Det gick väl sådär.. Vi kom i alla fall iväg till Järnavik, fullt släp och 8 bilar med kajaker på takräckena.

Daniel packar sin nya kajak, storlek small..

På väg ut till Tjärö

SMHI hade lovat högsommarvärme hela helgen men upp i Blekinge hade den ännu inte riktigt hunnit fram, så vi paddlade över till Tjärö i ett svagt dis. Och när vi sen, efter att ha packat upp och rest tälten, skulle ut på eftermiddagsturen hade dimman tätnat rejält.

Dålig sikt..

Svanungar i sundet vid Skiftesön

Fika på Dragsö

Men turledarna hade ju varit med om det förut så vi paddlade en sväng ut till Skiftesön i ganska tajt formering, in genom det lilla sundet och sen en eftermiddagsfika på Dragsö. Efterhand lättade också dimman upp och temperaturen steg som utlovat.

Eftersnack utanför bastun..

Grillkväll

Kvällen började som vanligt med att alla knökade in sig i vandrarhemmets bastu, medans några smet iväg och kollade bollspel på tv.. Därefter släpade vi mat, dryck och sittillbehör, till udden på Nabben, för den gemensamma grillningen.
På väg hem till tälten steg fullmånen sakta upp över havet..

Frukost

Vi vaknade på söndagmorgonen av att solen stekte och det var omöjligt att ligga kvar i tälten. Efter att ha packat ihop och gjort en snabbsanering av ev fästingar, kom vi iväg strax efter tio.
Eftersom ett par av oss var extra pigga o krya beslöt vi att ta en längre sväng runt Tärnö, medans resten av gänget paddlade runt i närområdet..

Göran och Sören utanför Tärnös sydspets

Kallt i vattnet..

Lunch och badpaus, glasspaus och en extra fikapaus i lagunen hanns med innan vi var tillbaka i Järnavik på eftermiddagen, duktigt röda om ansikte o axlar..

Glass på Tärnö

Nästan 8 km (exklusive extrasväng in i viken vid Köpegård..) på lördagen och 22 km för långpaddlarna på söndagen.
Solskyddsfaktor 8, vilket var på tok för låg..

/ Ulf

2 kommentarer till “Tjärö

1. T.Hammar

Faen att man lovat bort sig till att jaga dammråttor på Lilla teatern just den där helgen…men jag cyklade i alla fall mellan Lund och malmö båda dagarna….så lute duktig var jag…fast sova i tält och paddla hade iof varit långt mkt trevligare sysselsättning

2. Ulf

Det är alltid roligare att paddla och sova i tält, särskilt i förhållande till att jaga dammråttor!