Veckotur Skärgårdshavet – öster

Åland Skärgårdshavet 120714-22 Tisdagens sjöväderprognos lät betydligt trevligare än de senaste dagarnas blåst och regn. Visserligen dominerade fortfarande lågtrycken och vi hade ett precis runt knuten, över södra Finland. Men nu lovade man äntligen mindre vind, västligt, och bara dålig sikt i samband med skurar. Vilket vi genast tolkade som mindre risk för allmänt regn. Och det tunna molntäcket från gårdagen lättade faktiskt under morgonen och byttes efterhand ut mot klarblå himmel!
Eftersom alla är ganska rutinerade frilufspaddlare gick det fort att komma igång på morgnarna. Om inte regn eller något annat oförutsett kom ivägen, satt vi oftast i kajakerna redan innan halv tio. Karaktärsdanande..

På väg igen..
stor bild

Dagens plan var att ta oss norrut och helst inte hamna alltför långt från Vårdö framåt kvällen. Richard hade inte mer tid över och var tvungen att paddla hem redan onsdag morgon. Kurs nordväst alltså.
Förbi Hundskär, Storbuskskär och Gottskär, till spetsen av Kuggkobb. Det finns massor av ensmärken på Åland och de är lätta se på långt håll och att navigera efter, så länge som man inte ligger i enslinjen alltså. Tyvärr är ju enslinjer, rösen, kummlar mmm sånt som oftast inte finns med på terrängkartor.
Här beslöt vi att vika av och gå rakt norrut mot Hamnskär och Örlandet. Fin paddling i strålande solsken över Trollkobb fjärden.

Gott om ensmärken

Norrut över Trollkobbfjärden

Långhåriga lunchgäster

Nu började det närma sig matpaus och dags att kika runt för lämplig ö. Örlandet och några av öarna norr om består, till skillnad från graniten runt omkring, av sandåsar med jättelånga röda sandstränder. Men vi valde Hamnskär mitt emot, och gick iland i den sydöstra viken. Fina klippor och lätt landstigning.
När vi satt där och plockade med lunchen hörde vi plötsligt några får som bräkte bakom buskarna, och strax därpå fick vi besök av hela ligan. De var många och ganska påstridiga, inte alls rädda för människor. Inte oss i a f.. Tillslut var Anders tvungen att styra upp det hela en aningens, så vi kunde äta i lugn och ro. Vi hann med en stunds extra ro i solen efteråt också..

Richard försöker få till en schyst gruppbild..

Det tog på krafterna..
stor bild

Möjligtvis några stänk på gång..

Medan vi låg och solade började det bygga upp moln på andra sidan ön och när vi sen paddlade åt nordväst igen såg det rätt mörkt ut, nästan helt svart faktiskt. Som grädde på moset hade dessutom vinden ökat rejält och vi misstänkte vi kunde se fram mot en kämpig eftermiddag. Men vi beslöt att fortsätta ändå, det var fortfarande blått åt båda sidorna och med lite envishet kanske det skulle gå att paddla tvärs igenom det. Det är ju ändå inte direkt roligare att sitta på någon kobbe och vänta..
I höjd med Trutkobben kom så regnet. Först lite lätt, sedan mer..

Jo..

Men det drog..
stor bild

Men efter bara ett kort tag märkte vi att vinden faktiskt började mojna och man kunde plötsligt skönja blå himmel igen. Sen när vi vek av norrut igen, mot Husö-örarna, började dessutom solen kika fram också!
Vi som var inställda på att kämpa i riktigt busväder fick nu en kanonfin paddling hela eftermiddagen! Först lite lätt droppande fram till Långören, där vi gick iland för att torka upp och en snabb fika. Vår fortsatta paddling nordost, via Hästskär, Abborrskär upp till Östra Vidskär blev sen helt fantastisk! Nästan bleke och en sol som värmde skönt från en molnfri himmel..

..snabbt över

Torkpaus på Husö-örarna

Bleke på Skiftet

Ejdersträck

Matlagning Östra Vidskär

Vi hade spanat in Östra Vidskär på sjökortet och hade det som plan inför kvällen. Men när vi kom fram såg vi ett grönt Hilleberg och två kajaker, så vi tog den lilla ön strax nordväst i stället. Jättefin plats nere vid vattnet (väldigt nära skulle det visa sig) men med något begränsade toalettmöjligheter. Den enda platsen utan insyn var längst nere vid sydspetsen så vi fick gå i omgångar..
Matlagning i kvällssolen och sen, för att fira av Richard, Heidis karameliserade fikon som efterrätt. De kommer i en anonym plåtburk, modell mindre truppmina, och jag misstänker det består av socker med lite gnutta tillsatt fikon. D v s toppgott! Ordentlig tandborstning rekommenderas dock..
Jätteskön kväll men lite tråkigt att behöva skicka hem Richard redan. Man växer ihop rätt fort på sådana här turer..

Nöjda efter fikonen..

Utedasset..

Tandborstning

Dags att krypa ner i sovsäcken

Richard paddlar västerut..

Även onsdagsmorgonen började med ett lätt molntäcke, som sedan långsamt skulle lätta under förmiddagen. Annars samma prognos, lågtryck, lugn vind – mestadels från väst.
När vi hade vinkat av Richard och precis var klara med frukost dök det plötsligt upp en kustbevakningsbåt mellan öarna. Vi trodde aldrig någon skulle våga sig in här bland alla stenarna men de här visste nog var de gjorde. De höll ganska låg fart och svallet nådde bara 10 cm från tältet..

..medan vi fortsätter norrut

Nottö

Reklam..

Tidigt i kajakerna, som vanligt numera, paddlade vi fortsatt nordost. Sikte på Alskär, mellan Norrlandet och Långbro och sen rakt norr via Södra Buskär mot Lappo. Det hade mumlats om restaurangbesök under förmiddagen och när vi sen passerade den fina reklamskylten fanns det inget att be för. Mot civilisationen..
Hamnen i Lappo har inte många hus men vi lyckades hitta flera restauranger, caféer, en mataffär och ett museum. Dock inte i den förväntade turistvarianten utan små trevliga ställen, utan vare sig stress eller med överdrivet kommersiella intressen..
Jag var inte jättesugen på att äta på lokal (dessutom, efter 30 år i branschen är jag inte riktigt lika lättpåverkad som ungdomarna..) utan klämde några rågbröd med ost nere vid kajakerna. Glassen ville jag dock inte gå miste om och ett besök i den något okonventionella kiosken (de hade dessutom vinbar och pop-up, vad det nu var – vi vågade inte fråga..), kan rekommenderas..

..funkar tydligen..

Glass i Lappo hamn

Motvind Svenholmsfjärden

Stärkta av all maten fortsatte vi resan norrut. När vi kom ut ur lä från Lappo märkte vi att den förväntade västliga vinden hade vridit upp mer mot norr, sk motvind.. Vi kämpade på längs Västerön upp mot Långören och Skogören. Vid Måsklobben stannade vi till för en eftermiddagsfika och lyssnade in sjörapporten för morgondagen. Planen var, att vi sämre väder gå in öster om Fiskö, för mer skydd. Men de lovade fortsatt svaga vindar, om än med risk för nån skur.
Så vi paddlade vidare åt nordväst, för att börja leta tältplats inför kvällen.

Fika Måsklobben

Vidare..

Matlagning Högskär

Första planen var Rotö, för att kolla av vikarna på nordsidan. När vi närmade oss sydspetsen såg vi vad som verkade vara fina hällar på södra delen av Högskär, tvärs över. Och halvvägs dit upptäckte vi att hällarna på norra delen nog verkade ännu bättre..
Inne i den lilla viken hittade vi en kanonplats och satte snabbt upp tälten. Bad, mer mat och sen läge för övandring. De senaste öarna hade antingen varit alltför ogenomträngliga för att inspirera till promenad, alternativt varit så små att man nästan behövt ha flytvästen kvar på..
Men Högskär var perfekt, och gjorde verkligen skäl för namnet. Fin utsikt från toppen och vi hittade dessutom ett märkligt vitt kryss med massa stenar runt om. Gissningarna gick från lägerplats för tältkåta (med övertydlig markering för mittstolpen) till mer suspekta ändamål. Vi kom i a f överens om att det var ganska tveksamt som turistfälla..
Precis vi lyckades hålla oss vakna till solnedgången. Räddningen den här gången var nog den halvhöga ön precis framför..

Eftermatenkoma..
stor bild

Vi hittar krysset på toppen..

Högskär var det ja..

Läggdags
stor bild

De senaste dagarna hade vädret svängt från halvtaskigt till kanonsommar. Visserligen är det rätt kul att vara ute och paddla hursom, men får man välja är det inte fel med lite sol då o då. Vi rundade Kökar i måndags och var redan uppe i norra skärgården. Nu var bara frågan om vädret skulle fortsätta hålla sig i skinnet så vi kunde paddla den yttre delen av skärgården hem..

Fortsättning följer här..

5 kommentarer till “Veckotur Skärgårdshavet – öster

1. Jonas Lindström

Tjusiga bilder som vanligt! ..och efter vad jag förstått i barndomsvatten.

2. jim s

Karamelliserade fikon, jodu….
    Varje bild är som ett sådant!
    Vi väntar på fortsättningen, Jim

3. Ulf Inläggsförfattare

Jonas; Jo jag var en hel del i södra Åland, främst från Mariehamn bort mot Hangö i Finland, under 60-talet. Däremot aldrig i de norra delarna, så det var helt nytt för mig. Men den roligaste upplevelsen, förutom själva paddlingen, som ju alltid är kul, är att Åland idag påminner så mycket om hur jag minns att skärgården var förr.
    Det är inte alls lika mycket folk eller så sönderturistat som jag kan uppleva att Stockholm eller västkusten har blivit nu för tiden. Mindre båtar, färre hus och ett betydligt lägre tempo. Dessutom verkar hela Åland leva på ett annat sätt, färjetrafiken löper överallt och människor verkar bo och arbeta där, året om. Inte bara under juni & juli..
    Det är möjligt att jag ser det genom ganska färgade glas, men det passar mig perfekt och jag trivs verkligen där. Ett besök kan rekommenderas..!

Jim; Danskarna har en del konstiga sedvänjor och maträtter.. Ska ta tag i den norra biten strax, och det var jättefint där också..

4. eriksjos

Mer finfint! Men på tal om färger så anar man ju skumt färgade tält här med. Ja, och till och med skumfärgade och nästan ofärgade kajaker oxå ;)

5. Ulf Inläggsförfattare

Jo det var Hillberg på turné liksom, o mest gröna dessutom.. Ganska strikt färgskala. Fast det var nästan ännu värre med kajakerna.. När Richard hade gett sig av var det bara vita, ljusgrå, svarta och svart/vita kajaker kvar. Det roligaste var nog den blå randen på Anders Sirius. Och den var ju inte jättekul direkt..