Bockö

Blekinge Matvik 120921-23 Även om det varit lite blötare än vanligt den här sommaren har vi hittills ändå haft ganska hyggligt väder på de flesta av MKKs klubbpaddlingar. Så även om det började kännas höst på riktigt inför vår helgtur i Hällaryd, var vi fortfarande rätt hoppfulla. Veckan innan pendlade prognosen mellan oväder och helt ok, men när helgen väl kom verkade den stanna på regn. Trots allt, hela 16 st som siktade på Blekinge fredag eftermiddag..

Sista ljuset

Förutom en vägavstängning i Malmö satt vi i en hel del köer förbi vägarbetena på E22:an. Så även om vi kom iväg från klubben redan strax efter 15 var vi inte uppe vid Nytäppet förrän efter solnedgången. Fortfarande uppehåll men regn på gång. Snabb packning för att hinna ut innan det blev helt svart. Dels hade vi flera nybörjare i gruppen, dels misstänkte vi att det skulle ligga kvar lite gammal sjö ute på Bocköfjärden.
Första biten gick utan problem men redan efter Östra Bokö blev det riktigt mörkt och vi fick en del motsjö. För att lättare kunna hålla koll på alla delade vi upp oss i mindre grupper under sista etappen ut till Bockö.

Kolla väderprognosen fredag kväll, regn..?

Väl framme råkade vi skrämma iväg ett annat par som hade slagit upp sitt tält på gräsmattan precis vid viken. De hade nog inte riktigt räknat in möjligheten till ett så pass stort oväntat besök en kolsvart kväll i september. Hade det varit dagsljus kanske vi funderat på att paddla vidare men nu var det inte riktigt läge tyvärr..
Upp med tält och tarpar innan de först dropparna började trilla ner. Kvällsmat och kollande av senaste väderprognosen. Mestadels regn..

Lördag morgon, regn..

Tarpträff

Det höll upp en kort stund tidigt på lördagsmorgonen men sen började det stänka igen. De flesta tog det rätt lugnt i tälten och det var inget överdrivet paddelsug. Heidi och jag flyttade tält och tarp mer i lä och tillbringade sen större delen av dagen i stabilt ryggläge..

Första gruppen paddlar iväg

Framåt eftermiddagen blev ett gäng lite rastlösa och stack iväg en kort sväng. Lagom till de kom tillbaka verkade regnet hålla sig lite och då passade resten av oss på att kränga på torrdräkterna.
De hade utlovat en hel del vind, från öster, vridande ner mot syd och sen upp mot nordväst. Den verkade dock hålla sig i skinnet och det enda som mötte oss var en dryg meterhög dyning från gårdagen. Ut runt Bockö, förbi Brorsö och Harö och sen in i sundet innan Tärnö. Rätt höga vågor men höll man sig bara utanför brotten var det inga problem. När vi sen paddlade tillbaks mot Bockö hörde vi en del skott i luften, o vid Joggesö mötte vi ett helt gäng plastankor. Misstänker att skyttarna låg i vassen och lurade..

Andra gruppen paddlar iväg

Utanför Brorsö

Plastankor

Det var grymt högvatten hela helgen och det gick faktiskt att paddla direkt upp på gräsmattan, smidigt sätt att gå iland på. Innan maten passade jag på att ta ett snabbt sanitetsdopp. Mer friskt än skönt men det gjorde väl lite nytta. Det var dock ingen jätteträngsel vid badet. Lördagskvällen gick i ungefär samma spår som fredagen, dvs undertarpmiddag. Senare på kvällen lättade regnet en aningens och de fick igång en brasa i eldstaden.

Söndag morgon, mindre regn..

Får
stor bild

På söndagsmorgonen verkade det nästan lätta upp en aning och vi såg till o med solen ett flertal gånger. Efter frukosten klämde jag in en kort öpromenad. Känns trist att ha varit två dygn på Bockö utan att ha hälsat på fåren och kollat Kumlet. Inte så mycket höstfärger ännu men fin utsikt från toppen som vanligt.

Kummel

Ut runt Bockö
stor bild

När det började dra ihop sig till paddling tillbaks till bilarna delade vi upp oss i grupper igen. Jag och Heidi tänkte ta en sväng runt Tärnö, några ville paddla lite mindre och några ville paddla ännu mindre o var således inte riktigt färdiga ännu.

Sol över Svartaskärvet

Det hängde riktigt dramatiska moln över oss när vi rundade Bockö och paddlade ut mot havet. Fortfarande en del dyning fast bara svag västlig vind. Inte direkt sommarpaddling men det närmaste skönt väder vi haft hittills. Lite berg o dalbana utanför Tärnö så vi höll ut för stenarna. Inte läge att bygga ny kajak ännu på ett tag..
Strax innan vi rundade Tärnös västra spets lättade en stor havsörn precis framför ögonen på oss. Sen när vi kom runt udden dök det upp ytterligare två till. De cirklade runt högt över våra huvuden en lång stund innan de drog sig norrut.

Runt Tärnö

Heidi

Smalt sund

Även om det som nu varit rätt kasst väder hela helgen, tar det alltid emot lite och paddla tillbaka. Särskilt när solen tittar fram då och då, och värmer upp igen. Bara en kväll till, det blir nog bra i morgon igen..
Och det blev det tydligen, Erik o Pia var kvar i Listerby under måndagen o hade det riktigt fint. Jaja, nästa gång..

Hemåt..

Tillbaka vid Nytäppet blev det snabbt dopp och ostmackor innan bilresan hem till Malmö. Sprang på Kenneth som tipsade om Havsörnspaddling i Tosteberga den 2:a advent..
De senaste gångerna har vi mestadels haft soligt sensommarväder de här dagarna, förutom kulingåret då. Men Hällaryd är en trevlig skärgård att paddla runt i, och fastän det understundom var lite fuktigt både utanför och inne i tälten blev det en rätt skön helg. Inte mycket paddlat kanske men en hel del kolhydratuppladdat inför vintern..

3+6+13 km.

/ Ulf

5 kommentarer till “Bockö

1. Pingback: Bockö – näthittat » Kanotnytt

2. jims

Det tog en stunds bläddrande tills fåren och Kumlet dök upp. Fina bilder, lite blött kanske…
    Jim

3. eriksjos

Ser fint ut. Gött i den där läskiga naturen trots att det inte alltid är sol. Och nu blev man ju Hällarydsugen igen, bra! :)

4. Ulf Inläggsförfattare

Jo lite fuktigt var det nog. O ändå så sitter man hellre i ute på en ö i skärgården än i soffan hemma, konstigt..
    Men det är helt ok om man bara har hyggliga grejer och försöker behålla ett ombyte torrt. Tycker mer synd om nybörjarna, som ofta har både sämre prylar & rutiner. Man har ju frusit sig igenom ett antal turer innan man vet vad som funkar.. :-/