Misterhult

Misterhult Klintemåla 070621-24 De senaste veckornas intensiva högtryck hade flytt sin kos så vi hade en något mer dyster väderprognos i bagaget när vi körde upp mot Oskarshamn på torsdagskvällen.
Sjösättning som vanligt i Klintemåla och sen paddling norrut mot nattlägret på Lilla Bergö. Vi kom inte fram förrän strax efter elva men eftersom det var årets ljusaste natt blev det aldrig riktigt mörkt.

Packa kajaker

Lilla Bergö

På fredagsmorgonen hade regnet fortfarande inte nått fram till våra trakter men man kände att det hängde i luften. För att få lite smidigare paddling beslöt vi att dela upp oss i tre grupper – en inomskärs, en raka spåret och några som ville ut bland vågorna.
Göran N, Jörgen, Anders O, Kjell och jag paddlade österut runt Älö, förbi St Vippholmen där vi träffade fler skåningar, till Strupö och lunch på Brånö.

Lunch på Brånö. Kjell sover.

Jörgen,Göran N och Anders O utanför Örö
Stor bild

Den ostliga vinden hade avtagit något men det låg fortfarande fina dyningar när vi gick utomskärs norrut mot Örö. Runt Skallknabben och söderut igen till Svinskär. Ute på fjärden träffade vi Erik o Pia igen där de satt och åt lunch på en liten knalle.

Erik o Pia

Paus på Svinskär. Kjell sover.

Runt Svinskär och snabbfika i sundet mot St Ekholmen innan vi paddlade upp till Lilla Brändö där vi skulle tillbringa resten av helgen. Lagom till vi kom fram började det regna, först bara ett lätt duggande men sen mer ihållande.
Nåväl, tält och presenningar riggades upp och midsommarfirandet började. Själv höll jag mig mest i tältet och tog i igen lite förlorad sömn..

Nötgårdsö
Stor bild

Det regnade till och från hela natten men lagom till vi kom i båtarna på lördagsmorgonen sken solen igen. Det blev två nya grupper som var för sig skulle snirkla runt bland alla små öar ner mot Strupö.
Vi paddlade först österut, rundade Örö och ner till Svinskär för första fikan. Några grisar såg vi inte men däremot v ä l d i g t många myror..

Svinskär = myrskär..

Stormöte Kålsö
Stor bild

Sen fortsatte vi söderut, runt Strupö och till Kålsö där vi träffade resten av gänget. Hemvägen gick via extradopp på Svinskär och runt Nötgårdsö.

Göran N och Teresia

Kvällsbad
Stor bild

Tillbaka till lägret på Lilla Brändö och dags för bad, snacks och matlagning. Senare på kvällen tog Anders O, Janina och jag en extra sväng runt Brändö i solnedgången – riktigt fint!

Lördagskväll på Lilla Brändö

Anders O och Janina

Midsommar

Kaffe med morgondopp

På söndagen vaknade jag tidigt av värmen i tältet – solen sken från en klarblå himmel och det var helt vindstilla. Morgondopp och lite ljummet termoskaffe satt som en smäck..

Lilla Bergö

Så var det bara hempaddlingen kvar, nu i två nya grupperingar – tjejerna mot killarna.. Vi tog den vanliga rutten runt Hamnö, fika utanför Skavdö innan vi fram till Klintemåla.

Klintemåla

Snabbt ur med grejerna, upp med kajakerna på släpet och sen den obligatoriska våffelfrossan..

Kaffe & våfflor

I år var vi hela 20 deltagare från klubben men Carin skötte turledningen mycket rutinerat. Väldigt omväxlande väder, både vind, regn och sol. Bra paddling i en mycket vacker skärgård. Trevligt umgänge, och i o m att grupperna var små och varierade gjorde att man lärde känna varandra lite mer.
Allt som allt precis som en midsommar ska firas alltså!
5+19+15+13 km.

Janina har också lagt ut lite bilder.

8 kommentarer till “Misterhult

1. Janina

Jordgubbssylten gjorde sig bättre på bild – den var snarare lite brunaktig i verkligheten.
    Tack för fina bilder!
    :-)

2. Ulf

Sylten gick lätt att justera i ps – man får fuska lite ibland.. ;) La in en länk till din bilder också.

3. Peter S

Ni hade också fint väder… Där fick man för att man stannade hemma. Det var visst ostkusten som levererade det fina vädret den här gången också. Kanonfina bilder! Skönt att se att det finns fikapaddlare och paddlare med stort sömnbehov även i söder.

4. Ulf

Jo det vart rätt fint efter skurarna – inte riktigt lika molnfritt ut som på Erik & Pias bilder kanske, men helt ok. Och det är ju om inte annat skönt att komma ut i skärgården ett par dagar så man får äta och sova ordentligt..

Får se om det blir något väder på västkusten till helgen..

5. Björn Svensson

Hej Ulf!
    Verkar varit en toppen midsommarhelg, och tack för riktigt fina bilder :-)

Mvh
    Björn S

6. Ulf

Jo det var riktigt skönt att komma ut! Brukar alltid ojja mig rätt mycket timmarna innan när man står och sliter med packningen men väl på plats ångrar man sig aldrig och undrar mest varför man inte gör det oftare..

7. Erik S

Helt rätt, jag har aldrig ångrat att jag stuckit ut, däremot har jag ångrat mig massvis med gånger när jag inte kommit iväg…

8. Ulf

Det riktigt konstiga är att man aldrig lär sig att det blir bra – har ju hållit på med det här några år och jag tycker ändå att man borde se något slags mönster..