Tjärö

Blekinge Tjärö 070608-10 I år var det 33 namn på anmälningslistan till Tjäröturen men i slutändan blev vi hela 38 deltagare – rekord på en klubbtur i MKK vad jag vet!
Carin, Kjell, Susanna, Magnus, Robban och jag hade bestämt att försöka komma iväg redan på fredagkvällen för att klämma in en extra tältnatt. Vi kom fram till Nytäppet strax efter tio på kvällen och det var fortfarande ganska ljust när vi paddlade ut till Bockö.
Leif och Marja som hade kört upp redan dagen innan hade så när gett upp hoppet och var precis på väg att krypa in i tältet när vi dök upp.

Nytäppet

Ekö
Stor bild

Jag vaknade tidigt av att solen stekte på tältet så det var bara att krypa upp ur sovsäcken och ta en kopp morgonkaffe med Robban. Det var helt stilla och vi satt och tittade på alla måsar, tärnor och strandskator som hade fullt upp med att mata ungar och freda revir.
Efter frukost och packning tog vi en liten promenad över till ostsidan av ön där det finns fina badklippor. Efter de senaste dagarnas värme var det riktigt behaglig vattentemperatur!

Morgondopp

+18°

Leif

Därefter kom vi i båtarna och paddlade in mot Järnavik för att möta upp med resten av gänget från klubben. I samlad tropp till Tjärö för avlastning och lunch, och sen en liten eftermiddagstur runt Allböle innan kvällens gemensamma matlagning.

Trutfamilj

Mot Tjärö

Lördag kväll
Stor bild

I år hade vi fått tillstånd att slå upp tälten på klippan bakom grillplatsen i hamnen och efter att tag var det fullt av tält – med varierande lutningsgrad.. Mycket bättre utsikt och färre fästingar.
Eftersom det fortfarande var så varmt på kvällen hoppade vi över den sedvanliga bastun och gick direkt över till mat & dryck. Av någon anledning samlades de flesta som vanligt utanför Sörens tält under kvällen..

Tjärö hamn

Disk

Nattgäster

Söndag morgon

Solen gassade även på söndagen så det blev flera bad både innan och efter frukost. Vi lämnade Tjärö strax efter tio och vår grupp paddlade söderut mot Tärnö.

Susanna

Badpaus Tärnö
Stor bild

Lunch på Tärnös nordspets och sen vidare runt ön för glasspaus i hamnen. Eftersom vi som hade bilarna i Matvik inte hade så långt att paddla hem tog vi en promenad upp till toppen för att kolla utsikt och bunkrar.
Tillbaka i hamnen hanns det med en extra glass i skuggan..

Utsikt mot Hanö och Listershuvud
Stor bild

Svala. Ganska precis rakt ovanför där Magnus satt..

Kjell

Sista badet, Brorsö
Stor bild

Molnigheten ökade något under eftermiddagen men värmen var fortfarande tryckande. Bad halvvägs hem och bad när vi kom fram..

En kanonhelg i strålande sommarväder, massor med bad, glass och trevligt umgänge! Stort tack till Göran N och Jörgen som höll i turledarskapet för klubbens räkning – bra jobbat!
3+18+19 km.

/ Ulf

2 kommentarer till “Tjärö

1. Peter S

Gud, vad härligt det ser ut! Inte dåligt att få ihop 18 + 19 km med så stor grupp. Fantastisk att få ihop så många på en klubbtur. Hoppas att få träffa många i MKK på Valö, Stocken eller Rävholmen i år.

2. Ulf

Ehum.. det var nog inte så långt för alla deltagare – vi som kom kvällen innan hade en bit extra att paddla och sen delade vi in oss i flera grupper under söndagen.
    Men jag tycker nog ändå att det var nybörjarna som gjorde den största bedriften – de paddlade visserligen inte lika långt som vissa andra men många av dom hade bara suttit i kajaken ett par gånger innan!

Ska se om jag inte kan pallra mig upp till Valö nu efter midsommar..