Veckotur i Bohuslän – söderut

Norra Bohuslän 100717-25 Dags för MKKs veckotur och nu åter tillbaka i Bohuslän igen efter förra årets Ålandstripp. Och eftersom vi som vanligt var rätt många intresserade beslöt vi att dela på oss i tre grupper den här gången också. Björns ”kl 10 i kajaken-grupp”, Marjas ”Kostergrupp” och till sist min ”Påsmatsgrupp”. Men eftersom det bara var jag som insett frystorkats förträfflighet så vi kom fram till en mer passande namn ”Absolut inte senare än kl 17.30 i kajaken i alla fall-gruppen”. Och det mottot lyckades vi faktiskt hålla alla dagarna, om än något på håret..

På väg upp hade vi lite halvtaskigt väder men framme vid campingen på Råssö strax söder om Strömstad, klarnade det upp. Björns grupp blev först klara och paddlade söderut, något senare Marjas gäng mot Koster, och Heidi, Nicke, Peter och jag tillsist, också söderut. Vi hade grunnat lite på vilket håll som var bäst att börja med och kom fram till att det nog var mer att se nere i Fjällbacka. Vinden var en ganska beskedlig sydvästan men SMHI hade lovat ökande upp mot 8-12 m/s under natten, så vi ville helst hinna förbi Tjurpannan redan första kvällen.

Första rast Ejgdeholmen

Fortfarande blygrå himmel men det ljusnade upp nere vid horisonten. Vi paddlade söder ut runt Stora Arsklåvet, förbi Kockholmen och ner mot Bissen, där vi återsåg Björngruppen och ett annat gäng paddlare. Vi började så smått misstänka att det kanske skulle bli lite trångt i skärgården under veckan men så blev det verkligen inte..

Stämma av solbränna & stil; foppa, sommarsko, joggingsko & teva. Gissa vem som har varit ledig längst..

Havstenssund

Fortsatt söderut och in vid naturreservatet innanför Kalvön. Nu hade himlen spruckit upp och vi tog veckans första fikapaus i solen på Ejgdeholmen. Vidare ner genom Havstenssund och sen ut mot Tjurpannan. En svag dyning gjorde att vi fick lite rolig sjö. Fin paddling i ett skönt kvällsljus.

Peter utanför Tjurpannan

Ulsholmen

Nicke & Väcker

Kvällsbad på Käften

Ute på fjärden såg vi Björngruppen igen men de fortsatte rakt fram när vi svängde av mot Käften. Efter några minuter dök de dock upp runt hörnet. De hade resonerat på ungefär samma sätt som oss och hade avstått en finare tältplats på Ulsholmen för att också hamna på rätt sida om Pannan.
Men det är hyggligt med plats på ön och vi fick upp tälten, snabbt dopp och hann precis med kvällsmaten uppe på klippan innan solen gick ner. Senare blev det även tid över för en övandring innan läggdags.

Lördagkväll

Morgonträning, Nicke börjar..

Under natten ökade vinden som utlovat och det fladdrade en del i tältdukarna på morgonen. Vi lyckades undgå att stressas med när Björngruppen paddlade iväg strax innan 10. I stället slappade vi loss en stund, mer fika och sen Nickes rekorderliga träningsprogram innan ihopapackning.
Nicke ska köra DKM+ i år och ville inte sumpa alltför mycket kondis, så vi fick se till att paddla i hyggligt tempo och köra armhävningar, mage & rygg varje morgon. Tanken var också att scanna av skärgården efter lämpliga chinsstångar. Och naturligtvis fick han inte träna ensam utan alla för en gällde hela veckan..

..och hjälper sedan Heidi..

Toppbestigning Björnåsen

O sedan lite rast o vila..

Runt tolvsnåret tycket vi att det var dags att paddla igen. Mot sydost, innanför Krossholmen och Otterön, ner till lunch på Björnåsen. Mestadels soligt men en envis motvind på öppet vatten. Uppe på åsen sprang vi runt och kollade in alla hundratals stenrösen.

Nicke utanför Valö
stor bild

Sydväst runt Musörumpan, rakt söderut innanför Lökholmen och sen lite rolig sidosjö i hoppet över mot Valö. Mellan Hjärterö och Valö är det riktigt skogigt och en hel del gammal bebyggelse. Vidare i nästan rak motvind mellan Norra och Södra Fotsillen, till extra rast på Gåsöns sydost-spets.
Här diskuterade vi en stund var vi skulle söka nattläger. Jag känner till en del ställen i Fjällbacka-skärgården men det såg ganska trångt ut i de flesta vikar. Så vi beslöt att fortsätta söderut mot Hamburgerö där det ligger en trevlig tältplats i sundet mot Kiddön. Det är inte så många som känner till den och nu skulle nog vinden hålla de flesta båtarna borta dessutom.

Extra rast Gåsön

O lite kompletterande träning..

Motvind, söderut på väg mot..

..Hamburgö

När vi närmade oss Hamburgerö mötte vi vinden igen och stampade fram i rätt grov sjö på knappa metern. Innanför Stora Lyngö och sen ner i sundet. Det är riktigt grunt mellan Lilla Hamburgerö och Kiddön så eventuella båtar måste komma utifrån. Och de var de tydligen inte sugna på under rådande förhållanden för vi var helt ensamma.
Uppe på bergsplatån kan man dock hitta fint lä och vi stenade upp våra tält. Bad och mat, och sen bergsbestigning som vanligt.
Under v 29 sammanfaller solnedgången ganska exakt med sena sjövädret kl 21.50, så det blir alltid att släpa med sig, radio, kikare och kamera upp. En lång promenad men jättefin utsikt ut mot Väderöarna från toppen, om än något dragigt just den här kvällen..

Bad söndag kväll

Utsikt mot Väderöarna

Det hade tagit oss två dagar att komma så här långt söderut och tanken var att vända norrut igen under morgondagen. Irra runt lite i Fjällbacka och hitta någon trevlig tältplats, gärna så långt ut mot havet som möjligt, var väl planen.

Vi har känt varandra några år och paddlat en hel del ihop. Men även om alla är mycket kompetenta så var det bara jag av oss fyra som har kajkat runt häruppe i norra Bohuslän tidigare. Så jag var väl i ärlighetens namn en aningens gnutta osäker på vad de skulle tycka om det, och hur allt skulle funka under veckan. Särskilt om vädret blev trist med för stökiga förhållanden. Men allt flöt perfekt redan från början och det kändes verkligen som vi var en tajt grupp ihop. Vi behövde inte planera och styra upp saker hela tiden utan det mesta löste sig av sig själv, och vi kompletterade varandra mycket bra. Dessutom har vi för det mesta väldigt roligt ihop..

Fortsättning följer..

/ Ulf

6 kommentarer till “Veckotur i Bohuslän – söderut

1. Kats

När jag har oceaner av tid – typ när jag gått i pension – så ska jag också lära mig att paddla.
    Nu har jag blivit med golf (mycket otippat), så f n finns ej utrymme.
    Håller till godo med dina fina bilder så länge. :D
    //Kats
    P.S Blev det nån mara i år ?

2. Ulf

Ja gloff verkar vara ett nästan lika vanebildande knark som paddling. Idkas också för det mesta utomhus med fjåniga kläder på, men kanske utan riktigt lika mycket blöt neoprendoft. Pansjonen tycker jag dock en ungdom som du inte ska börja fundera på ännu..

Inga springmaror nuförtiden men en trivsam 24-timmarspaddling lyckades jag klämma in i våras. För att hålla kondition & karaktär i någorlunda trim..

Ha bra o hälsa alla hemma!

/ Ulf

3. Ulf

Inte riktigt lika fint väder som ni hade på ostkusten men det vart ju inte så pjåkigt ändå. Gränsfall med träningen dock – Nicke o jag blev lite besvikna när vi kom upp på toppen av Nord Hälsö och såg att den tilltänkta chinsstången var 4 m hög, för tunn och hade ett stup på 20 m precis bakom..

4. Ulf

Kanske inte riktigt men det påminner något om varandra. Tji runt runt dock, mer upp och ner liksom. Och absolut inga små grodor utan öron eller svansar inblandade..