Torumskär

Blekinge östra 051029-30 Leif, Rikard och jag stack tillbaks till Blekinge sista helgen i oktober. Först tänkte vi lägga i vid Gissleviks camping som vi brukar, men där var helt öde så här års så vi tog Torhamn i stället. Och eftersom vi bara var tre stycken, ganska rutinerade paddlare, kom vi i vanlig ordning inte i båtarna förrän vid treblecket..

Rikard byter mössa utanför Gullö

Det är bra med torrdräkt ibland

Tre träkajaker vid Torumskär | Sista rycket..

Det blåste rätt kraftig sydostlig vind under lördagen så vi beslöt att gå på insidan av Hästholmen, via Gullö och Ornö ner mot Torumskär. När vi kom fram hade det redan börjat mörkna men vi hittade en vik på västsidan med en fin liten tältplats i lä. Rikard hade tagit med sitt flugfiskespö och försökte snabbt få ihop till kvällsmaten, men fisken hade antagligen redan ställt om till vintertid för upp ville den inte. Nu hade Leif dock garderat med en enkel trerätters – laxsnittar, sillkroppkakor och blåbärspaj – så det gick ju ingen direkt nöd på oss..

Lördagkväll | Söndagmorgon

Bättre lycka.. | Det är ju mycket som måste diskuteras

Men på morgonen dagen efter var gäddorna mer på hugget! En trekilos var uppe och poserade lite snabbt för kameran innan Rikard släppte tillbaka den. Efter en mjukstart med några koppar kaffe och kajakbyggarsnack på förmiddagen kom vi i alla fall i båtarna runt elva. En sväng ner till Flaggskär, över mot Inlängan och snabbfika på Hylteskär innan vi passade på att besöka lotstornet på Långören.

Rikard och Leif vid Äspeskär

Och på Flaggskär..

Långören i eftermiddagsljus

På väg hem över Torhamnsfjärden

Hur man plåtar sig själv..

Vinden hade mojnat under söndagen och sista biten hem över Torhamnsfjärden paddlade vi i ett fantastiskt soldis.

En kanontur i en bedövande vacker höstskärgård med ovanligt ljumt väder för säsongen och en rogivande stillhet. Kanske inte samma sorts paddling som under sommarhalvåret men det gav helt klart mersmak. Det kändes nästan som att befinna sig i en annan tid – allt som allt såg vi nog ungefär tio personer, en hund och två katter under hela helgen!
Den enda missen var väl att fiket nere i hamnen i Torhamn var stängt för säsongen. Sveriges näst sydostligaste kafé är antagligen också ett av sveriges bästa..

/ Ulf

2 kommentarer till “Torumskär

1. magnus

Fina bilder ! jag undrar om den svarta kajaken på bilderna
    från blekinge skärgård också är av trä ..?
    jag paddlar själv en neumann tummler och är 170 cm lång
    vad ska jag använda för paddel ?

2. Ulf

Jo, den är av trä den också – det är en Njord av Björn Thomasson. Sen när det gäller paddel så går det inta att säga så här på rak arm tyvärr. Det beror mycket på hur du paddlar, hur stark du är och vad du vill ha ut av din paddling – se bara till att den inte är för lång eller för stor i början.
    Mer info finns bl a på Björns eller Erik Arnströms hemsida.