Fjällbacka

Fjällbacka Bohuslän 121012-14 Den ganska blöta Blekingerundan senast gjorde väl antagligen sitt till att det inte blev någon direkt jätterusning då jag satte upp anmälningslistan för sena höstturen på klubben förra veckan. När det sen dagarna innan verkade som det skulle kunna bli aningens kyligt också, försvann dessutom hälften av de redan uppskrivna. Jaja, hursom – tillslut blev vi i alla fall tre som beslöt att pallra oss upp till västkusten och paddla runt i Fjällbacka en sväng..
Eftersom både Heidi och jag var lediga hela fredagen och Anders kunde sluta till lunch, lämnade vi Malmö redan innan ett. Lite småköer i Göteborg gjorde dock att vi inte var framme i Fjällbacka förrän kl sex. Precis samtidigt som den sista solen försvann ner bakom Valö började vi lasta av kajakerna.

Solnedgång över Valö

Fjällbacka

Här uppe kan man oftast navigera rätt bra även när det är riktigt mörkt, med hjälp av alla fyrarna längs kusten. Bara det är någorlunda rimlig sjö. Misstänkte att det antagligen kunde vara en hel del hummerfiskare ute nu precis efter premiären och vi ville helst komma iväg så fort som möjligt. Porsholmen, Lökholmen och Stora Vassholmen var förslag på tältöar, beroende på hur svart det hann bli..
Mycket riktigt var det en hel del trafik på vattnet. Fast det blev inte något större pyssel, himlen lyste upp länge efter det att solen gått ner och även om vi paddlade längs med farleden kunde vi hålla oss utefter kanterna. Norr om Valö, förbi Hjärterös spets och ner till fyren på Trybergsholmen. Stora Vassholmen ligger precis mitt emot men eftersom jag inte vart här förut tog det en stund att hitta viken och tältplatsen i mörkret. Upp med tälten och sen kvällsmat. Lite ostlig vind höll myggen borta, molnfritt och fin stjärnhimmel. Inte mycket till mareld dock..

På väg ut

Molnigt i söder

Stora Vassholmen

Som vanligt vaknade jag ganska tidigt, redan innan det börjat ljusna. Man sover ju rätt lätt första natten i tält och så här på hösten hinner det ju dessutom bli en del timmar i sovsäcken ändå. Gick en kort promenad och satte på kaffet innan de andra började vakna. Fortfarande ostlig vind och en front på väg in från söder.
Vi hade snackat på vägen upp om möjligheten att kanske kunna ta oss ut till Väderöarna under helgen. Chansen fanns ju att det korta högtrycket kanske kunde stanna nån dag till och det skulle visserligen blåsa en del men mestadels från öster. Nu gav sjövädret för Skagerack dock 7-12 m/s nordost, med kulingvarning i de västra farvatten. Aningens i mesta laget..
Vi beslöt att skjuta på beslutet, med lite tur kanske det lättade upp under dagen.

Lite blåsigt på toppen

Byta om

Lagom efter frukosten klättrade solen upp över molnbanken i söder och kastade ett varmt ljus över alla öarna runt omkring oss. Vi sprang upp en snabb topptur för att spana in utsikten och känna på vinden, innan det var dags att packa ihop grejerna.
Som ett av alternativen till nästa tältö i stället för Väderöarna, hade vi funderat på Stora Måkholmen. Men den låg ju lite väl nära så vi satsade på att börja med en sväng söderut ner mot Hamburgerö.

Packa

Paddla

Efter att ha sjösatt i den lugna viken märktes vinden tydligare när vi kom ut på öppet vatten. Första hoppet snett över leden för att kolla faciliteterna i Gluppöbassängen, sen vidare sydväst runt Sand och Djupryggen, och söderut mot Ösekullen.
Här kände vi att det skulle gå rätt enkelt att paddla på i samma riktning men nog bli en rätt dryg trip tillbaks uppåt igen. Kanske lättare att dra sig in mot Trinisla och paddla mer inomskärs. Dessutom hade molnen dragit in och regnet hängde i luften. Sagt o gjort, upp mot Florön och en fika i lä. Några stänk på mackorna men inte mycket mer..

Fika

Oko

Regnbåge över Lökholmen
stor bild

Fortsatt österut över farleden och upp mellan Hjärterö och Valö. Första biten i rejäl motvind men sen lugnare i lä. Nu kom solen fram också och på vägen upp mot Lökholmen lättade även vinden upp. En snabb vändning av vädret som gjorde att vi så smått började fundera på Väderöarna igen.. Hm.. Kanske läge att dra sig ut mot Långeskär, se hur det känns o kolla senaste prognosen..

Heidi läser kartan

Anders blåser såpbubblor på Långeskär

Väderöarna
stor bild

Paddlingen västerut var verkligen jätteskön, med svag vind & vågor i ryggen och solen i ansiktet, passerade vi Norra Dyngön och landade på Långeskär. Lagom till gråvädret kom tillbaka. Återigen småstänk och ökande vind..
En promenad upp på toppen och en kontroll med Yr.no bekräftade vad vi redan visste. Vi skulle fått en kalassurf ut nu men antagligen en mycket tung morgondag. Om det nu inte skulle få för sig att öka ännu mer.. Fick bli en annan gång. Och precis när vi tagit beslutet kom solen tillbaka. Jaja, fin fika innan vi paddlade inåt igen.

Fika i solen

Dannholmen

Fågel

Österut norr om dyngön, genom Tveklyftan och sikte på Dannholmen. Rätt seg motvind även in i sundet mellan Lökholmen. Anders fick för sig att han nog glömt en tamoj till köket vid något tidigare besök här i krokarna. Eller om det var nån annan vik på nån annan ö. Mycket sten och andra ilandflutna prylar men tji moj..
Vidare norr om Musörumpan upp till Björnåsen. Här har man brutit sten förr i tiden och nu har folk byggt en miljon olika kumlar runt om hela ön. Jättefin vy uppe på berget över hela Fjällbacka och ut mot Stora Måkholmen vid horisonten.

Leta tamoj

Björnåsen

Vidare mot Stora Måkholmen

Nu hade vi medvind igen och paddlingen ut mot Måkholmen gick snabbt. Upp med kajakerna och sen bums en promenad upp på toppen, för kolla runt lite på ön och kika på utsikten. Vi hade ju suttit en del timmar i kajakerna, det är skönt att få röra på hela kroppen och få upp värmen igen.

Framme

Toppbestigning

Sola

Tillbaks nere vid kajakerna packade vi snabbt ur och slog upp tälten uppe på den lilla höjden bakom östra klippan. Ön är ju rätt flack och erbjuder inte mycket skydd, för någon vind, men precis inne vid berget fick vi faktiskt lite lä.
Jag passade på att ta ett snabbt dopp innan byte till landkläder. Inte jättevarmt men antagligen fler grader i vattnet än i luften i alla fall. Verkade dock inte riktigt övertyga de andra som bara skakade på huvudena..

Slå upp tält

Byta om

Kvällspromenad

Efter att ha bytt om och fått ordning på grejerna beslöt vi att ta ännu en sväng upp på berget. Det skulle ju snart bli svart i nästan 12 timmar framöver och då var det lika bra att springa av sig innan. Och mat kan man ju alltid fixa i mörker..
Dramatiska moln runt hela horisonten men fortfarande klart ovanför oss.
Åter vid lägret släpade vi fram köksgrejerna och började med matlagningen. Anders lyckades få igång en liten eld så vi var nog uppe till nästan nio..
Stjärnklart nu igen men sen regn under natten.

Lägereld

Söndag morgon

Det regnade en del på morgonen men lagom till det ljusnade, avtog det sakta. Morgonvädret lovade mer regn och ostlig vind, 8-13 m/s. Skönt att inte vakna upp på Väderöarna..
Frukost i tältet men sen uppehåll när vi packade. Vi misstänkte att det nog inte skulle bli läge för några långa fikapauser men ville ändå paddla en bit innan resan hemåt. Och då vi kryssat genom större delen av Fjällbacka skärgård under gårdagen beslöt vi gå norrut och runda Otterön nu. Genom att sen följa fastlandet ner borde vi dessutom slippa den värsta vinden.
Uppehåll hela vägen runt, ända tills vi började fundera på ett kort kaffestopp. Regnet höll sig sedan på en lagom nivå fram till Fjällbacka, medan vi lastade grejerna och käkade pizza i Dingle. Till och från under bilfärden ner mot Malmö, men bara svaga stänk när vi lastade av och la in kajakerna i förrådet på klubben..

Dags o packa ihop

Paddla hemåt

Makrillskär

Regn i Fjällbacka

Det brukar oftast vara rätt öde ute i skärgården efter sommarsäsongen tagit slut, men nu mötte vi massor av hummerfiskare överallt ute på vattnet. Till och med en del kajaker såg vi. Nu blev det ju ingen direkt trängsel, fast lite ovant för oss vanliga turister kanske..
Med tanke på den något dystra prognosen innan blev det ändå en riktigt fin hösttur. Inte så kallt som vi först hade befarat, en hel del vind, lite regn och mycket sol. Skönt att vi hann ut på fredagskvällen också, helgen blir längre och det är alltid roligare att vakna upp ute på en ö. Med torrdräkt och dubbla sovsäckar kommer man långt så här års..

En hel del paddlat: 5+27+14 km.

7 kommentarer till “Fjällbacka

1. Ulf Inläggsförfattare

Bättre planering med vädret den här gången, inte alltid lätt o få just den detaljen att stämma.. :)

2. Pingback: Fjällbacka – näthittat » Kanotnytt

3. Torbjörn

Så många gånger som ni varit där nu är det väl dags för Kajakorienteringen nästa år. Det blir ju hemmaterräng

4. Ulf Inläggsförfattare

Hm, kanske det ja.. Jag var inne på hemsidan och kollade årets bana o den hade man väl hittat runt. Dessutom hade det varit kul att kanske träffa bröderna Wedberg igen också.. :)