Ljungskär

Blekinge Listerby 110401-03 Prognosen såg rätt hygglig ut, regn både fredag förmiddag och söndag kväll, men däremellan nästan vindstilla och uppehåll. Visserligen kanske aningens disigt på morgonen men solchanser och vårvärme med uppmot 12-13° under dagen. Heidi och jag bestämde oss för att dra till Blekinge fredag efter jobbet. Vi hoppades får se lite fågel, vanligtvis gott om gäss och ejdrarna brukar dra förbi på sin väg norrut i stora sträck så här års. Vinden stämde bra men solchansen byttes ut mot tät dimma i två dygn, så vi såg inte mycket, varken flygfän eller något annat iheller..

Lite dimmigt, lördag morgon

Vi kom iväg strax efter sex på fredagskvällen och det var svart när vi svängde ner på badplatsen i Kuggeboda. Ingen måne den här gången men helt stjärnklart så det gick rätt enkelt att hitta ut. Kul att paddla ut i mörkret, i början ser man inte Ljungskär utan det dyker upp först efter att Eneskär har passerats. Man får lyssna efter bränningarna när man glider förbi Flatskär och Lilleklimp, oftast syns de inte förrän man är bara några meter ifrån.
Vi gick iland i viken på norrsidan som vanligt men bestämde oss för att tälta på den västra udden. Skulle kunna ge en fin solnedgångsvy på lördagskvällen. Trodde vi..

Svanar

Eftersom det var klart under natten låg temperaturen bara strax över nollan, dubbla sovsäckar räddar dock sömnen. Jag hade satt klockan på 06.00 för att kolla om det ev skulle kunna bli lite soluppgångsfika igen, men när jag drog upp dragkedjan var det totalgrått ute. Bara att krypa ner i säcken igen – åja, sovmorgon är rätt ok det också..
Framåt förmiddagen pallrade vi oss i alla fall upp tillslut, ingen vind och ganska ljummet i luften. Efter frukosten tog vi en promenad runt ön, för att kolla in omgivningarna lite. Men dimman var så tät så man såg ingenting, inte ens Arpö 300 meter österut gick att ana. Däremot väldigt gott om gäss som vi tyvärr lyckades skrämma upp.

Gäss

Yngre gäss

Matlagning, lördag kväll

Ett tag tyckte vi oss ana Lilleklimp mitt ute i Torköfjärden men den försvann lika fort som den dök upp. Ända kontakten med omvärlden var egentligen glassbilen som hade sin lördagsrunda i Listerby. För den där riktiga vildmarkskänslan..
Den eventuella solchansen under dagen smög sig ganska grundligt och eftersom vi inte var särskilt lockade av att paddla runt bland öarna ungefär 10 meter från land, stannade vi kvar på ön. En tupplur, ett varv till runt ön och en väldigt liten brasa med grymt mycket rök senare var det plötsligt mörkt igen och dags för kvällsmat. Läggdags strax efter nio den här gången.

Lite dimmigt även söndag morgon..

Svanar

Klockan sex på söndagsmorgonen var det samma dimma när vi kikade ut ur tältet. Aningens mer vind men fortfarande lika grått.. Morgonvädret lovade ökande vind uppmot syd 7-12 under dagen och regn framåt kvällen. Efter att ha hört ekonyheter och några minuter andliga sånger somnade vi om igen..
När vi sen lyckades masa oss upp ur sovsäckarna var vi något stela i kroppen, tolv timmars sömn gör en lite trött kanske.

Väldigt dimmigt faktiskt..
stor bild

Morgon, eller förmiddags kanske, stretch..

Sneda klippor

Vi körde samma populära tema som gårdagen med frukost, öpromenad, kolla konstiga stenar och sjömärken, och skrämma gäss. Man känner sig lite kymig, hur man än gör så passar det inte, vare sig man går längst ner vid vattnet eller uppe i skogen. Och de är ganska ljudliga i sina protester..
Svanarna höll en mer civiliserad ton och gled stillsamt förbi några gånger om dagen. Även gott om odefinierbara pjoddar i olika storlekar och kulörer, samt några korpar tror jag.

Något konstigt sjömärke..

Svanar i viken

Hmm, vart nu..
stor bild

Efter lunchen tyckte vi att vi kunde det här och packade vi ihop och gav oss iväg. Fortfarande var dimman så tät att när vi var halvvägs över mot Arpö såg vi inte land någonstans.
Vi följde Arpös västsida norrut, hoppade över till Slädö som vi rundade österut. Nu började vinden driva bort dimman och ett tag skymtade vi faktiskt solen. Man kände dock inte ett omedelbart behov av att smörja in sig med någon högre faktor.

Runt Slädö

Inte så värst soligt..

Torköfjärden

Upp mellan Slädö och Torkö, och sen siktade vi direkt på hamnen i Kuggeboda. Kul träning att ta ut kurs, beräkna ungefärlig avdrift i den sydliga vinden och sen se hamnen dyka upp precis framför stäven..! Upp med kajakerna, packa bilen och sen ett snabbt sanitetsdopp, innan avfärden mot Malmö. Kallt i vattnet men inte direkt dödande som förrförra helgen i Bohuslän..

Nybadade i Kuggeboda

Tja, ibland blir det inte riktigt som man hade planerat.. Inga ejdrar, kanske inte direkt jättefint väder men rätt ok ändå. Och det är ju alltid skönare att komma ut och sova lite i tält, än att fastna i soffan hemma..

2+6 km paddlat.

6 kommentarer till “Ljungskär

1. Christer

Ulf,
    Om allt blir som man har planerat sa blir det ju trakigt….

Gillar stamningen i bilder med dimma i bakgrunden,objekten i forgrunden blir liksom forstarkta for det finns inget annat som drar i bilden. Maste komma ihag att beratta mer om vad jag tycker om dimmiga bilder i nasta bastu session efter ett par Urquells…

Ser ut att ha varit ett par fina dagar!

Christer

P.S Vilken sorts glass kopte ni?

2. Ulf

Jo om planeringen alltid stämde hade det varit rätt trist, och man hade inte fått se så många nya ställen heller..

Brukar också knipa några pilsner i bastun efter träningen på fredagarna, vissa vanor är tydligen svårare än andra att bryta.. Kör ibland med Urquell men har hittat en till favorit; 77-Lager, från ett litet bryggeri i Skottland. Inte riktigt lika besk men slinker ner ändå.. Som extra bonus får man höra Heidi uttala ”77” på danska..

Det vart ingen glass, kändes inte som det ultimata glassvädret faktiskt.. Dessutom, hade nog varit svårt att lokalisera bilen bara på tutsignalen, är ingen hejare på rörliga mål i dimma..

3. jim S

– Om det är dimma, vet man då vad det är för väder om det inte regnar?
    Som vanligt, mycket fina bilder. Låter som man skulle kunna ligga kvar i dubbel sovsäck efter 12 timmars sömn och nöta vidare, sådär en 4 timmar till med god bok och the på termos.
    Fint. Jim

4. Ulf

Man fixar temp och vind också men det är verkligen extremt lokal väderkoll. Oftast brukar det dra över rätt fort, jag har aldrig varit med om så långvarig dimma ute i skärgården. Känns lite konstigt när man nöter mer på sovsäcken än kajaken, wwwpunktjohanssonsovsäckpunktcom liksom..

5. jim s

vad sägs om johanssonkajakdimmanliggertätövervårattält.com eller johanssonfog.com?

6. Ulf

Åtminstone första domänen är jag ganska övertygad om är ledig fortfarande. Fast är egentligen mer inne på typ solomedvind.com. Känns mer rätt på något vis.. Om man ändå får välja alltså..