NIL Hjälpinstruktör Torö

Torö Nynäshamn 120525-27 Dags för årets första NIL-examination av hjälpinstruktörer och i o att de flesta kandidaterna kom från ostkusten, höll vi till vid Torö, strax söder om Nynäshamn den här gången. Ett perfekt ställen med både skyddad skärgård och närhet till öppet hav och vågor. Dock innebär svag nordlig vind inte särskilt grov sjö. Vi fick försöka trösta oss med strålande sol hela helgen..

Packning av kajaker, Ankarudden

På väg..

Efter en lång dag i bil upp från Malmö kom jag fram till Ankarudden på Torös sydspets strax innan kl 16. De andra höll redan på och packa kajakerna nere vid hamnen. När de sista anlänt och var klara kunde vi så paddla ut, västerut förbi Torö stenstrand till Kolguskär. Nästan vindstilla, bara svag nordlig vind, gjorde att vi valde den västra viken. Lite stenigare, inte lika fin sandstrand som på ostsidan, men nu med mer lä och öppen horisontvy.
Efter att ha fått upp tälten och alla grejerna, började examinationen med genomgång av novellfrågorna. Skön kväll men det kom några stänk under natten..

..ut mot havet

Många fyrar, fredag kväll Kogulskär

Lördag fm

Lördagsmorgonen började molnigt och lite kyligare i luften, nordanvinden skulle också ligga kvar hela dagen. Eftersom det var hela 9 kandidater hade vi delat upp oss i två grupper, med tanke på inbördes förhållanden och ev jäv gentemot examinatorerna. Stefan och jag tog hand om Pelle, Carina, Birgitta, Anders och Henrik, medan Carin och Hasse hade Jacob, Mats, Martin och Jonathan.
Hela förmiddagen gick vi igenom framåtpaddling, kantning, sidoförflyttning, kontring och olika stöd, på vår väg norrut. Det finns gott om små stenar, grynnor och vikar att vispa runt i och som är perfekta för att testa och träna paddelteknik. Förbi Koskär och upp runt Tallskär, där vi lunchade. Efteråt kolla av utrustning, reparationskit och första-hjälpenlådor..

Kolla utrustningen

Blöta övningar
stor bild

Eftermiddagen var vikt åt blöta övningar och utanför Torskklubben fick alla visa upp sina färdigheter i roll & reentry, kamraträddning och bogsering. Vi hade väl helst velat haft mer sjö för det här men det vårkalla vattnet gjorde ändå att det blev lite pyssligt. Det som är enkelt med tom kajak i bassäng eller varmt sommarvatten blir betydligt jobbigare med tung last, drygt 10-gradigt vatten och långt från land. Efter nån timma i och ur kajaken var alla rätt möra och vi paddlade tillbaks till Kogulskär. Ungefär samma procedur som gårdagen, upp med tälten igen, bad för de vågade och därefter mat.
Senare på kvällen var det gemensam utvärdering av helgen så här långt, och planering inför morgondagens aktiviteter.

Lördag kväll
stor bild

Henrik kör igång, söndag fm

På söndagen fick deltagarna prova på både turledning och olika moment att instruera, som en försmak iför en eventuell instruktörsexamination. Var och en hade fått en delsträcka att leda gruppen och varsin uppgift att visa. Först ledde Fredrik oss västerut mot Granklubben, Birgitta tog oss vidare norrut till Revskär och Magnus Tallören och lunch. Tillbaks var det först Anders söderut till Lindskär och sen Birgitta sista biten tillbaka till Ankarudden. Avbrutet av lite tips och trix vid varje delmål..

Träna undanmanövrar

Stefan och Södra Bergholmen
stor bild

Birgitta förklarar akterligt styrtag medan vi mumsar polkagriskarameller..

Tärnor, Västra Röko och Rökogrundet

Tillbaks strax efter tre, lasta ut kajaker och packa bilarna innan gemensam genomgång och utvärdering av helgen.
De här examinationshelgerna brukar vara rätt intensiva, även om man inte ”jobbar” hela tiden är det mycket att stå i och hålla reda på. Men det är också väldigt givande, framförallt att träffa andra engagerade paddlare och få en inblick i hur de tänker och agerar. Oftast rör vi oss i ungefär samma cirklar och det är både roligt och nyttigt med lite ny input då och då.
6 nya hjälpinstruktörer godkändes.
Det var också kul att komma upp och paddla på ett ställe som jag bara seglat förbi, för ungefär 30 år sen..