Östra Blekinge

Blekinge Gisslevik 120825-27 Stockenträffen har ju ebbat ut mer och mer de senaste åren och det verkade inte bli så mycket aktivitet där uppe den här gången heller. När dessutom väderprognosen för västkusten såg rätt trist ut fick det bli Blekinge i stället. De skulle visserligen bli Tjärö helgen efter men var det länge sen vi var i östra delen, förbi Karlskrona. Även här var det risk för regn men förhoppningen var att vi skulle få det mesta nattetid.
Vi hade först tänkt sticka redan fredag eftermiddag men det blev lite panik/extrajobb på restaurangen i stället, sista kvällen på Malmöfestivalen brukar innebära en del pyssel. Så vi kom inte iväg jättetidigt på lördagen, typ mer halv två ungefär.
Ingen brådska upp och framme vid campingen i Gisslevik strax efter fem. Det hade varit grått hela dagen och det kom några lätta stänk precis när vi packade kajakerna. Men ganska ljummet i luften, svag sydlig vind och uppsprickande molntäcke. Om än bara tillfälligt..

Mellan Äspeskär och Torhamnaskär
stor bild

Vi paddlade söderut över Torhamnsfjärden och följde Hästholmens ostsida ner mot Äspeskär. Här kollade vi runt på västsidan en stund men hittade inga roliga tältplatser som föll oss i smaken. Visst, det hade funkat i nödfall, men nu var det ju lördagskväll o då vill man ju ha lite extra..
När vi fortsatte ner mot Flakskär igenom det smala sundet vid den pyttelilla ön som kallas Holmen, kom vi på att här har vi ju aldrig varit iland förut – upp o kolla. Och på västsidan låg superfina släta tältklippor med lite horisontglimt mellan Flakskär och Bökeskär. Snabbt upp med tältet i den sista solen och sen kvällsmat. Lagom till vi lagt oss började det droppa på tältduken..

Framme på Holmen

Upp med tältet

Sista solen lördag kväll

Det regnade en del under natten och även om det höll upp under morgonen hängde molnen kvar. Men vi hade ingen brådska och låg och drog oss ett tag extra. Och det lönade sig för efterhand lättade det upp, och lagom till frukost sken solen igen.
Efter världens kortaste öpromenad plockade Heidi brombær medan jag packade tältet. Runt tolv kom vi tillslut iväg..

Brombær

Ut mot havet
stor bild

Planen för dagen var att runda Utlängan, upp mot Långören och och sen ta oss tillbaka till samma ställe igen ungefär. Fast en annan ö då..
Först ut på havet förbi Flakskär och bort mot Inlängan. Här kan man klämma sig igenom ett smalt sund precis innanför Bastholmen. Mycket sten men det brukar gå att hitta fram tillslut. Vidare till Stenshamn där vi tog lunch i hamnen. De hade varnat för åska och regnskurar och man såg tunga moln in över land. Men det verkade inte riktigt orka ut till oss..

Mellan Inlängan och Bastholmen

Lunch Stenshamn

Runt Utlängan

Fortsatt söderut mot Utlängan. Ännu mer sten här och man fick passa sig när dyningen rullade in. Efter att ha rundat sydspetsen fick vi vågorna snett in från sidan i stället. Ibland en del småsurfar, ibland bara stökigt. Inga sälar den här gången men massor med svanar.
In i hamnen vid Långören för en eftermiddagsfika. Det blev ingen glass tyvärr för caféet hade stängt för säsongen, vi fick trösta oss med en påse kanelgifflar i stället. Kort snooze i solen..

Navigering utanför Ungskär

Rast o vila Långören

Molnen kommer tillbaka..

Vinden hade ökat en del under eftermiddagen och börjat vrida upp mer mot sydväst. Nästan rak motvind tillbaks alltså. Men det är ju rätt skyddade vatten hela vägen och bara på Kållefjärden fick vi lite sjö. Skön paddling hela dagen, en del vågor och mycket sol, men nu började molnen hitta ut till oss.
Förbi Flakskär och Holmen satte vi kurs på Bökeskär. Jag har tältat här för många år sen men kommer ihåg att det var knepigt att komma iland och att själva ön verkligen gör skäl för namnet.

Bökeskär

Sista solen söndag kväll

På norrspetsen, precis vid sundet mot Maltkvarn är det aningens mindre sten och till o med några små klippor att kliva iland på. Upp med kajakerna och ur med alla grejerna. Vi hittade några någorlunda plana hällar mitt bland alla stenarna, med lite skydd från en björk. Högt gräs och blommande ljung runt omkring, o med utsikt ut mot havet. Perfekt..
Solen hängde kvar tills vi fått upp tältet men sen kom molnen tillbaks igen. Bad, mat och läggdags precis lagom till månuppgången..

Månen går upp

Måndag förmiddag
stor bild

Det kom en del regn under natten men även denna gång slutade det lagom tills vi gick upp. Och eftersom vi hade paddlat en del dagen innan kunde vi släppa lite på ambitionen nu. Så planen blev ta det lugnt o slappa i solen. Det gick jättebra.
En något längre öpromenad, ännu senare lunch och så dags att packa ihop för den här gången. Tror vi hann iväg innan klockan tre..

Öpromenad

Dags att paddla hem..

Runt Maltkvarn

Eftersom vi blev snuvade på glassen dan innan satsade vi på vägen förbi Sturkö camping. Inte mycket folk kvar här heller men butiken var faktiskt öppen. Och efter lite plockande med byttorna kom vi ut med varsin bägare och tre kulor. Lite fel sorter men med rabatt.
Några sällskapliga gråsparvar hade nog hoppats på rån men de var slut för säsongen..

Sturkö camping

Glass

Sällskap

Surf över Gåsefjärden
stor bild

Tillbaks via Oxholm och Ornö, förbi linfärjan vid Ytterholmen och upp mot Gisslevik. Kanonskönt väder gjorde att man inte riktigt ville tillbaks. En snabb dusch på campingen och sen mot Malmö igen..

Korsande trafik

Tillbaka i Gisslevik

Först var vi lite tveksamma om vi verkligen skulle iväg. Fredagen smög sig ju men som tur var kunde vi båda vara lediga måndagen i stället. Prognosen innan var också osäker med risk för både åska och en hel del regn. Men som vanligt blev allt mycket bättre.. Massor av sol, regn bara nattetid, lagom paddling och rejält med slappande. Och både Holmen och Bökeskär var två kanonöar, där blir det fler gånger..!

Paddlat: 7+21+11 km.

Dags för lite festival på Tjärö igen..

/ Ulf

4 kommentarer till “Östra Blekinge

1. Ulf Inläggsförfattare

Hej Jim, tack! Ursäkta sent svar, var uppe på Tjäröfestivalen hela helgen.. Kanonkul..!
    Annars var det riktigt skönt att komma ut i skärgården igen. Hela sommaren brukar springa iväg alldeles för snabbt med kurser o andra klubbgrejer men nu börjar det lugna ner sig på den fronten lite. Dessutom är det ju betydligt trevligare ute på havet under lågsäsong, mindre folk (eller färre ska det nog vara..) och båtar. Möjligtvis svårare att hitta öppna glasskiosker..
    Hoppas det blir en fin höst..!