Ljungskär

Blekinge Listerby 111016-17 Några dagars riktigt fint väder gjorde att Heidi och jag blev sugna på ännu en tälthelg. Prognosen lovade visserligen lite kallt på nätterna men annars strålande sol och nästan ingen vind. Och då vi båda ville vara med på klubbens bassängträning i Burlövsbadet på lördagen stack vi inte iväg förrän söndag morgon, mot Blekinge den här gången..
Vi var lite sega i kroppen efter gårdagen så vi lämnade Malmö först runt halv elva, kort stopp för pajköp i Tollarp och uppe i Kuggeboda kl två. Några snabba lunchmackor på de uppdragna badbryggorna, innan vi kom i kajakerna och paddlade söderut.

Förbi Ljungskär

Den lille havfrue på Stångskär
stor bild

När vi passerat Eneholmen mötte vi lite gammal dyning in från havet, men annars bara svag sydlig vind och solen i ögonen. Vi fortsatte förbi Ljungskär ut mot Stångskär, en kul ö med ett stort kummel och fin utsikt från toppen av bunkern.
Det är lite knepigt att gå iland här, antingen hala flacka klippor eller fullt med sten, men mellan de två öarna ligger en liten strand där man brukar komma in. Nu var det dock fullt med tång så vi fick klättra en del.. Fågelskydd under vår-sommar men nu var det helt stilla.

Kummel

Medvind

Nästan ingen vind

Skön paddling norrut igen, vågorna i ryggen gav lite rolig småsurf då och då, mot Arpökalven. Tältplatsen på sydvästsidan vid berget är bra med fin vy mot solnedgången, men kan bli mörk och fuktig om morgonen så här års. Tvärs över sundet på Arpö är också trevligt men där såg vi några andra kanotister som precis slagit läger, så vi fortsatte västerut tillbaks till Ljungskär.

Läger Ljungskär
stor bild

När vi kom fram och bar upp kajakerna vid den västra tältplatsen såg vi att gräset var helt uppbökat av några djur. Konstigt, vi visste att det brukar vara får härute men de brukar ju inte bete sig på det viset, började nästan misstänka mullvadar eller vildsvin varit i farten.. Hua..
Nåväl, upp med tältet, mikrodopp och sen lite paj o en slurk Varm & kall för att få upp temperaturen igen. Efter solnedgången beslöt vi att gå ett varv runt ön innan maten. Det blir ju mörkt så tidigt så här års att man får hitta på någon kvällssysselsättning för att inte få liggsår i sovsäckarna..

Kvällsfår

Kvällspromenad
stor bild

På östsidan träffade vi så bökmarodörerna, men de såg väldigt välnärda ut och tillät oss passera utan att attackera. Lite viftande med öronen bara, för att inge respekt antagligen..
När vi sen satt och lagade mat kom det en stor uggla förbi, spöklikt och helt ljudlöst flög den ett varv runt oss på låg höjd. Kollade upp det efteråt och gissar på jorduggla.
Vi var uppe till runt halv nio och hann se månen gå upp innan vi kröp in i tältet. Dubbla sovsäckar den här gången också..

Sista ljuset

Måne över Arpö

Sol över Aröpkalven

Även fast det var måndagsmorgon vaknade jag rätt tidigt av mig själv. Misstänker att kroppen kanske inte behöver mer än ca 10 timmars sömn.. Fantastisk soluppgång, inte ett moln, nästan vindstilla och daggen glittrande överallt.
Heidi och jag tog en lång promenad innan morgonkaffe och frukost. Fåren var nog lite morgonsega för vi såg dem inte första varvet, men senare på förmiddagen kom de fram. Och den här gången gick de att muta med några skivor danskt rågbröd också..

Måne över Heidi

Morgonljus

Små vågor

Den lille havfrue på Ljungskär

Förmiddagsfår

Rönnbär

Lava & dagg

Vi tog det rätt lugnt och njöt av solen under förmiddagen och började inte packa ihop förrän till lunch. Nu smög det fram ett tunt molntäcke och då passar det ju med lite paddling igen.
Österut runt Arpö, Västerholmen och Eneholmen innan vi svängde ner i sundet mellan Vagnö och Almö. När vi rundade Vagnös sydspets mötte vi ett gäng kor precis nere vid vattnet. De vart nog lika förvånade som vi. Därefter fler får och sen hästar på Slädö..

Sol över Stångskär

Svanar vid Eneholmen

Får på Vagnö

Häst på Slädö

Kaffe & ostmacka med solen i ögonen
stor bild

Nu dök solen fram igen och vi beslöt att ta en sen eftermiddagslunch vid viken på Slädös sydsida. Skyddat från vinden och den gamla dyningen men med fin vy. När vi gick iland såg vi två kor på avstånd fast de verkade rätt ointresserade så vi brydde oss inte om dem..
Men när vi sen suttit en stund och tryckt i oss ostmackor och den sista pajen, och vände oss om, stod den ena kon med huvudet ner mellan kajakerna. Det var antagligen mumsigt att slicka på saltet för de var rätt kladdiga. Och den var inte omedelbart intresserad av att flytta på sig heller..

Samtidigt, bakom ryggen..

Ganska påstridiga..

Ljungskär

Jaja, tillslut kom vi loss i alla fall och paddlade tillbaks över Torköfjärden. Med de sista resterna av dyningen och soldis i ansiktet blev det en skön avslutning. Det var helt stilla när vi packade bilarna vid Kuggeboda. Bara något enstaka ekollon som damp ner ibland bröt tystnaden..

Kuggeboda

Skön bonushelg med riktigt brittsommarväder! Lagom folktomt, inge mygg men en hel del andra djur, i lite varierande storlekar..
Eftersom vi inte såg så mycket senast vi var här i våras kändes det extra bra att få återkomma till Listeby igen under sådana här omständigheter..!

Paddlat 8+11 km.

Fler bilder på flickr.

10 kommentarer till “Ljungskär

1. Ulf

Jo när de dunsade ner på kajaken eller bilen hoppade man till rätt ordentligt! Men inte så tät ekskog på Ljungskär som tur var.. :)

2. Ulf

Tycker också om djuren. De betar av och håller öarna öppna, och det blir lite mer liv i skärgården.
    Möjligtvis skulle några av kretaturen behöva putsa på sin vett & etikett en aningens. Det anses inte helt snyggt att rota igenom någons kajak utan att fråga först..

3. Ulf Inläggsförfattare

Tack! Man kan ju oftast utnyttja det fina ljuset under morgon & eftermiddag så här års utan att, p g a de korta dagarna, behöva tulla på den viktiga skönhetssömnen alltför mycket. Dessutom hade vi nog ovanlig tur med vädret och någorlunda väluppfostrade öbor som ställde upp och poserade..

4. Ulf Inläggsförfattare

Hej Kattis! Skickar en i större upplösning på majlen omedelbums.. Hmm, det gick ju inte alls, har bara kvar din gamla mailadress – någon ny på gång..?