Östra Blekinge

Listerby – Utlängan 070804-06 Eftersom jag för en gångs skull råkade fastna lite längre i jobbet än det från början var tänkt, kunde jag inte hänga med klubben upp till Blekinge på fredagskvällen..
Istället tog jag sovmorgon på lördagsmorgonen och körde upp till Listerby senare på eftermiddagen, sjösättning i Slättanäs klockan fem och därefter paddling österut. Tanken var att komma fram till Gullö innan det blev alltför mörkt.

Godnatt
Stor bild
Först söderut runt Vagnö och över Hästholmsfjärden. När jag kom ut på Västra fjärden hade jag lätt medvind och det var först när jag passerade Yttre redden som vågorna blev lite stökiga, främst från den ganska täta båttrafiken.

Fika Tjurkö norra

Solnedgång över Östra fjärden
Stor bild

Kort fika på Tjurkös nordspets innan sista hoppet över mot Skällösund. På Västra Skällön såg jag ett ensamt rådjur i skogsbrynet och under bron stod några fiskare. Trevligt att glida fram nära land en ljummen sommarkväll!
Nästan ljudlöst paddlade jag vidare sista biten fram till Gullö där klubben hade slagit läger på södra Gullö.

Skällösund

Får Västra Skällö

Gullö

Jag kom fram precis när solen började dyka ner bakom Sturkö och efter ett snabbt dopp & ombyte bjöd Leif o Marja på kräftor och sill – stort tack!
Vi satt uppe och snackade rätt länge under kvällen och de sista av oss kom nog inte ner i sovsäckarna förrän efter ett..

Kväll

Natt

Morgon, Marja & Karin

Vaknade tidigt, strålande sol och bara en svag bris gjorde det omöjligt att ligga kvar i tältet. Frukost och fika på berget, bad och sen dags att packa ihop.
Som vanligt tog vi en sväng runt Östra Skällön innan vi paddlade söderut för glass på Sturkö camping. En kort sväng runt Maltkvarn och Bökeskär innan lunch på Flaggskär. Leif och jag tog en promenad bort för att kolla de små stugorna som ligger mitt på ön. De ska tydligen gå att hyra och vi lyckades få ett namn att kontakta – vore rätt fräckt att kunna övernatta mitt i vintern här ute!

Maltkvarn, Magnus & Janina

Lunch Flakskär

Jag följde med gänget norrut men efter Öppenskär vek jag av österut igen – jag hade tagit ledigt måndagen och tänkte stanna kvar en natt till. Runt Långören, sen söderut på utsidan av Ungskär och kort stopp för eftermiddagens sjöväder på Utlängan. De lovade fortsatt fint väder och dessutom skulle den svaga sydvästen vrida över mot sydost – perfekt, medvind hem också!

Utlängan

Bökeskär

Fika på Bökeskär och sen västerut på utsidan av Sturkö. Förbi Torreskär, Kråkan, mer kaffe på Kullaskär söder om Tjurkö, vidare runt Aspö och till sist in bakom Hasslö. En kanonpaddling i svag dyning och skönt kvällsljus!

Kråkan

Kullaskär

Framme Arpökalven
Stor bild

Jag kom fram till Arpökalven samtidigt som solen försvann under horisonten. Snabbt upp med tält, bad och sen mat innan jag somnade gott. På måndagsmorgonen sov jag lite längre eftersom tältet stod i skuggan av berget..
Åter en högsommardag utan moln och med bara en svag ljummen vind! Sen frukost, bad och sen packade jag ihop utan brådska och paddlade österut. Innanför Ljungskär, där det stod ett gäng stora tält men inget folk, och sen vidare runt Lindö till Göhamn. I brist på glassmöjligheter i närområdet fick jag klämma i mig ett par mackor i stället.

Lämme

Hemmåt innanför Styrsviksholm och sen ett stopp på Eneholmen för att kolla eventuella tältplatser. På ostsidan låg några riktigt fina platser med morgonsol och fin utsikt – borde sitta bra en hösthelg när nordvästan gör Ljungskär och Arpökalven svåra.
Sista hoppet mot Listerby gick innanför Torkö.

Eneholmen
Stor bild

Tillbaka i småbåtshamnen såg jag att någon tyvärr hade gjort inbrott i Hans bil – inget sönderbrutet men en trasig bilstereo, mina smutsiga jeans & kalsonger och spännremmarna borta. Man blir nästan lite besviken på dagens tjuvar..
Nåväl, en toppenhelg med mycket paddling – 27+51+19 km, högsommarväder och trevligt sällskap. Enda tråkiga är att jag lyckades missa Erik som paddlade nästan exakt samma sträcka ett dygn tidigare!

/ Ulf

7 kommentarer till “Östra Blekinge

1. Erik S

Klart låg nivå på tjuveriet. Och synd att vi missade varandra.
    De små plättarna på den sidan Eneholmen är fina. Och vinterövernattning på Flakskär/Flaggskär låter kuligt; blir det plats över så…

2. Janina

Vilken vacker nattbild! Precis så såg ju tältlägret ut! För vackert för att sova egentligen.
    De små små vita prickarna – är det smuts på linsen eller har du lyckats fånga den fantastiska stjärnhimlen?

3. Ulf

Leif skulle kolla upp Flaggskär, om han kom ihåg namnet på killen.. Sturkö byalag har jag i a f för mig höll i det. Men det blir väl fler rundor i Blekinge kan tänkas, men först Dalsland+ nu på lördag..

4. Ulf

Tror att det ska föreställa stjärnor faktiskt.. Däremot vet jag inte varför det blev en dubbelmåne.. :)

5. Björn Svensson

Hej Ulf

Campingen på sturkö har namnet på dom som hyr ut stugerna.